NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 21 november 2007 Onderneming & Maatschappij: Dilemma’s in.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In ons land is er steeds meer weerstand tegen de vee-industrie. Het moet anders, maar hoe? In deze discussie spelen verschillende meningen en verschillende.
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Jezus en de wet van Mozes.
Ondernemen in de praktijk
11/ post-hbo Project- en verandermanagement Leiderschap -Trainingsweekend 2 Leiderschap: cirkels van oorzaak en gevolg Enthousiasme voor de.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
TWAALF ARTIKELEN OM IDEEËN TE DODEN OF IDEEËN TE WEKKEN
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
NOV Conferentie 7 oktober 2008
RoHS – Wetgeving & praktijk Mat-Tech Center of Competence for Solder technology Overstappen naar RoHS compliancy ….! Hoe is het gegaan in de praktijk?
Interpreteren van data
Met handen en voeten geloven 1
Zingen Vers 1 Jezus, ga ons voor deze wereld door,
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
CanDo Coaching.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Blue ocean. Rood versus blauw In rode oceanen vecht je tot bloedens toe om de gunst van de klant. In blauwe oceanen vloeit geen bloed, want daar zijn.
Ster van Succes.
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
Wat is de zin van het leven?
Inleiding in de Module R. Hoijtink. Met welke gevoelens associeer je deze beelden? Vrijheid, vakantie, succes, natuur, avontuur, rust. Kortom alles wat.
Waar moet je op letten in deze loopbaan?
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Hoe leidt God ons? Vragen daarbij: leidt God ons? willen we dat wel?
Welkom. Muziek en zangtalenten Meer dan 300 vrienden op facebook, maar hoe goed kennen die jou eigenlijk als je alleen maar de leuke dingen op facebook.
Onderzoeksvaardigheden 3

Zelfmanagement Longpunt
DE ZEGEN VAN EVANGELISATIE Huh?? Zegen??. WELK BEELD HEEFT U?
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 19 september 2007 Innoveren; empowerment en vernieuwen in.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 21 november 2007 Onderneming en Maatschappij: dilemma’s.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 30 januari 2008 Dilemma’s in Duurzaamheid: Positie in Klimaat!
Brunssum & Landgraaf Januari Even terugkijken.
Vrijwilligersbeleid bij SVC’08.  Beoefenen en bevorderen van de voetbalsport in al zijn vormen. Wij doen dit door deel te nemen aan door de KNVB georganiseerde.
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Het merk IK guerrilla marketing Ruth Giebels Vrijdag 13 november 2009 HKU.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
Talent in Ontwikkeling
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Consumentengedrag Beslissen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Alcohol Door: Kirsten de Wit 2VC.
SHEQ SHQ.
Het discussiespel In ons land is er steeds meer weerstand tegen de vee-industrie. Het moet anders, maar hoe? In deze discussie spelen verschillende.
Persoonlijk Leiderschap
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
Presentatie van ondernemingsplan
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Een briefje uit de hemel? Nevendienst voor jongeren
Burgerschap Thema: politiek
Transcript van de presentatie:

NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 21 november 2007 Onderneming & Maatschappij: Dilemma’s in Bedrijf © NINTES mei ’16

Introductie thema Op weg naar de top moet je je verplaatsen in de huid van degenen die nu de onderneming leiden. In zijn / haar verantwoordelijkheid wordt diegene geconfronteerd met (vele) momenten waarop besluiten moeten worden genomen over de richting van de onderneming (met in beide gevallen pijnlijke gevolgen.) Dat kan intern zijn, maar ook met externe belanghebbenden of in relatie tot mogelijke gevolgen voor de reputatie van de onderneming of de verhouding met de overheid, etc. Welke zijn die dilemma’s, welke afweging maakt diegene? Hoe zou jij met dilemma's omgaan? Hoe zou jij verantwoordelijkheid delen of delegeren? Hoe ver zou jij durven gaan als je moet kiezen tussen succes en fatsoen? Mag je jokken om bestwil -voor het concern? Waar begint privacy en eindigt transparantie? Allemaal gebieden waarin dilemma’s zich voordoen. Vanmiddag gaan wij onder leiding en met deskundige inleiders samen met u op zoek naar – wellicht een begin van – een antwoord op deze en andere vragen.

CV Guust Verpaalen Opleiding: 1976:Gymnasium B te Bergen op Zoom 1987:NIVRA opleiding voltooid Werkervaring: 1976 – 1985Rijksaccountantsdienst te Breda 1985 – 1991Diverse financiële functies binnen Philip Morris Holland B.V – 1996Finance Manager Philip Morris EU Zwitserland 1997Director Finance Philip Morris Holland B.V – 2000Director Manufacturing Philip Morris Holland B.V – 2004General Manager Philip Morris Holland B.V – 2005Managing Directory Philip Morris Benelux 2006Area Vice President Northern Europe 2007Managing Directory Benelux & Vice President EU Corporate Affaires 2007Oprichting Phidelity

Inleiding Guust Verpaalen De heer Guust Verpaalen, Area Vice President Northern Europe, Philip Morris / oprichter Phidelity Guust Verpaalen (1957) is meer dan twintig jaar werkzaam bij Philip Morris in verschillende achtereenvolgende functies. Hij is begonnen in de financiële sector, onder andere op het Europese hoofdkantoor in Zwitserland. Daarna heeft hij leiding gegeven aan de fabriek van Philip Morris in Bergen op Zoom, de grootste fabriek van het concern buiten Amerika. Vervolgens is hij verantwoordelijk geweest voor de commerciële activiteiten in verschillende markten, het laatst voor de Benelux. Samen met Danig Hoofdman schreef hij het boek ‘HET is niet te geloven’ over creatief leiderschap. Guust is veel gevraagd voor lezingen en congressen. Vanaf 1 november gaat Guust Verpaalen vanuit zijn eigen bedrijf ‘Phidelity’ activiteiten ontwikkelen op het terrein van Leiderschap en Maatschappelijk Ondernemen. Hij blijft betrokken bij Philip Morris als lid van de raad van commissarissen.

Introductie Standpunt na maatschappelijk debat (al vanaf 1997) is dat roken schadelijk is, verslavend en longkanker en hartziektes veroorzaakt. Dilemma: ­ Hoe ga je om met de verkoop van een product dat ongezond en verslavend is? Uitgangspunten: Niet op jeugd richten Niet op niet rokers richten Accepteren dat de markt krimpt Richten op volwassen die keus ooit al gemaakt hebben 5

6 Consequenties ­ Marketing; geen petjes/t-shirts e.d. dat kinderen aantrekt ­ Voldoende informatie geven over de risico’s: ­Vb. Informatiecampagne lichte sigaretten niet minder schadelijk opgezet ­Gevolg : tegenstanders kritiek: doen ze alleen maar om consument te verleiden Dilemma : Hoe ga je om met onterechte kritiek en onwaarheden? Zoeken naar de waarheid Omdraaien: pro-actief informeren Keuzes maken Vragen om samenhangende regelgeving om duidelijkheid consument te creëren Dilemma: Hoe kun je toch commercieel succesvol zijn ondanks in beperkte markt? Vergroten marktaandeel Margeverbetering Geconcentreerd en zonder concessies op het uitgekozen pad blijven

Hoe ga je om met dilemma’s? Drie kanten van overweging in besluitvorming moeten met elkaar verbonden worden: ­ Headcount: feiten/cijfers objectiviteit ­ Subjectief / intuïtie, gevoel in rol van leider, niet te analyseren ­ Rekening houden met ‘wij’: buitenwereld / stakeholders. Luisteren naar degenen die met jouw product te maken hebben Dit helpt je in het omgaan met grote dilemma’s. Dilemma’s van Verpaalen lagen meer op een ander vlak: vechten tegen perceptie / onterechte aantijgingen (vaak tong afgebeten) 7

Vragen (1) Waarom heeft u geen bedrijf gekozen dat een product heeft waar een positiever/vrolijker beeld over is? ­Veel geleerd van het feit om met deze materie/ dit spanningsveld bezig te zijn ­Veel gebracht op gebied ethisch verantwoord ondernemen/ zelf minder gaan oordelen Wat heeft u eraan gedaan om uw marktaandeel te vergroten? ­Te maken met wereldmerk, mogelijkheid om beste campagne neer te zetten ­Door niet te concentreren op wat niet mag, focus op wat wel kan ­Veel creativiteit in bedrijf! U heeft een sterk merk, ook kleding. Kan dat niet beter uitgenut worden? ­Merk is verzelfstandigd (marlboro classics), dus niets meer mee te maken. Geen andere aanverwante producten. Alleen nog formule I, mag alleen geen naam meer op auto, alleen rood/wit. Over 10 jr weten mensen niet meer dat het om marlboro gaat. Wordt commodity. 8

Vragen (2) 9 Hoe ging u om met uw eigen denkbeelden mbt de Nederlandse markt binnen uw concern? Voorbeeldfunctie of niet? Vaak discussie, men vond dat hij te ver ging in maatschappelijke verantwoordelijkheid, gebied van preventie. Toch ideeën vaak support van uiteindelijk chairman. Oplossing van marktaandeel vergroten zie ik meer als korte/middellange termijnoplossing. Hoe zit het met lange termijn visie? Hoe blijf je je medewerkers motiveren? Mensen zullen altijd blijven roken. Bij het strengste ontmoedigingsbeleid is marktaandeel gedaald naar 15%. Bodem ligt hier dus ergens. In NL zitten we nu op 28%. Helft van de markt kan dus nog verdwijnen. Belangrijk dus om te zorgen dat product minder schadelijk wordt. Allerlei initiatieven op dit vlak. Nog geen gezondheidsclaim kunnen doen. Als de overheid dit onderschrijft, is er de mogelijkheid meer reclame/publiciteit te gaan doen en minder belastingheffing

Vragen (3) Hoe ga je om met een teruglopend marktaandeel nav een prijzenoorlog? ­Niet in verleiding komen om mickey mouse compromissen te sluiten. Vasthouden aan strategie. Voordeel is dat je onderdeel bent van een groot concern. Kan ergens anders wel opgevangen worden. Nooit gevraagd van hogerhand om te stoppen met bepaald beleid. Ook op concernniveau begrijpt men dat maatschappelijke verantwoordelijkheid zonder regelgeving noodzakelijk is.