Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
WELKOM !! Inhoud VMBO Wat is het leerwerktraject (LWT)?
Taal en rekenen in het mbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Leeromgeving Wie Martin Hakkert Wat Zorgcoördinator LWOO-coördinator
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s VMBO
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
Cursus Rekenspecialist
Uitrol van implementatieplan taal en rekenen
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Drieslag functioneel rekenen
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
De weg naar de competente docent
met het onderwijs samen bijzondere leermiddelen
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
Taal en rekenen 17 april. Taal en rekenen 17 april.
Marianne Driessen, Landelijke ontwikkelingen Rekenen als basisvaardigheid Stand van zaken, 11 november 2008.
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Rekenen binnen de niveau 1 en 2 opleidingen / 2F
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Over rekenen gesproken
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
8 november 2012.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
Zoektocht naar samenwerking MBO - HBO
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
Basisbewerkingen rekenen
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
STIMULERINGSPROGRAMMA HET GROENE LEERTRAJECT KICK OFF
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
De toekomst van het vmbo
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Op naar…
moderniseren van het curriculum.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Aan de slag met het dossier Dienstverlening
BBL een apart verhaal Etalageconferentie
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Opgericht 14 juli 2000 Ter verhoging van het aantal onderwijsdeelnemers dat een opleiding beroepsgekwalificeerd kan afronden.
Uitgeversgroep Jeroen van Esch Docent - Uitgever
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum:
St. Consortium Beroepsonderwijs Rekenen/Wiskunde, Referenties Rekenen Meijerink Raamwerk Rekenen/Wiskunde, De drieslagmethode Werkvorm: presentatie en.
Beroepsgerichte instellingsexamens Nederlandse taal in het mbo NVE Congres - 17 november 2011 Andrea van Es - KCH Examens Anke Blacquière - ROC van Amsterdam.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Informatie sector en pakket keuze leerjaar 3KB/BB Basisberoeps en Kaderberoepsgerichte leerweg.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Rekenpiloot 14 oktober 2011 methode-gebruik Freudenthal Instituut, Vincent Jonker.
November 2012 Rekenpiloot Onderweg naar een doorlopende leerlijn rekenen vmbo-mbo Caroline van Eijk, Albeda College Rotterdam Caroline Ritburg, Geuzen.
VMBO OP DE RGO. LEERWEGEN IN HET VMBO Basisberoepsgerichte leerweg Kaderberoepsgerichte leerweg Gemende leerweg (mavo) Theoretische leerweg ( mavo)
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Expertiseteam Toetsenbank Beleid Toetsing en Examinering Hilda Weges (AOC Raad)
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Leiding geven aan school ontwikkeling
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011

Project Rekenpiloot Samenwerkingverband vmbo-mbo Nieuwe Waterweg Noord

DOEL Doorgaande leerlijn rekenen vmbo-mbo vmbo bereidt voor op rekenen 2F in functionele (beroeps)contexten mbo Mbo sluit aan bij didactische aanpak vmbo voor onderhoud en/of remediering

Subdoelen Alle scholen in de pilot Rekenpiloot zijn: Ingevoerd in het referentiekader rekenen Kunnen de referentieniveaus koppelen aan de aanpak van rekenen op school. Weten welke methodiek en didactiek passend is bij het huidige niveau van de leerlingen in de doorlopende leerlijn. Kunnen de referentieniveaus koppelen aan de eindtermen en kwalificatiedossiers en de manier van examinering. Zijn in staat rekenprofielen te vertalen in passende rekentaken.

Nulmeting rekenen cohort 2010

Werk aan de winkel! Focus op opleidingen met relatief weinig rekenen: Vmbo sector Zorg & Welzijn Mbo domein Uiterlijke verzorging: kappen mbo 2 Mbo domein Horeca en bakkerij: kok mbo 2

Achtergrond Vmbo Verplichte rekentoets 2F komt er aan Rekenen in onderbouw, wiskunde in bovenbouw muv sector Zorg & Welzijn en/of Economie Waar het rekenen te positioneren? Mbo: COE rekenen 3F in voor mbo 4 COE rekenen 2F in voor mbo 2-3 Eisen –Beroepsspecifiek vanuit KD –Generiek vanuit referentiekader Analogie met Drieslag taal: dwz integrale benadering vanuit CGO

Drieslag rekenen Het denkmodel van de drieslag rekenen als uitgangspunt voor de positionering van rekenen in het curriculum vmbo en mbo

Geïntegreerd met beroepstaken Ondersteuning en oefening Individueel op maat Rijke rekenlessen of workshops structuur & systematiek lijn versterking opbouw repertoire Praktijk docent Reken docent ICT rekenspecialist RT-er handelen nuttig gebruiken benoemen ontwikkelen interactie reflectie basis oefenen consolideren

Waar en hoe procenten in de praktijk? - Begrip - Rekenregels - Boven de 100% - Procent als factor: x 1,06 Terug naar de basis Individueel oefenen

Tevreden over: Focus op rekenen Een kleine enthousiaste groep vak- en wiskunde- docenten vmbo en mbo die elkaar gevonden hebben Steeds meer draagvlak bij het management Uitrol naar de rest van de school, andere locaties en andere scholen Inzet scholingsvouchers en ondersteuning Freudenthal via “harmonicamodel”

Nog niet helemaal tevreden over: Proces is soms nog breekbaar en sterk afhankelijk van sleutelfiguren Wisselingen in projectgroep (managers) of werkgroep: weer een stap terug maar tegelijkertijd verbreding

Succes- en faalfactoren: Focus op proces en veel minder op instrumentarium Begeleiding en ondersteuning bij het implementatietraject binnen de school zelf Zet de juiste “verleidingstactiek“ in afhankelijk van met wie je te maken hebt Beweeg mee met de ontwikkelingen binnen de scholen

Succes- en faalfactoren: Proces is breekbaar en veelal afhankelijk van 1 of 2 sleutelfiguren Wisselingen in management en werkgroep Eigen activiteiten scholen prioriteit boven activiteiten op het snijvlak

Borging Verankeren vernieuwing binnen de scholen / opleidingen via: -SLOA-ondersteuningstraject vmbo -Kenniscentrum taal- en rekenen Albeda Verbreding naar andere taal- en rekenactiviteiten op het snijvlak bv. summerschool vmbo-mbo Verbreding naar het snijvlak mbo-hbo