De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

HOOFDSTUK 2 DE WERKING VAN DE MARKT - HET PRIJSMECHANISME

Verwante presentaties


Presentatie over: "HOOFDSTUK 2 DE WERKING VAN DE MARKT - HET PRIJSMECHANISME"— Transcript van de presentatie:

1 HOOFDSTUK 2 DE WERKING VAN DE MARKT - HET PRIJSMECHANISME
L. Berlage A. Decoster Inleiding tot de Economie © 2005 Universitaire Pers Leuven HOOFDSTUK 2 DE WERKING VAN DE MARKT - HET PRIJSMECHANISME

2 Tabel 2.1: Marktvormen op basis van het aantal vragers en aanbieders
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

3 Tabel 2.2: Individueel vraagschema voor CD’s (prijzen in euro)
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

4 Figuur 2.1: Individuele vraagcurve voor CD’s
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

5 Tabel 2.3: Individueel aanbodschema voor CD’s (prijzen in euro)
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

6 Figuur 2.2: Individuele aanbodcurve voor CD’s
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

7 Tabel 2.4: Vraag en aanbod op de CD-markt
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

8 Figuur 2.3: De markt voor CD’s
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

9 Figuur 2.4: De prijselasticiteit van de vraag
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

10 Figuur 2.5: Elastisch en inelastisch deel van een lineaire vraagcurve (q = a – bp)
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

11 Figuur 2.6: Perfect elastische en perfect inelastische vraagcurven
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

12 Tabel 2.5: Invloed van andere factoren op de vraagfunctie
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

13 Figuur 2.7: Verschuivingen van de vraag naar CD’s
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

14 Figuur 2.8: Verschuivingen van de aanbodcurve
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

15 Figuur 2.9: Verandering van het marktevenwicht bij een verschuiving van de vraag
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN


Download ppt "HOOFDSTUK 2 DE WERKING VAN DE MARKT - HET PRIJSMECHANISME"

Verwante presentaties


Ads door Google