Interpay gaat Internationaal Bedrijfscultuur bij marktgerichte en internationale aspiraties Dave Rietveld 3 november 2005.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitbesteden van ICT diensten? Bezint eer U begint!
Advertisements

Impact van EU-regels op aanbieders betaaldiensten Simon Lelieveldt.
Renco Bakker BPMConsult
Markten in het zuiden Waar begin je ?. De eerste vragen •Wat is de lokale vraag ? Zijn alle groepen hierbij betrokken (m/v; GO/NGO/bedrijven etc) •Wat.
Marketingplanning en -strategie
De toekomst van de betaalinstrumenten
VANDAAG Wat ik wil bespreken: BRIEFING – de punten Budgettering.
1.1a2, Vereniging voor elektronisch geld instellingen in Nederland Toelichting op doelstelling en werkwijze Kees Klomp (voorzitter) 11 juni 2002.
Eli van Beekveld Zaal 1 Tijdstip uur
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Marketing PFS Access Management SEPA: Het einde van een commodity tijdperk ? Peter Devlies 30 mei 2006.
De Nederlandsche Bank Eurosysteem Tijdig meebewegen met SEPA biedt ondernemers voordelen! Jacqueline Rijsdijk Seminar MKB-Nederland SEPA, e-factureren,
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Management : situering en begrip
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
Facility management en inkoop
Welkom bij de presentatie van het
1.3 Informatie 1.4. Communciatie
Agentschap voor Natuur en Bos
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Publiek – privaat: overeenkomsten en verschillen MW lustrumdag 10 oktober 2010 Workshop onder leiding van Ger Arendsen.
Cloud voor uw bestuur? Wij gaan samen met u op onderzoek. Nabespreking.
Wat is een communicatieplan?
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Reuel Gregorius Aza Lemmer Quan Vu
Competentiemanagement in de techniek
Visie & Strategie.
A. Vaes Brussel, 30 mei 2006 De Belgische aanpak.
Kwaliteitszorg in archieven
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Leidinggeven H2 Leidinggeven Logistiek supervisor.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Naar een optimaal HR - beleid
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
SCHPA 2.57 Organisatie en beleid week 2.
Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 5 drs. S. van der Geest.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Elektronisch factureren: de volgende stap in online zaken doen Datum 14 september 2006.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Welkom Presentatie inzake verkenning herfinanciering. 09 mei 2016.
Samen op reis naar excellente mensgerichte zorg !
Sjors Slaats december 2015 Omgevingswet & de Raad Sjors Slaats Sjors Slaats december 2015.
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Waardeketen van Porter
Indeling van hoofdstuk 2
DE ENERGIE OM TE VERANDEREN
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Bent u klaar voor de toekomst?
Waarde(n)vol werk in uitvoering
International experience
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Transcript van de presentatie:

Interpay gaat Internationaal Bedrijfscultuur bij marktgerichte en internationale aspiraties Dave Rietveld 3 november 2005

Agenda 1.Historie Interpay 2.Vraagstelling en onderzoek 3.Resultaten 4.Stelling

Ruim 30 jaar historie in betalingsverkeer Oprichting BankGiroCentrale Oprichting BeaNet Oprichting SiNSYS met SSB Italië en Banksys België Afsplitsing merken (bijv. PIN en CHIP) naar aparte organisatie (Currence) Oprichting Eurocard Nederland Fusie BankGiroCentrale, Eurocard en BeaNet in Interpay Afsplitsing documentverwerking en creditcard activiteiten Interpay anno nu Goedkoopste payment processor in Europa Voldoet aan alle eisen van Europese Centrale Bank Verwerkt internationale betalingen geheel automatisch

Anno 2005: zelfstandig met drie business lines Debit kaart (PIN, Chipknip)  1,2 miljard betalingen per jaar  Schakelstation tussen betaalapparaat en bank Credit card diensten  Diensten t.b.v. banken (call center, fraude detectie, logistiek)  Aandeelhouder in SiNSYS (credit card processor)  Aandeelhouder PaySquare (uitgifte creditcards en verwerking betalingen) 1200 medewerkers Wordt commerciële speler op de Europese markt Verwerking giraal verkeer  Hét clearinghouse in Nederland (interbancaire betalingen)  3,2 miljard betalingen per jaar  Rapportage aan De Nederlandse Bank meerdere malen per dag  Voldoet aan strengste Europese normen

Agenda 1.Historie Interpay 2.Vraagstelling en onderzoek 3.Resultaten 4.Stelling

Vraagstelling Is de bestaande bedrijfscultuur van Interpay van invloed op het realiseren van haar internationale en marktgerichte doelstellingen en hoe is deze eventueel te veranderen.

Iedereen geeft een andere betekenis aan het woord “bedrijfscultuur”. Dit brengt ons bij de vraag: “wat is bedrijfscultuur ?” Bedrijfscultuur is: “The way we do things around here” Vraagstelling

Model om cultuurprofiel weer te geven Stabiliteit en beheersbaarheid Flexibiliteit en vrijheid van handelen Interne gerichtheid en integratie Externe gerichtheid en differentiatie 1: Familie cultuur Middelen: Discussie Deelname Consensus Resultaat: Moraal & cohesie Commitment Personeelsontwikkeling 2: Hiërarchie cultuur Middelen: Informatiemgt en communicatie Gestandaardiseerde besluitvorming Formalisatie en structuur Resultaat: Tijdigheid Stabiliteit Efficiëntie 3: Adhocratie cultuur Middelen: Commitment voor experimenten Initiatief wordt aangemoedigd Inzicht Resultaat: Creativiteit Hoogstaande output Groei en externe support 4: Markt cultuur Middelen: Doelverduidelijking, ext positionering Richting, besluitvaardigheid, planning Bereiken van meetbare doelen Resultaat: Externe positionering Productiviteit Doelgerichtheid

Onderzoek Bepaling van de huidige situatie  Enquête personeel;  Enquête management. Bepaling van de gewenste situatie  Interviews beleidsmakers;  Benchmark bedrijfstak;  Analyse beleidsdocumenten.

Agenda 1.Historie Interpay 2.Vraagstelling en onderzoek 3.Resultaten 4.Stelling

Resultaten  Bedrijfscultuur heeft invloed op bedrijfsdoelstellingen;  Via conceptueel model (DFCC) is het mogelijk om een passende (toekomstige) bedrijfscultuur te bepalen;  Het blijkt mogelijk om bedrijfscultuur te veranderen  Voorbeeldgedrag is key;  Procesinrichting;

De “cultuurvlieger”

! !

Veranderen van “oud” naar “nieuw”

Agenda 1.Historie Interpay 2.Vraagstelling en onderzoek 3.Resultaten 4.Stelling

Stelling  De afdeling HRM kan slechts faciliteren bij het veranderen van de bedrijfscultuur;  Investeren in cultuurprogramma’s is weggegooid geld;  De leiders bepalen de werkelijke bedrijfscultuur (ongeacht hun formele functie).

Einde Dave Rietveld 3 november 2005 Interpay gaat Internationaal