VVSG – De nieuwe wet overheidsopdrachten Dinsdag 10 mei 2016 – Gent Woensdag 18 mei 2016 - Leuven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Averechtse selectie & marktfalen “Een Experiment”
Asymmentrische informatie
Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4
Accountancy -2% in 2013  Minder vraag naar advies  Minder administratie en samenstelling (automatisering)  Tarieven onder druk  Meer transparantie.
De marketingmixstrategie
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Prof.dr.ing. Jacques J.A.M. Reijniers MBA Breukelen, 11 maart 2009
1 Starterslening gemeente Veenendaal. 2  Verkoop van grote projecten steeds lastiger  Perfecte woning en goede balans in aantallen  Van start tot 70%
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Customer service en planvorming
VWO 4: Welvaart Hoofdstuk 1: Vakantie of werken
Aanbesteden WMO Max. 21 gemeenten SRE Bizob. Inleiding Samenwerking tussen de SRE- gemeenten. Faciliterend: SRE en Bizob.
VASTSTELLING VERKOOPPRYZEN
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
Schaalvoordelen & internationale handel
Vraagsturing en marktwerking
Martijn van den Berg Speciality Dairy
Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie.
Ruud Huirne, Wageningen UR
C o m m e r c i ë l e & J u r i d i s c h e a a n b e s t e d i n g s s p e c i a l i s t e n I n s t r a t e g i s c h e a l l i a n t i e m e t C o r.
Facility management en inkoop
H3: Koopgedrag van organisaties
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Business Marketing Management
Prijszetting
Beleidsvoering naar groei
Hoofdstuk 2 Duurzame marketing
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 4
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
3. Koopgedrag van particulieren en bedrijven
Business Marketing Management
De inkoopfunctie van de Sint Maartenskliniek
Onthaal en service.
Midden in de wereld:.
8.1 Waarom handel met het buitenland?
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Minor ondernemen Financieel Plan en prijsstelling
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Presentatie titel Logistiek 1 Inkoop Rotterdam, 00 januari
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Kateryna Glushak.  activiteiten  contracten  overheidsopdrachten = overeenkomst  aanbestedende overheid - opdrachtnemers  prestatie tegen betaling.
H o o f d s t u k 3 H e t W e l v a a r t s p e i l § 3.1 Werken en waar? Drie bestaansmiddelen of economische sectoren Primaire, secundaire en tertiaire.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
De competitieve markt Vraag- en aanbodschema StartSein pagina
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Zorginkoop op weg naar volwassenheid NEVI Inkoopdag 23 juni 2016 Prof dr ERIK M VAN RAAIJ PETER DOHMEN
Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Welkom VWO 5..
Lesbrief Marktgedrag Hoofdstukken 1-3.
Markt & Overheid Les 1. Oligopolie Leerdoelen
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Welkom VWO 5..
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Economisch experiment 16 mei 2013 Marianne Lindner en Livia Mazzali
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Marktvormen.
STRATEGISCHE PRODUCTEN
Vakman ondernemer – Commercieel plan
Marktgedrag.
Organisatiestructuur
Netwerk Conceptueel Bouwen
Transcript van de presentatie:

VVSG – De nieuwe wet overheidsopdrachten Dinsdag 10 mei 2016 – Gent Woensdag 18 mei Leuven

Uw aankoop efficiënter organiseren

Inhoudsopgave  Probleemstelling  Vraagstelling  Wetgeving overheidsopdrachten  Kraljic  Toepassing binnen regelgeving

Probleemstelling  Private sector : => meer vrijheid ? => specifieke aankoopmodellen  Publieke sector => voordeel halen uit specifieke aankoopmodellen => hoe aankopen optimaliseren binnen wetgeving  Synergie tussen private en publiek ?

Vraagstelling  Kunnen de verschillende aankoopmodellen een meerwaarde creëren ?  Zijn deze aankoopmodellen compatibel binnen de wetgeving overheidsopdrachten ?  De wetgeving vanuit aankopers oogpunt

Vragen  Waar denkt u spontaan aan bij het woord Aankoop ?

Een dienst bonnenmeppen ?

Vragen  Waar denkt u spontaan aan bij het woord Wetgeving overheidsopdrachten ?

Vragen  Waar denkt u spontaan aan bij de vraag Hoe keuze procedure bepalen ?

Definitie aankoop  beheren van alle inkoopaspecten  zorgen dat werken, leveringen en diensten  nodig voor de bedrijfsvoering  aanwezig zijn  tegen meest gunstige voorwaarden

Marktniveaus  Macro – economisch onderzoek Onderzoeken van factoren die bijdragen tot de welvaart van een economie. Niet formele belemmeringen Niet duurzame producten => goede prijs Politieke(in)stabiliteit instabiele structuur => levercontinuïteit arbeidsomstandigheden = > overleg Cultuur diversiteit in contracteren mbt cultuur Levensduurte bij langdurige contracten

Marktniveaus  Meso – economisch onderzoek Bekijkt markt per bedrijfstak => machtsverhoudingen bij onderhandelingen Aan vraagzijde -Monopsonie : 1 kopende partij Vb. gevechtsvliegtuigen -Oligopsonie : beperkt aantal kopers Vb. MRI-toestel -Polyopsonie : verschillende partijen willen kopen Aan aanbodzijde -Monopolie : een aanbieder => bepaalt prijs -Homogene oligopolie : producten zijn gelijkwaardig, beperkt aantal aanbieders => concurrentie ? Stemmen met elkaar af. -Heterogene oligopolie : producten niet gelijkwaardig => varianten en eigen prijssetting -Monopolistische concurrentie : veel aanbieders, gedifferentieerde prijzen en producten => monopolistische concurrentie => inkoper sterk.

Marktniveaus  Micro – economisch onderzoek Analyse van één bepaalde leverancier Analyse van een product van één leverancier.  Na marktonderzoek Stap zetten naar Kraljic Toepasselijke procedures  Bij 100% fair trade Minder landen die in aanmerking komen Toeleveringsrisico verschuift => andere benadering mbt keuze procedure

Wie ?

KRALJIC

Kraljic  Marktniveau bepalen  Ontwikkelen inkoopstrategie  Analyse van aan te kopen producten  X-as toeleveringsrisico Kans op bevoorrading => aantal leveranciers  Y-as invloed op financieel resultaat Aandeel van het aan te kopen product tov totaal inkoopvolume. => invloed prijsstijging op mijn totale kost.

Hefboom – Sleutelproducten HEFBOOM - SLEUTELPRODUCTEN laag toeleveringsrisico / relatief grote invloed op de winst Kenmerken : Standardisatie (kwaliteit, kenmerken), veel leveranciers, winst aan koperszijde & hoog aandeel op financieel resultaat, hoog aandeel in kostprijs eindproduct Relatie : Weinig afhankelijkheid, koper overheerst in de relatie Advies : Verbeteren totale kost, verminderen verbruik, gegroepeerde aankoop, leveranciersselectie & monitoring, raamovereenkomst met afroeporders (administratieve last mijden) Inkoper wil graag in dit segment zitten

Strategisch STRATEGISCH Hoog toeleveringsrisico / grote invloed op winst Kenmerken : Essentieel, hoog risico voor levering (schaarste, weinig leveranciers), één leverancier Relatie : Wederzijdse afhankelijkheid, relatievorming, WIN-WIN relatie ontwikkelen. Advies : Samenwerking (prijs / kwaliteit), allianties ( werken aan lange-termijn voordelen), eventuele co-ontwikkleing of verticale integratie nastreven, verminderen consumptie, groeperen aankopen, herstructureren leveranciersbestand Aanbesteding ? Verkoper wil graag in dit segment zitten

Routine ROUTINE laag toeleveringsrisico / gering invloed op winst Kenmerken : Standaard-kwaliteit, veel leveranciers, winst aan koperszijde, doch lage impact op financieel resultaat, weinig inkooptechnische problemen, beperkte waarde in het totaal pakket Relatie : Weinig afhankelijkheid, evenwicht in de relatie Advies : Productstandaardisatie, verminderen consumptie, prijs/duur administratieve proces verminderen, aanscherpen concurrentie Inkoper wil graag in dit segment zitten

Knelpunt KNELPUNT hoog toeleveringsrisico / minder grote invloed op de winst Kenmerken : Beperkte invloed op de resultaten, een of enkele leveranciers, onzekere leveringen, hebben geringe geldelijk waarde Relatie : leverancier overheerst, toch mate van interdependentie Advies : Meer leveranciers zoeken, volumecontracten, VMI & SLA, veranderen leveranciersrelatie, zoeken naar standaardproducten Verkoper wil graag in dit segment zitten.

Kraljic

Kraljic => wetgeving  Openbare procedure  Niet openbare procedure  Mededingingsprocedure met bekendmaking  Concurrentiedialoog  Innovatiepartnerschap  Vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met bekendmaking  Dynamisch aankoopsysteem  Elektronische veilingen

Kraljic => wetgeving => bedenkingen  Open procedure : niet voor strategische producten  Routineproducten - systeemcontracting 80% inkoopcapaciteit en 20% van de inkoopomzet Daling leveranciers, invoeren e-proc, delegeren bestelfunctie, veel leveranciers  Knelpuntproducten – zekerstellen toelevering  Hefboomproducten – verdeel en heers Korte termijn, lage prijs, ruime volume => wegen op leverancier, agressieve marktbewerking, Bewaken logistieke kosten

Kraljic => wetgeving => bedenkingen  Strategisch producten – partnership Prijswijziging wegen door in kostenstructuur Gelijkwaardigheid tussen partijen (geen dominante) Onderhandelen is hier aangewezen Belang neemt toe door -Minder concurrerende firma’s -Aankoop goederen met diensten  Verschuiven van productgroepen naar ander kwadrant Hefboom- naar routineproducten

Tips  Onderhandelaar en onderhandelingstechnieken op elkaar afstemmen. Routineproducten is andere techniek dan strategische producten. Bepaal de onderhandelingstechniek van de tegenspeler.  Matrix ziet er voor iedereen anders uit. Wat met aankoopcentrale ?

Besluit De wetgeving laat openingen naar het toepassen van verschillende aankoopmodellen.

Vragen?