Communicatie HLZ Arjen Elsemulder # Naar goede zorg die bij ons past
Inhoud 1.Stand van zaken beleid 2.Communicatieplan 3.Communicatie-activiteiten 4.Planning Hervorming Langdurige Zorg 2
Doelen Hervorming Langdurige Zorg 3 Doelgroepen eenduidig informeren over de veranderingen Het uitbreiden van kennis voor de uitvoering van de plannen Veldpartijen ondersteunen bij de communicatie over de transitie (Eind)doelgroep informeren en empoweren Communicatie over belangrijke mijlpalen in de transitie.
Hervorming Langdurige Zorg 4 Strategie Coalitiemodel - Van doelgroepen naar participanten - Aangaan van samenwerkingverbanden en coalities - Gericht op meedenken, meedoen van de omgeving 1.Bieden van bouwstenen; 2.Rekening houden met de couleur locale; 3.Samen met cockpitpartners, concernpartners, koepelorganisaties, cliëntenorganisaties.
Hervorming Langdurige Zorg 5 Fase 1 Het verhaal Fase 2 Begrip voor uitvoering veranderingen Fase 3 Veld gereed Fase 4 De veranderingen voor de cliënt Waarom Hoe Wat
Hervorming Langdurige Zorg 6 Het verhaal Aansluiten bij ontwikkelingen in de samenleving Kwaliteit, langer thuis wonen Betaalbaarheid Solidariteit, participatiesamenleving, voor elkaar zorgen
Infographics 2.200
Infographics
Hervorming Langdurige Zorg 9 Doorvertaald Cliënt: nieuwe vraag Wat kan ik zelf, wat kan mijn omgeving, wat kan mijn gemeente? Rijksoverheid blijft basisvoorzieningen bieden Zorginstellingen: nieuwe rol - Nieuwe invulling zorgplan, mantelzorger - Nieuwe rol wijkverpleegkundige - Gemeenten starten sociale wijkteams
Voettekst 10
Voettekst 11
Hervorming Langdurige Zorg 12 Trending topics Mantelzorg Geld Langdurige zorg Ouderenzorg Mantelzorgers Bronnen Twitter ( ) Facebook (94.149) Nieuwssites (63.433) Blogs (28.829) Fora (19.635) Overig berichten sinds april april 2014 Indicatie cultuurverandering
Communicatie activiteiten Toolkit met bouwstenen Gegevensoverdracht Cliëntenbrief Massamediale campagne
Hervorming Langdurige Zorg 14 Toolkit met bouwstenen Ontwikkeld samen met veldpartijen Basisteksten Q&A’s Factsheets Toolkit
Gegevensoverdracht/scenario’s cliëntenbrief Scenario’s -Gegevensoverdracht -Cliëntbrief + Folder + Website + Helpdesk, eerste en tweede lijn
Helpdesk Helpdesk eerste lijn 4 cijferig telefoonnummer Gratis Helpdesk tweede lijn Gemeenten Zorgverzekeraars SVB CIZ Rijksoverheid (Jeugd)
Website Website ingericht op persoonlijke situatie 150 cliëntprofielen
Voettekst 18 Concept
Mijlpalen communicatie maart 2014juni 2014juli jan 2015 Media activiteiten Cliënten- brigade - Gegevens- overdracht naar gemeenten -Verzekeraars ontvangen gegevens van zorgkantoren -Algemene helpdesk ingericht -Gesprekken gemeenten/cliënten kunnen starten * Wmo in staatsblad -Bouwstenen -Factsheet ‘wat kan er voor uw cliënt veranderen’. -Overzicht veelgestelde vragen -Balie informatie/ cliëntfolders - Website-informatie -Nieuwsbrief/Nieuwsflits over transitie -Veldbezoeken, -Themabijeenkomsten -Enz. Activiteiten en producten Gebeurtenis Start publiekscampagne Verspreiding toolkit -Partijen rondom de cliënt ontvangen een toolkit met handvatten voor communicatie -Nieuwsbrieven -Congressen -Enz. okt Fase 3, met stakeholders 2015 Evaluatie/ monitoring Gegevens- overdracht Fase 4, Veranderingen voor de cliënt Begin 2014 Wetsvoorstel Wmo naar Kamer. B ehandeling Wmo Media activiteiten april 2014 Toolkit voor transitiepartners Gemeenteraads verkiezingen * Afhankelijk van parlementaire besluitvorming -Informatiedag voor nieuwe wethouders Voortzetting publieks- campagne 28 mei -Informatiedag communicatie- professionals gemeenten 19 juni Ingangsdatum Wmo 2015 en Jeugdwet