Op weg naar high performance! VGN P & O dag Chiel Vink Center for Organizational Performance 30 september 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitbesteden van ICT diensten? Bezint eer U begint!
Advertisements

De bevlogen leerkracht
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Een kei van een medewerker januari 2008
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Hoe creëert u een High Performance Organisatie in de tuinbouw?
Menselijk kapitaal van uw onderneming
Ondernemen in de praktijk
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Een (gans)andere kijk op ... high performance
HPO Sector Kinderopvang
Center for Organizational Performance
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Nationaal Innovatie Event
Menselijk kapitaal van uw onderneming
Loopbaancentrum Zwolle
De veranderende wereld van werk
welkom Philips Nijmegen QAS Value Day Marc Jetten
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Goede prestaties in moeilijke tijden
Slim de eigen koers bepalen!
Missie, visie, strategie & jaarplan
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Een echte win – win situatie Corporate Health
Slagkracht met kwaliteit
© de vries business consultancy, 2008
Met Stakeholders Gedeelde Visie
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
De kracht van mensen en teams
Visie & Strategie.
Exceptioneel Business Consultancy Author: Hans Groen.
Naar een flexibele structuur van processen en rollen
Innoveren. Wat is innovatief organiseren Innovatief organiseren is leren het vertrouwde los te laten.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
NVAO Integriteitsoverleg ÖU, LW, SAD Oktober 2014.
Het Rijk van Koning Klant
Van actie naar interactie
Interne communicatie (IC) binnen ANB is een aandachtspunt. Er was al een degelijke basis aanwezig. Die wordt nu verder geoptimaliseerd en spoort samen.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Waardering en beloning in een zelfsturende organisatie 4 juni 2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
2015 Corporate presentatie Berenschot in vogelvlucht.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Strategisch HR voeren in roerige tijden Welkom!!
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
High Performance in de gehandicaptenzorg : Goede prestaties in moeilijke tijden HPO workshop:de praktijk in de gehandicaptenzorg Tanja Scholten, JP van.
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
Haal meer uit het medewerkers- onderzoek! Calle Boot (Waterschap Brabantse Delta) Edwin van Ravenstein (Waterschap Brabantse Delta) Thera van Heuveln (InternetSpiegel.
Diverse Sprekers ZAAM’s doelen zijn leidend voor gewenste ICT ondersteuning en benodigde infrastructuur DOEL PYRAMIDE ZAAM Doel (Missie) Als schoolorganisatie.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
SHEQ SHQ.
High Performance Incubator (HPI)
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
Werken met plezier en goed presteren
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Boeien en binden van goede medewerkers
Transcript van de presentatie:

Op weg naar high performance! VGN P & O dag Chiel Vink Center for Organizational Performance 30 september 2009

Presentatie Inleiding Achtergrond HPO onderzoek HPO gedachtegoed De verbeterthema’s voor de zorg

Kansen grijpen Voorzichtig zijn Het dilemma … © Copyright Center for Organizational Performance

Wat bepaalt uw mogelijke marsroute? Interne organisatie sterkte Financiële sterkte

Een High Performance Organization (HPO) is een organisatie die betere resultaten behaalt dan vergelijkbare organisaties, over een periode van tenminste 5 tot 10 jaar...en een HPO focussen voor een lange periode op datgene wat er echt toe doet ‘Peer’ groep HPO Deze marsroute stimuleerde het onderzoek naar excellente organisaties

Wat is het meest schaarse goed binnen organisaties?

Arbeidsvoorwaarden verbeteren? Processen met ICT beter inrichten? Betere doorgroeimogelijkheden creëren? Vertrouwen in de leiding verbeteren? Andere organisatiestructuur kiezen? Competentiemanagement invoeren? Sneller acteren? Betere informatie? Minder vriendjespolitiek? Werkdruk verlagen? Meer communicatie naar medewerkers? Slechte mensen nu echt eens ontslaan? Duidelijker strategie neerzetten? Klantgerichter werken? Meer waardering geven? Beter beloftes nakomen? Beter luisteren? …. Maar waarop moet je dan op focussen om HPO te worden?

5 jaar wetenschappelijk onderzoek Analyse van internationale onderzoeken 4500 internationale enquêtes in alle branches Samenwerking met MsM, VU en Cranfield University Missie van het Center for Organizational Performance: Wat doet er echt toe?

 Strategie: het gaat om UNIEKHEID ! Technieken/middelen (zoals ICT, competentiemanagement etc.): stand-alone van weinig waarde ! Autonomie: teveel werkt averechts ! Organisatiestructuur: NIET steeds weer reorganiseren ! Communicatie: het gaat om de dialoog ! NIET onderscheidend

De 5 PIJLERS voor succes!

Kwaliteit van Management

Een HPO manager: heeft een sterke vertrouwensrelatie met medewerkers; is integer en heeft een sterke voorbeeldrol; is besluitvaardig en actiegericht; is uitdagend voor zichzelf en medewerkers; coacht, faciliteert en inspireert medewerkers tot het behalen van uitzonderlijke resultaten; stimuleert verandering en verbetering, en staat experimenten en fouten maken toe; houdt medewerkers altijd verantwoordelijk voor hun resultaten en is besluitvaardig mbt ‘niet- presteerders’; kortom: ontwikkelt een effectieve, gefocuste en sterke leiderschapstijl.

Kwaliteit van Medewerkers

HPO medewerkers … willen altijd verantwoordelijk worden gehouden voor hun resultaten; willen geïnspireerd worden om zodoende buitengewone resultaten te behalen; zijn flexibel en volhardend; zijn divers en complementair; zijn goed in staat tot samenwerking met leveranciers en cliënten.

Open en actiegerichte dialoog Open en Actiegericht

Een HPO bevordert openheid en actiegerichtheid: management voert regelmatig een dialoog met medewerkers en betrekt hen bij belangrijke processen; medewerkers besteden veel tijd aan dialoog, kennisuitwisseling en leren, om zodoende beter te kunnen presteren; management verwelkomt verandering en staat fouten maken toe.

Continue Verbeteren en Vernieuwen...

Een HPO werkt continue aan verbetering en vernieuwing: een echt onderscheidende strategie; processen continu verbeteren, versimpelen en afstemmen; rapporteren van financiële en niet- financiële informatie aan iedereen; innovatie van kerncompetenties, producten, processen en services.

Lange Termijn Lange Termijn Focus

Een HPO heeft een langetermijn- oriëntatie: management en medewerkers werken al een lange tijd bij de organisatie; nieuw management wordt van binnenuit gepromoveerd; de organisatie onderhoudt langetermijn relaties met alle stakeholders en groeit door het aangaan van partnerships; de organisatie bedient haar cliënten altijd zo goed mogelijk.

Focus -Meer tijd besteden aan die zaken die er echt toe doen -Geen tijd meer besteden aan al zaken die de organisatie niet echt verder helpen HPO Diagnose geeft organisaties specifieke aanwijzingen waar meer nadruk op moet komen en waar minder aandacht naar toe kan

Hoe HPO zijn we in de zorg? HPO-status Care juni ,6 6,8 7,2 6,4 6,7 8, Management Kwaliteit Openheid & Actiegerichtheid Langetermijn Gerichtheid Continue Verbetering Medewerkers Kwaliteit Zorg HPO

Hoe doen we het in Nederland? ,9 Zakelijke dienstverlening 6,5 Care 6,5 Energie 6,4 Produktie 6,4 ICT 6,4 Financiële dienstverlening 6,2 Bouw 6,0 Cure 5,9 Publieke sector 5,7 Onderwijs

Verbeterthema’s op basis van onderzoek bij 80 zorgorganisaties 1.Werk aan een eenduidiger profiel van het management. De excellente zorgmanager combineert goed managerschap met inspirerend leiderschap. Ze laten zich leiden door principes van klantgerichtheid, kwaliteitsdenken en voortdurende verbetering. 2.Versterk de ‘fermheid’ van het management. Het management moet daadkrachtiger en meer actie gericht worden. 3.Maak de strategie van uw zorginstelling meer onderscheidend. De strategie moet duidelijk maken waarom cliënten bij uw zorginstelling dienstverlening willen afnemen en waarom personeel bij u wil werken. 4.Excelleer in en vernieuw voortdurend de kerncompetentie van uw instelling. 5.Verbeter het prestatiemanagement binnen uw zorginstelling. 6.Verbeter het procesmanagement binnen uw zorginstelling. Richt de organisatie optimaal in om de relatietoewijding écht te kunnen verhogen. 7.Verhoog de kwaliteit van medewerkers door ze meer te trainen op hun flexibiliteit en veerkracht. 8.Versterk de relaties met alle stakeholders van de zorginstellingen.

De bron om continue te verbeteren is de inspirerende leidinggevende!

… maar u moet er eerst wel wat voor doen!