De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lesbrief Marktgedrag Hoofdstukken 1-3.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lesbrief Marktgedrag Hoofdstukken 1-3."— Transcript van de presentatie:

1 Lesbrief Marktgedrag Hoofdstukken 1-3

2 Voor een individuele producent die maximale winst nastreeft geldt dat deze die hoeveelheid aanbiedt waar MO = MK. Dit is onafhankelijk van de marktvorm waarin de aanbieder werkzaam is. MK GTK P MO A winst B Q

3 Kenmerken van marktvormen:
van Volkomen concurrentie tot Monopolie en alles er tussenin

4 Volkomen concurrentie en marktgedrag
Structuur: Veel vragers, veel aanbieders Homogeniteit Vrije toe- en uittreding Geen transportkosten doorzichtigheid Gedrag: hoeveelheidsaanpassingen Resultaat: Winst=0 Pareto-efficiëntie Institutionele Economie Dr. P. de Vries

5 volkomen concurrentie
Prijsafzetlijn = G.O. G.O. = 5 T.O. = 5q M.O. = 5 volkomen concurrentie MK 5 Kenmerken VC Homogeen product; Veel vragers en aanbieders; Transparante markt; Gemakkelijke toe- en uittreding van aanbieders in de markt Marktgedrag: een aanbieder op de markt voor VC is een hoeveelheidsaanpasser Collectieve Aanbodlijn = Som van alle individuele marginale kostenlijnen Prijslijn = G.O = M.O. Marktevenwicht en maximale winst (M.O. = M.K.) waar Vraag en Aanbod elkaar kruisen. Onderscheid maken tussen collectief en individueel bij VC ook met kromme curves.

6 volkomen concurrentie
Prijsafzetlijn = G.O. G.O. = 5 T.O. = 5q M.O. = 5 volkomen concurrentie MK 5 Kenmerken VC Verschuivingen langs de vraag- en aanbodcurve als de verkoopprijs van het product verandert, verschuivingen van de curves bij andere wijzigingen bijv. heffingen of subsidies aan producenten: de aanbodcurve verschuift; nieuwe aanbodfunctie wordt: Qa = a(P-heffing) – b of Qa = a(P+subsidie) – b of de aanbodfunctie herschrijven als een prijsfunctie en dan heffing erbij tellen of subsidie eraf Arbeidsmarkt is geen markt voor volkomen concurrentie maar wordt theoretisch wel zo beschreven. Dit is een imperfecte markt waarbij prijsregulering (CAO, minimumloon) optreedt. Hierdoor kan het marktmechanisme niet werken. Onderscheid maken tussen collectief en individueel bij VC ook met kromme curves.

7 Kenmerken van marktvormen:
van Volkomen concurrentie tot Monopolie en alles er tussenin

8 Marktgedrag = prijszetting bepaalt de omvang van de markt
monopolie Prijsafzetlijn = G.O. Qv = G.O. = -5P +20 G.O. = -0,2q + 4 T.O. = -0,2q2 +4q M.O. = -0,4q +4 MK Kenmerken Monopolie Homogeen product; Veel vragers en 1 aanbieder; Geen Transparante markt; Zeer moeilijke toe- en uittreding van aanbieders in de markt Marktgedrag = prijszetting bepaalt de omvang van de markt Collectieve vraaglijn = prijslijn = G.O lijn M.O. Lijn Kruist de x-as halverwege kruispunt GO en O punt Maximale winst bij de hoeveelheid waar MO en MK elkaar kruisen. De prijs van een monopolist wordt bepaald door vanuit dat kruispunt omhoog te gaan naar de GO lijn.

9 monopolie Qv = G.O. = -5P +20 G.O. = -0,2q + 4 T.O. = -0,2q2 +4q
Prijsafzetlijn = G.O. Qv = G.O. = -5P +20 G.O. = -0,2q + 4 T.O. = -0,2q2 +4q M.O. = -0,4q +4 MK Kenmerken Monopolie Monopolist is een prijszetter, afhankelijk van zijn prijs wordt de hoeveelheid bepaald door vragers. 2 soorten monopolies Wettelijk monopolie: hierbij heeft een onderneming via een wettelijk verkregen octrooi/patent voor een bepaalde periode het alleenrecht op deze markt Natuurlijk monopolie: als schaalvoordelen zo’n grote rol spelen dat er maar voor 1 aanbieder plaats is. (de toetreding is moeilijker als de kosten verzonken kunnen worden)

10 Speltheorie

11 Speltheorie

12 Kenmerken van marktvormen:
van Volkomen concurrentie tot Monopolie en alles er tussenin

13 Onvolkomen concurrentie en strategisch marktgedrag
Structuur: Aantal vragers, aantal aanbieders (beperkt) Heterogeniteit Moeilijkheden bij toe- en uittreding Gedrag: Prijsstrategie Productstrategie Marketing Onderzoek en ontwikkeling Resultaat: Winstgevendheid bedrijfstak Overwinst Dynamische efficiëntie

14 Kenmerken Monopolistische concurrentie
Heterogeen product; Veel vragers en veel aanbieders; Minder transparant dan bij VC; Gemakkelijke toe- en uittreding van aanbieders in de markt Marktgedrag = productdifferentiatie / -kwaliteit De helling van de GO lijn is minder elastisch dan bij VC maar elastischer dan in een monopolie De MC is gedeeltelijk prijszetter, als deze de prijs te sterk verandert wordt gekozen voor een andere aanbieder.

15 volkomen concurrentie
Prijsafzetlijn = G.O. G.O. = 5 T.O. = 5q M.O. = 5 volkomen concurrentie MK 5 monopolie Prijsafzetlijn = G.O. Qv = G.O. = -5P +20 G.O. = -0,2q + 4 T.O. = -0,2q2 +4q M.O. = -0,4q +4 MK


Download ppt "Lesbrief Marktgedrag Hoofdstukken 1-3."

Verwante presentaties


Ads door Google