Zorgcalamiteiten en het UMCG Jan van der Iest december 2015

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Advertisements

Congres ”probleemgedrag in de ouderenzorg”
Preventief Verzuimmanagement
Workshop AO binnen de bestaande structuur
Samen maak je de vereniging ROHDA-Raalte Presentatie leden 2 november 2011.
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Marit van Albada Máxima Medisch Centrum Oncologisch/ trombose centrum
De GHOR, de zorginstelling en het regionaal crisisplan
26 januari 2010 ** 1 Rekenkamercommissie Maasdriel Derde onderzoek : handhaving in Maasdriel Frank Hordijk – in samenwerking met Evert Jansen en Mark van.
Monitor MPG aanpak Stadsregio Amsterdam
Patiëntveiligheid VIM in de praktijk
Een Zeer Zwakke School, is het te vermijden?
Regionale betrokkenheid bij de beroepskolom Een casus… Dag van de Beroepskolom 5 oktober 2012.
Plan van aanpak asbestbrand
Erica van Henten (Alysis Zorggroep)
Workshop doelgerichte communicatie Prof. Van Yperen NLP als filosofie en basis van dialoog Thuisbegeleidings- dienst Golfbreker als experiment en ervaring.
De evaluatie van een project
Casuïstiekbespreking Dementie en palliatieve zorg
De (T)OR en de bestuurder
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
BOT Bedrijfs Opvang Team
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Presentatie projectplan werkgroepen
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
ZorgSaam Kliniek Hulst. Ontstaan ZorgSaam Kliniek Hulst ± 1986: Politieke belofte bouw dagbehandelingsunit bij de polikliniek Hulst. Wens om huisartsenpraktijken.
Calamiteit: donderslag bij heldere hemel
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Organisatie mondzorg en mondverzorging in verpleeghuizen
De Rode Knop van Viattence
Social work Week 2.
Niertransplantatie in het LUMC Procedures voor ontvangers en donoren.
Organisatie mondzorg en mondverzorging in verpleeghuizen.
Ruimte voor begeleide onderwijstijd (bot) is beperkt. Te weinig keuzedelen die herkenbaar en uitvoerbaar zijn in de praktijk. Lage bereidheid van bedrijven.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Evaluatie Cursus.
Ketenzorg (O)GGZ Midden- Holland Inleiding casus Volwassenenzorg.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Risico Inventarisatie & Evaluatie (RIE) bij - een tussenstand - 1.
Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie.
Onderzoek na een suïcide of ernstige poging daartoe En de rol van de geneesheer-directeur en van de IGZ Mw Houkje Tamsma, Geneesheer-directeur GGZ Friesland.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Vroegtijdige zorgplanning in de thuissituatie Yolanda Hustings Kim Haesen.
W KKGZ Enkele (nieuwe) aspecten mbt openheid over incidenten.
De klachtenfunctionaris: het perfecte plaatje…
Het betrekken van patiënten bij calamiteitenonderzoek Dr Carla Veldkamp Manager kwaliteit, veiligheid en verantwoording, Canisius-Wilhelmina.
Open communicatie na ernstige klachten of calamiteiten
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Communicatie met leden Taakverdeling bestuur Erick van der Schouw Henk Edgar Februari 2016.
Jaarvergadering Verder Limburg, Beter Brein 18 juni 2016.
Cliënten Over Kwaliteit (COK). Over het LSR Het LSR, landelijk steunpunt (mede)zeggenschap Koepelorganisatie voor cliëntenraden Kwaliteitsonderzoek, training,
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Calamiteiten WMO en Casus Haagse Praat - 19 april 2016 PROTOCOL Meldingen Calamiteiten WMO: Een casus.
Gezond Vertrouwen Ronnie van Diemen. Gezond vertrouwen Arts en organisatie, 10 juni
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Thuiszittersoverleg SWV Slinge-Berkel
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Ervaringen Diaconessenhuis Leiden
Peer Support in het UMCG
Studiedag Sociale Netwerken
Generieke module 24 uurs acuut Betrekken van naasten Nienke Hoekstra, psychiater/ systeemtherapeut i.o. Joke van de Veer, familie vertrouwenspersoon.
Samenwerken in de wijk Voorstellen 4 april 2018
MIC-workflow Amstelring
Update Wmo Raad Twents ondersteuningsmodel woensdag 24 oktober 2018
Reanimatie training voor ouders;
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Ondervoeding op de kaart
Eerste ervaringen met zorgkaart / plan van aanpak
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Transcript van de presentatie:

Zorgcalamiteiten en het UMCG Jan van der Iest december 2015

Voorgeschiedenis UMCG (1) Voorjaar 2012: opdracht RvB aan 2 hoogleraren: Logistiek en inhoud calamiteitenproces verbeteren Peer Support opstarten Najaar 2012: Plan van Aanpak aan RvB, Stafconvent en CRAZ Dec. 2012: opdracht RvB PvA uit te voeren

Voorgeschiedenis UMCG (2) Waarom veranderingen Wat kan er beter? Onduidelijkheid over definitie Calamiteit Er wordt waarschijnlijk te weinig gemeld De kwaliteit van de PRISMA analyses verbeteren De doorlooptijd van analyses korter (<8 weken) Er ontbreekt overzicht van het verleden Opvang betrokken beroepsgroep (Peer Support)

1. Onduidelijkheid over definitie Calamiteit Definitie gehanteerd door de IGZ Geformuleerd in de Kwaliteitswet zorginstellingen een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en die tot de dood van of een ernstig schadelijk gevolg voor een patiënt of cliënt van de instelling heeft geleid‘

1. Onduidelijkheid over definitie Calamiteit verruimen binnen UMCG mede op basis van aanvullende criteria IGZ Elke onverwachte gebeurtenis die tot dood of ernstige schade heeft geleid; ernstig is (naast letsel) b.v. Opname op de IC Coma Een niet beoogde her-operatie, ook als die vervolgens probleemloos is verlopen Elke ‘dood op tafel’, ook als die te verwachten was Valcalamiteit met dood of ernstig letsel door het vallen – ernstig = zie boven Elke suïcide of suïcidepoging (op somatische afdeling) met ernstig letsel voor de patiënt

2. Er wordt waarschijnlijk te weinig gemeld Wat hebben we daarmee gedaan

Openheid Procedure PRISMA analyses UMCG Team wordt samengesteld door CCP (2-3 leden) Concept verslag wordt mede gezien door CCP Concept verslag wordt besproken met betrokkenen, afdelingshoofd(en), PRISMA-team, CCP lid/leden Definitief verslag gaat na instemming bovenstaanden naar RvB voor doorzending naar IGZ IGZ beoordeelt kwaliteit en aanbevelingen binnen 6 weken en rapporteert terug Verslag IGZ gaat naar betrokkenen, de afdelingshoofd(en), Prisma onderzoekers, CCP Directeur Medische Zaken bewaakt evt. follow-up van aanbevelingen/verbeterpunten

2. Er wordt waarschijnlijk te weinig gemeld Ontwikkeling meldingen sinds 2008

3. De kwaliteit van PRISMA analyses verbeteren Subjectief oordeel over de kwaliteit Veranderingen Externe partij geeft instructies Standaard rapportages Rapportage aan CCP / onafhankelijk Iedere rapportage wordt beoordeeld voordat deze besproken wordt Resultaat: > 75 % goede beoordeling IGZ

4. doorlooptijd analyses korter Was soms maanden. Er is een bureaufunctie ingericht. IGZ heeft werkwijze veranderd. Is nu in >75% van de rapportages korter dan 8 weken Kent nog vertragingen door: Beschikbaarheid analisten Beschikbaarheid betrokkenen Moeilijk te plannen eindbespreking

Analyse oorzaken vlgs PRISMA methodiek Eindhoven classificatie model Technisch Organisatorisch Menselijk Overige

6. Peer Support Scholing door Jo Shapiro Eerst medici, nu ook verpleegkundigen In principe aan alle betrokkenen

Peer Support team - scholing Dr. Jo Shapiro is vast verbonden aan het UMCG; komt 2 x per jaar 1 week 13 oktober 2015 inaugurale rede Inmiddels 30-40 medici getraind Idem 30 verpleegkundigen getraind Follow-up peer supporters circa 2 x per jaar Meerdere initiatieven gestart voor onderzoek

Peer Support team Emotionele begeleiding betrokken arts, verpleegkundige of paramedicus Taak: pro-actief, steunend & adviserend Peer supporter neemt pro-actief contact op & biedt mogelijkheid tot ondersteuning Wens / behoefte van hulpvrager is bepalend hoe vervolgtraject eruit ziet Geen verslaglegging

Peer Support team Recrutering Scholing Elke afdeling levert een of meer Peer Supporters vanuit diverse beroepsgroepen (model: bij wie zou u te rade gaan als……) In principe geen persoonlijke aanmelding Scholing 1 dag training Jaarlijks vervolgtraining Backup vanuit MZ bij problemen Mogelijkheid van doorverwijzen

Vervolgstappen / knelpunten In hoeverre peer support bij incidenten? Ervaring CCP: in 30% van de meldingen wordt er gebruik gemaakt van het aanbod (casus) Per casus 1-2, maar soms ook meer peer supporters (tot over de 10!) Knelpunt: ‘menskracht’, met name bij de prismateams motivatie bij peersupport Plannen: disclosure ondersteuning