De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Economisch experiment 16 mei 2013 Marianne Lindner en Livia Mazzali

Verwante presentaties


Presentatie over: "Economisch experiment 16 mei 2013 Marianne Lindner en Livia Mazzali"— Transcript van de presentatie:

1 Economisch experiment 16 mei 2013 Marianne Lindner en Livia Mazzali
L&I 4 V-demo Economisch experiment 16 mei 2013 Marianne Lindner en Livia Mazzali

2 Vraagfunctie: Qv = 120 – P De vraag is voor ieder markt hetzelfde Evenwichtsprijs in een ronde = prijs P waarvoor Qv = Qa  P = 120 – Q Winst individuele verkoper in een ronde = =(P – MK) * Q(i)

3 De marginale kosten verschillen per leerling
De marginale kosten verschillen per leerling. Om de resultaten met elkaar te vergelijken moeten de leerlingen met marginale kosten van: 14 de totale winst vermenigvuldigen met 1.4 18 de totale winst vermenigvuldigen met 2.1 24 de totale winst vermenigvuldigen met 4.7 30 de totale winst vermenigvuldigen met 18.8

4 Vragen: Geef aan hoe de prijs in de loop van het experiment verandert en leg een verband met veranderingen in de aangeboden hoeveelheden. 2. Hoe denk je dat een hogere prijs deze ronde de totaal aangeboden hoeveelheid (en daarmee de prijs) in een volgende ronde beïnvloedt? 3. Hoe bepaalde je hoeveel je in iedere ronde aanbood? Was je beslissing afhankelijk van de prijs in jouw markt? Zo ja hoe? Verschillende verkopers in deze markt hadden verschillende marginale kosten. Zie je de verschillen in marginale kosten terugkomen in verschillen in aangeboden hoeveelheden? Waarom zijn verkopers met hoge marginale kosten in het nadeel? In de beginronden is er sprake van hevige schommelingen in de prijs. Wat zijn hiervan de oorzaken? Hoe denk je dat de prijs zou veranderen wanneer: De marginale kosten van alle spelers met 3 stijgen? Het aantal verkopers per markt omhoog gaat? De spelers eerst mogen overleggen voordat ze beslissen hoeveel ze aanbieden? Van welk type markt is sprake in dit experiment?

5 Oligopolie Kenmerken Beperkt aantal aanbieders, of enkele aanbieders hebben relatief groot marktaandeel voorbeeld Relatief grote invloed van individuele aanbieders op de prijs, zij hebben grote marktmacht. Product is doorgaans homogeen, maar kan ook heterogeen zijn De markt is ondoorzichtig: bijv. hoe de prijsvorming tot stand komt is vaak niet duidelijk Toetreding door nieuwkomers is moeilijk  door hoge toetredingsbarrières: Aanvangsinvesteringen, verzonken kosten, octrooien/patent

6 Meer over oligopolie… In de volgende les zullen we concrete voorbeelden van oligopolie behandelen Wat hebben we vandaag geleerd?


Download ppt "Economisch experiment 16 mei 2013 Marianne Lindner en Livia Mazzali"

Verwante presentaties


Ads door Google