Mobiliteitsbudget & bedrijfswagens EEN LIBERAAL VOORSTEL VAN AANPAK.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoeveel pensioen krijg ik straks?
Advertisements

Verzekeringen, hypotheken en financieringen. Met een spaarloonregeling kunnen werknemers met loon uit tegenwoordige dienstbetrekking belastingvrij een.
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
Onderhandelingsresultaat Sociaal Plan Volker Wessels
Motivering van het ontslag
Bedrijfswagens: een nieuwe fiscale regeling Vanaf 1 januari 2012 wijzigt de berekening van het belastbaar voordeel bij privégebruik van een bedrijfswagen.
Willen is Kunnen De centen Woonlasten en energiebesparende maatregelen
FAQ Activering – Nieuws. WINWIN Is WINWIN Activaplan ook van toepassing op OCMW- gerechtigden?
Onderhandelingen PC 110 Textielverzorging
Hypotheekvormen Er zijn diverse hypotheekvormen mogelijk. Elke vorm met z'n eigen kenmerken en z'n eigen voordelen. Het hangt dus van uw omstandigheden.
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
De Werkkostenregeling Workshopdag november Waarom WKR Oude (bestaande) systeem: –Diverse vrije vergoedingen –Diverse vrije verstrekkingen Kerstpakket,
Juridisch en financieel kader Rony Baert (Partena)
Specialist in sportkader
Scholing Werkritme krijgen.
Ledenvergaderingen cao postverspreiders
Jan van der Meij OPUT lid namens ABVAKABO-FNV
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Nieuwe Verordening Individuele Wmo Voorzieningen Raadsinformatieavond 17 december 2009.
Paragraaf 1 Kennen: De verschillen tussen de formele en informele sector Verschillen tussen een individuele en een collectieve arbeidsovereenkomst Welke.
BNP Paribas Fortis – Fiscaliteit en Bedrijfswagens
Introductie Individueel KeuzeBudget (IKB)
Toepassing 30% regeling TU/e Bert Voets 12 juni 2007.
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Motivering van het ontslag.
FISCAAL OVERGANGSRECHT Amsterdam, 21 maart 2012 Mr. C.A.H. Luijken Deloitte Pension Advisory.
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Nieuwe opzeggingstermijnen.
5.4 Hoe werk je? De overheid is ook een producent. Ze levert vooral diensten. Bijvoorbeeld: Gezondheidszorg & Onderwijs Een groot gedeelte van de kosten.
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 Workshop Alfaconstructie.
STELLINGENSPEL.
Thema 2: Hoe geld verdienen?
De slimme kilometerheffing voor vrachtwagens. Voorgeschiedenis kilometerheffing 21/01/2011 Interregionaal politiek akkoord Hervorming van de verkeersfiscaliteit.
Cao Stand van zaken cao onderhandelingen Looptijd Pensioenregeling Salaris Functiewaardering Uitbesteding Duurzame Inzetbaarheid.
Duurzame inzetbaarheid en het Levensfasebudget CAO GGZ Een Een interactieve presentatie voor medewerkers vs oktober 2013.
Individueel Keuzebudget
SpaarBV presentatie november 2015 Algemeen telefoonnummer:
Werkkostenregeling. Op 1 januari 2011 treedt de werkkostenregeling in werking. Dit nieuwe systeem voor vergoedingen en verstrekkingen aan werknemers gooit.
Kostprijs besparingen regeringsvorming Indexsprong. Brutoloon: 35,000€ of 2,916,6€ / maand Kost indexsprong: 700€ / jaar of 58,3€ / maand Over.
De gevolgen. De index is gered!!! Voorlopig dan !!
De WKR in de zorg: zorg voor belastingvoordeel Datum:6 juni 2014 Door:Martijn Thissen – Commercieel Manager.
Wegenwerken voor uw deur? Uw winkel voor een lange periode onbereikbaar voor het verkeer? Dan kan u financiële steun krijgen van de Vlaamse en federale.
Arbeids-voorwaarden watersector Bijeenkomst platform OR’en Waterbedrijven Arbeidsvoorwaarden watersector Kansen en bedreigingen Epe, 21 november 2008 Danielle.
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
Zaken die ervoor zorgen dat je kosten maakt tijdens ontwikkeling van mobiele apps.
Aantekeningen hoofdstuk 2. Arbeidsovereenkomst 4.3 Wat moet je doen? Om in Nederland aan het werk te mogen is het verplicht om een arbeidsovereenkomst.
1.Sociaal Economiebedrijf opgericht door de stad Gent en zijn partners 2.Wil meerwaarde bieden op mobiliteit sociale tewerkstelling economie ecologie.
Omzetten PAS-regelingen en leeftijdsdagen Danielle Wiek.
Benefit shop Ervaringen vanuit de medezeggenschap Hans Hartgers Eric Sikma 28 mei 2009.
Agenda Wat is Bovag Leasefiets Welke producten Verrekening tussen werkgever en werknemer Rondvraag.
TEWERKSTELLINGSMAATREGELEN OCMW Privésector. Mogelijke tewerkstellingsmaatregelen Artikel 60§7 terbeschikkingstelling van een privéonderneming Het Activaplan.
Hoofdstuk 6 Productie.
Informatiebijeenkomst Agrarisch Groen Private aanvulling WW en WGA: wat en hoe? Albert Smolenaers Woerden, 9 juni 2016.
V IDEO 1: VERSCHIL ARBEIDER EN BEDIENDE. 2 soorten werknemers ArbeiderBediende Soort arbeidHandarbeidHoofdarbeid Naam van de vergoeding voor werk LoonWedde.
INFOMOMENT - VANAF 1 JANUARI 2017 PERSOONSVOLGENDE FINANCIERING.
Woningbedrijf Oirschot Privatiseren of handhaven vanuit financieel perspectief 16 januari 2007 Henk van Rens Leon van den Hoogen.
Welkom havo 4..
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet
Erfpacht.
Nadere uitleg gewenst()
Sociaal statuut student-ondernemer
De collega’s heten u van harte
FISCAAL OVERGANGSRECHT
SOM en Vlaams Welzijnsverbond
Basisondersteunings- budget (BOB)
Mobiliteit in crisis 2 nieuwe initiatieven als mogelijke oplossing
werknemersmobiliteit en (para)fiscaliteit Een stand van zaken
ALGEMENE STAKINGSDAG 13 FEBRUARI 2019.
Collectieve sessie Financieel plaatje.
Defensie en fiscaliteit
VLAAMSE REGERING 29/6/2018 Eerste principiële goedkeuring
Transcript van de presentatie:

Mobiliteitsbudget & bedrijfswagens EEN LIBERAAL VOORSTEL VAN AANPAK

Belgisch beleid inzake ‘salariswagens’: Onlogisch: vervuilende bedrijfswagen en tankkaart geven is goedkoper dan gewoon loon  Met voordelig (para)fiscaal regime creëren we onze eigen files en milieuvervuiling  Lapmiddel voor loonkostenproblematiek (cf. maaltijdcheques, ecocheques, …)  Werknemers hebben geen echte keuze in organisatie vervoer: de bedrijfswagen of verwaarloosbaar bedrag in cash

Wat stellen andere partijen voor?  Groen: fiscaal voordeel bedrijfswagens verdelen over alle werknemers, met een maximum van euro per jaar als je verder dan 35km van je werk woont  Rechtstreekse aanslag op het netto loon van werknemers met bedrijfswagen: voordeel van de wagen wordt normaal belast, met een daling van nettoloon van honderden euro’s tot gevolg.  Onaanvaardbare inbreuk in het loon en de arbeidsvoorwaarden van werknemers  CD&V: werknemer kan kiezen binnen een bepaald budget voor kleinere wagens, een trein- of busabonnement of een fiets.  Ligt voor in Rondetafel Werkbaar Werk  Waardevol idee, maar onvoldoende incentive om effectief af te zien van de bedrijfswagen.  Administratieve last voor werkgevers: moeten treinabonnementen, fietsen etc, beheren of dit uitbesteden (met kosten tot gevolg).

Principes bij aanpak:  Werknemer met ‘salariswagen’ extra keuzevrijheid geven: wagen, openbaar vervoer, fiets, andere voordelen (cafetariaplan) of … cash  Vergroening: bedrijfswagens toekennen blijft perfect mogelijk, maar na 2021 (of 5 jaar na invoering regeling) willen we een overschakeling naar een steeds ‘groener’ wordend wagenpark  Geen verlies voor werknemer en werkgever: rechtszekerheid voor werkgevers: niet inbreken in lopende plannen (geleidelijke aanpak)! respect voor verworven rechten van werknemers: we nemen geen bedrijfswagens af!  Financiering sociale zekerheid niet ondermijnen

Stapsgewijze aanpak VANAF 2017 invoering (para)fiscaal vrijgesteld mobiliteitsbudget met mogelijkheid omzetting bedrijfswagen VANAF 2021 Voordelig (para)fiscaal regime blijft bestaan, maar enkel voor ‘groene’ bedrijfswagens, LANGE TERMIJN evolutie naar ‘nettobudget ’: (para)fiscaal vrijgesteld % van het loon

Stapsgewijze aanpak: stap 1

Stap 1: Invoering mobiliteitsbudget vanaf 2017  Werknemers met bedrijfswagen (1):  Bedrijfswagen omzetten in mobiliteitsbudget  Voor werknemer: mobiliteitsbudget is (para)fiscaal vrijgesteld, wordt belast op zelfde VAA als voorheen  Voor werkgever: mobiliteitsbudget is (para)fiscaal vrijgesteld, betaalt dezelfde solidariteitsbijdrage als voorheen en kan dezelfde beroepskost aftrekken als voorheen  Mobiliteitsbudget = leasingkost min voordeel van alle aard Voorbeeld: werknemer heeft bedrijfswagen Audi A6 met VAA van 220 EUR per maand (+ tankkaart). De leasingkost bedraagt 690 EUR. De Werknemer wordt belast op het VAA van 220 EUR (zoals voorheen) en behoudt een (para)fiscaal vrijgesteld mobiliteitsbudget van 580 EUR (+ forfait tankkaart). Voorbeeld: werknemer heeft bedrijfswagen VW Passat met VAA van 145 EUR per maand (+ tankkaart). De leasingkost bedraagt 600 EUR. De werknemer wordt belast op het VAA van 145 EUR (zoals voorheen) en behoudt een (para)fiscaal vrijgesteld mobiliteitsbudget van 527,5 EUR (+ forfait tankkaart).  Vrije keuze voor werknemer, wel mét akkoord van de werkgever

Stap 1: Invoering mobiliteitsbudget vanaf 2017  Hoe onderfinanciering SZ vermijden? Kent iedere werkgever dan de komende jaren niet gewoon mobiliteitsbudget toe in plaats van loon?  Drempels zijn nodig om budgettair geen gat te slaan  Voorwaarde: min. 1 jaar bedrijfswagen bezitten alvorens omschakeling te kunnen doen. Uitzonderingen:  Je verandert van werk en had bij vorige WG mobiliteitsbudget? Mobiliteitsbudget verder mogelijk  Iemand nieuw in dienst nemen? Als andere werknemers al bedrijfswagen hebben in die categorie, mobiliteitsbudget mogelijk  Een nieuw bedrijf wil mobiliteitsbudget invoeren? In te voeren via collectieve onderhandelingen  Hervorming mikt op (echte) eigenaars van bedrijfswagens : hen motiveren de wagen te laten voor een mobiliteitsbudget. Oneigenlijke constructies voor extra netto-loon vermijden.  Mobiliteitsbudget is louter vermelding op loonfiche en wordt rechtstreeks gestort op rekening van werknemer, geen overheadkosten! (i.t.t. maaltijdcheques,…)

Stap 1: Invoering mobiliteitsbudget vanaf 2017  Werknemers zonder bedrijfswagen  1) Invoeren van de term ‘mobiliteitsbudget’ :  Equivalent aan bestaande systemen van woon-werk vergoeding of forfaitaire bedragen die al toegekend worden in sectoren.  Binnen bestaand kader kunnen sociale partners bijkomend toekennen per C.A.O.  2) Bij tweejaarlijkse bespreking loonnorm bij I.P.A. kunnen sociale partners overeenkomen dat bepaald % van de loonmassa extra kan uitgegeven worden binnen dit (fiscaal gunstig) mobiliteitsbudget.  Cfr. huidig I.P.A.-akkoord, waar 0,3% van de loonmassa in 2015 en 2016 kan stijgen met netto voordelen (zoals maaltijdcheques of niet-recurrente resultaatsgebonden bonussen).  3) Einddoel op lange termijn : ook deze groep werknemers een degelijk mobiliteitsbudget geven, binnen een budgettair haalbaar kader (nodig voor fase 3).

Stap 1: Invoering mobiliteitsbudget vanaf 2017  Positieve punten  Werknemer en werkgever krijgen incentive om bedrijfswagen om te ruilen omdat voldoende hoog nettobedrag in de plaats kan komen  Werknemer krijgt zo echte keuze in organisatie mobiliteit: de wagen, de fiets, openbaar vervoer, andere voordelen (cafetariaplan) of cash  Regeling is bovendien budgetneutraal voor werkgever en werknemer  Geen overheadkosten, werknemer krijgt cash in handen  Werknemers zonder bedrijfswagen ook een perspectief geven

Stapsgewijze aanpak: stap 2

Stap 2: behoud (para)fiscaal voordeel voor ‘groene’ wagens vanaf 2021  Groene wagens blijven huidig (para)fiscaal voordeel genieten ook na 2021  Bij KB wordt (periodiek) bepaald welke wagens groene wagens zijn (wat is wanneer technisch haalbaar?)  Voor vervuilende bedrijfswagens ingeschreven na 31 december 2020 daalt het voordeel vanaf 2021 jaarlijks met 10% tot de toekenning van deze wagens belast wordt zoals gewoon loon. De toekenning van een tankkaart ondergaat dezelfde evolutie.  Vrijgekomen bedrag wordt gebruikt voor algemene verlaging lasten op arbeid (bijvoorbeeld verlaging werknemersbijdrage)

Stap 2: behoud (para)fiscaal voordeel voor ‘groene’ wagens vanaf 2021  Positieve punten  Werkgevers krijgen incentive om hun wagenpark te vergroenen en krijgen hier ruim de tijd voor  geen abrupte maatregel !  Groene bedrijfswagens kunnen nog perfect deel uitmaken van loonpakket en worden zelfs minder belast dan gewoon loon  incentive tot vergroening hele Belgische wagenpark  Sluit aan op Vlaamse vergroening verkeersfiscaliteit (waar bedrijfswagens nu buiten vielen)

Stapsgewijze aanpak: stap 3

Stap 3: Lange termijn: naar een ‘nettobudget’  Op lange termijn evolueren naar ‘nettobudget’  Afschaffen diverse lapmiddelen om personeel iets (quasi) netto toe te kennen (maaltijdcheques, ecocheques,…)  Ommezwaai hier wel pas mogelijk eens het mobiliteitsbudget voor alle werknemers voldoende hoog is om het mobiliteitsbudget van een werknemer met recht op bedrijfswagen te benaderen: afhankelijk van budgettair kader.  Dan wordt een gedeelte van het loon onbelast: % van het loon = nettobudget (bijvoorbeeld 20% van het loon, verder te onderzoeken)  Op lange termijn voeren we dus extra algemene loonlastenverlaging door