MEERJARENPLAN 2015 - 2019 Gemeenteraad 16/12/2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Limburg.be. BUDGET 2014 EN MEERJARENPLAN NOVEMBER N
Advertisements

De nieuwe beleids- en beheerscyclus Nieuwigheden en begrippen in een notendop.
Beleids- en Beheerscyclus
BBC Gecumuleerde budgettaire resultaat vorig boekjaar
De omgevingsanalyse binnen het strategisch meerjarenplan
Planning Budgetten Break-even analyse
Beleids- en BeheersCyclus
BBC en Meerjarenplanning Jan Verschueren – VVSG Internationaal.
Beleids- en BeheersCyclus
Liquiditeitenplanning, cashflow en berekening gemeentelijke bijdrage
Is de Deinse meerjarenplanning haalbaar? Dirk Stroobandt GroenRood.
Beleids- en BeheersCyclus
Beleids- en Beheerscyclus voor Gemeenten, OCMW’s en Provincies
Beleids- en BeheersCyclus Workshop kredietaanpassingen Pilootbesturen 2011.
Beleids- en BeheersCyclus
Beleids- en Beheerscyclus
EXTERNE AUDIT INZAKE DE JAARREKENING VAN OCMW’S. INLEIDING 1.Situering externe audit in geheel van NOB 2.Werking, verloop en doelstellingen externe audit.
Ronse, genieten midden in de groene heuvels. Ronse inwoners Geen deelgemeenten : bevolkingsdichtheid 692/ha (VL gemiddelde = 462) Gemiddeld inkomen.
Raadsledenavonden VVSG Leuven, 7 mei 2013 Gent, 15 mei 2013
Beleidsplanning in de nieuwe legislatuur Dirk Meulemans Peter Sels VVSG-Ronde van Vlaanderen Oktober 2011.
Lokale planning in tijden van BBC Ben Gilot en Jan Leroy, VVSG De eerste 100 dagen voor lokale mandatarissen Hasselt, 21 februari 2013 Affligem, 26 februari.
Agenda  Lessen 34 tm 35  7 en 8 december 2011  hs 31  bestuderen 31.1 tm 31.4 maken 31.1 tm 31.5.
Deel 1 De BSC van AWV.
Richtlijnen voor meerjarenplan bij OCMW’s
Beleids- en Beheerscyclus
De beleids- en beheerscyclus voor u toegelicht
Het meerjarenplan Timing -indienen (binnen 6 m. na installatie gemeenteraad) - ontwerp – overleg – definitief - vaststelling door KF -
Aanpak BBC lichting 1/1/2014 opmaak meerjarenplan/budget.
Bert Gijsels Marc Vanleeuw BDO Public Sector Open VLD
Opleiding BBC-financieel Nieuw financieel instrumentarium (NFI)
Opleiding BBC-financieel
Hasselt, 22 januari DAGPROGRAMMA 2 10U00-12U00TOELICHTING FINANCIËLE LUIK 12U00-13U00LUNCH 13U00-14U00TOELICHTING STRATEGISCH LUIK - Toelichting.
Hasselt, juni Inleiding : Wat, Hoe, Wie, Waarom en Wanneer? 2.DE BBC: Wat zit erin? Wat doen we ermee? 1.Twee luiken 2.Bouwstenen 3.Investeringsenveloppes.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Ambitieus in moeilijke tijden Meerjarenplan Zottegem
29/05/ VAN VISIE NAAR BELEIDSPLAN BELEIDSPLAN FINANCIEEL VERTAALD Toelichting op adviesraden november 2013.
Sociale Verzekeringsbank Betaling & overzicht Tim Eijpe Tjitske Nieboer.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking Plan van aanpak accountantscontrole 2012 Gorinchem, 23 oktober 2012 Rein-Aart van Vugt Chantal Wemmerus.
JAARREKENING Rekening 2013 Gewone Dienst Buitengewone Dienst Begrotingsresultaat Resultaat van het dienstjaar
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Gemeente Pepingen Instap: 01/01/2014.  Besluit Vlaamse regering van , gewijzigd op  Ministerieel Besluit , gewijzigd.
Beknopt financieel profiel van de gemeente: PEPINGEN MEERJARENPLAN (toestand 2013)
HET MEERJARENPLAN. Het MJP: Een onafscheidelijk duo 2 Het meerjarenplan 2. Financieel deel1. Inhoudelijk deel De beleidsnotaDe financiële nota.
Toelichting bij de financiële nota van de jaarrekening 2015 Roger Caymax Financieel beheerder.
GSB III financiële verantwoording. Inhoud: 1.Rechtmatigheid 2.Begrip besteding per BDU 3.Eerst rijksmiddelen uitgeven.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Welkom Presentatie inzake verkenning herfinanciering. 09 mei 2016.
Wegwijs in meerjarenplanning Werking gemeente Steenokkerzeel.
BBC & BBC-DR Beleids- en beheerscyclus voor lokale besturen Digitale rapportering Gent, 12 mei 2016 – Shopt IT.
Budgetwijziging 2016 Meerjarenplan 2014 – 2019 Budget 2017
Commissie ABF 12/12/2016.
Strategisch meerjarenplan Budget 2017
Touroperator SunShine
Recreatiepark Surae Het gaat niet goed met het recreatiepark, er zijn te weinig bezoekers!
Integratiebeleid in de meerjarenplanning Peter Sels
Budgetwijziging 2016 Meerjarenplanwijziging
Recreatiepark Surae Het gaat niet goed met het recreatiepark, er zijn te weinig bezoekers!
Gemeenteraad 29 mei 2017 Jaarrekening 2016.
OCMW Vereniging Wieltjesgracht MJP-wijziging Budgetwijziging 2015 Budget 2016 RVB WG – 21/10/2015 – MJPW, BW 2015 en Budget 2016.
Raad voor Maatschappelijk Welzijn
Meerjarenplan Aanpassing Meerjarenplan en budget 2018
Budget 2018.
Aanpassing Strategisch meerjarenplan
Groei dossiers/ lokale opleg
Beoordeling investeringen
Touroperator SunShine
Recreatiepark Surae Het gaat niet goed met het recreatiepark, er zijn te weinig bezoekers!
Wegwijs in de meerjarenplanning
Budget 2019.
Je kinderopvang privatiseren: hoe beslis je dat?
Transcript van de presentatie:

MEERJARENPLAN Gemeenteraad 16/12/2014

Wat is BBC? NIET: The British Broadcasting Corporation (BBC) is a British public service broadcaster that operates under a Royal Charter. MAAR: Beleids- en beheerscyclus

Beleidsgericht Beheersinformatie Beleid: Waar willen we naar toe? intern & extern Dit komt tot uiting in de strategische nota inclusief de doelstellingen, actieplannen en acties Beheer: Welke middelen hebben we, hoe gaan we deze gebruiken om het voorgestelde beleid te kunnen uitvoeren Dit kan je terugvinden in de financiële rapporten die een middel moeten zijn om zowel het nieuwe als het recurrente beleid te meten en indien nodig, bij te sturen Bedoeling is ook dat de beleidsmensen beslissen waar men naartoe wil en de detaillering hiervan naar het uitvoerend orgaan binnen een gemeente gaat. Vandaar ook dat u in de rapporten veel minder details zal terugvinden dan in de tijden van NOB BELEID: strategie BEHEER: middelen- meten - bijsturen

2 bundels Aanpassingen meerjarenplan -Strategische nota - Financiële nota - Toelichting Budget: -Beleidsnota -Financiële nota -Toelichting Aanpassingen meerjarenplan Budget

STRATEGISCHE NOTA Strategische nota:Prioritair beleidBeleidsdoelstellingenActieplannenActies Middelen - Prioritair beleid - Overig beleid

Strategische nota -Prioritair beleid - Overig beleid Keuzes maken Strategische nota:Overig beleid: Gelijkblijvend beleid = vervat in 1 actie = hier geen doelstellingen maar enkel middelen Overig beleidActieplannenActiesMiddelen

Strategische nota – Prioritair beleid prioritaire beleidsdoelstellingen BDPR_01: Pepingen verder uitbouwen als een dynamische gemeente met behoud van zijn specifieke karakter BDPR_02: Pepingen verhoogt de verkeersleefbaarheid en verkeersveiligheid van de inwoners Pepingen maakt werk van een duurzame woon- en leefomgeving in harmonie met de landbouw

Strategische nota Overig beleid - niet prioritaire beleidsdoelstellingen - gelijkblijvend beleid Overig beleid - niet prioritaire beleidsdoelstellingen - gelijkblijvend beleid NP_01: De dienstverlening staat ten dienste van de bevolking, interne en andere externe klanten NP_02: Pepingen wil alle inwoners ongeacht hun sociale klasse of leeftijd aanzetten tot een kwaliteitsvolle vrijetijdsbesteding NP_03: Pepingen zorgt voor en stimuleert een laagdrempelig en breed vrijetijdsaanbod NP_04: Pepingen wil zich toeristisch op de kaart zetten NP_05: Pepingen verhoogt de verkeersleefbaarheid en verkeersveiligheid van zijn inwoners NP_06: Pepingen zet zich actief in op het vrijwaren van de open ruimte en landelijk karakter NP_07: Pepingen ontwikkelt een evenwichtig woonbeleid met specifieke aandacht voor duurzaamheid NP_08: Pepingen erkent KMO’s en zelfstandigen als motor van de lokale economie NP_09: Pepingen profileert zich als diervriendelijke gemeente NP_10: Pepingen gaat uit de noden van de burger en de eigen organisatie als drijfveer voor het functioneel inrichten van de infrastructuur NP_11: Pepingen maakt werk van een milieubewustere gemeente door duurzaam om te gaan met milieu en landbouw

De financiële nota - Schema M1 (art. 13 BVR BBC 25/6/2010 en latere wijzigingen) - Schema M2 (art. 14 BVR BBC 25/6/2010 en latere wijzigingen) Hoe worden onze middelen gebruikt om onze beleidsdoelstellingen te bereiken. FINANCIËLE NOTASchema M1: Financieel doelstellingenplan Per beleidsdomein het totaal van de verwachte ontvangsten en uitgaven (overgenomen uit de strategische nota) Opgedeeld in : - Prioritair beleid - Overig beleid Telkens onderverdeeld in: - Exploitatie - Investeringen - andere Overzicht per jaar

De financiële nota - Schema M1 (art. 13 BVR BBC 25/6/2010 en latere wijzigingen) - Schema M2 (art. 14 BVR BBC 25/6/2010 en latere wijzigingen) Kunnen we deze doelstellingen betalen? Dubbel financieel evenwichtscriterium FINANCIËLE NOTA Schema M2: De staat van het financieel evenwicht 2 delen: - Resultaat op kasbasis - Autofinancieringsmarge Resultaat op kasbasis Moet per financieel boekjaar groter dan of gelijk aan nul zijn Autofinancieringsmarge Moet in het laatste financiële boekjaar waarop de financiële nota betrekking heeft, groter dan of gelijk aan nul zijn

Resultaat op kasbasis = toestandsevenwicht = meer geld overhouden dan men wil uitgeven Som van het saldo van: -Exploitatiebudget -Investeringsbudget -Andere uitgaven - Aflossing schulden (Korte termijn) - Toegestane leningen - Op te nemen leningen - Terugvordering van aflossing van financiële schulden - Min de bestemde gelden Men gaat nu ook niet meer specifiek lenen om investeringen te betalen maar wel in functie van de thesaurie. Men kan ook niet MEER gaan lenen dan wat men kan betalen. Daarom werd ook het dubbel criterium van financieel evenwicht ingebouwd.

Autofinancieringsmarge = structureel evenwicht = geld overhouden om leninglasten te betalen Dit schema is samengesteld uit: -Het financieel draagvlak: = exploitatieontvangsten min exploitatieuitgaven min de nettokosten van de schulden MIN -Netto periodieke leningsuitgaven = netto aflossingen van de schulden + nettokosten van de schulden Saldo = de autofinancieringsmarge, deze moet positief zijn tegen 2019

Resultaat op kasbasis versus autofinancieringsmarge (1) Resultaat op kasbasis Elementen uit exploitatie, investeringen, andere Verkoop van patrimonium = positieve invloed Aangaan van lening = positief (bedrag lening), negatief (bedrag intresten/aflossingen Ontvangst/toekenning investeringstoelage = positieve/negatieve invloed Autofinancieringsmarge Enkel elementen uit exploitatie + aflossingen/terugvordering van intresten en aflossingen Verkoop van patrimonium = geen rechtstreekse invloed – onrechtstreeks wel als men hierdoor minder moet gaan lenen Aangaan van nieuwe lening: leningsbedrag = geen rechtstreekse invloed intrest en aflossing = negatieve invloed Ontvangst/toekenning investeringstoelage = geen rechtstreekse invloed onrechtstreeks wel als men hierdoor minder of meer moet gaan lenen

Resultaat op kasbasis versus autofinancieringsmarge (2) Resultaat op kasbasis Investeringsuitgave = negatieve invloed Besparen uitgaven = positieve invloed Exploitatieontvangsten - verhoging = positieve invloed - verlaging = negatieve invloed Autofinancieringsmarge Geen rechtstreekse invloed onrechtstreeks wel als men hierdoor meer moet gaan lenen Besparen uitgaven = positieve invloed Exploitatieontvangsten - verhoging = positieve invloed - verlaging = negatieve invloed

Hoe kwam dit meerjarenplan en budget tot stand? (1) Basis = strategische nota laatste budgetwijziging 2014 Richtlijnen omzendbrief opmaken meerjarenplan en budget Aanpassen ramingen opcentiemen onroerende voorheffing, aanvullende personenbelasting, opcentiemen motorrijtuigen, gemeentefonds op basis van de nieuwe gegevens Samen met de diensthoofden werd het gelijkblijvend beleid voorbereid. Daarnaast werd een controle van de ramingen gedaan van de prioritaire en niet-prioritaire acties. De personeelskost werd aangepast volgens de laatste gegevens in ons bezit (externe richtlijnen, interne gegevens, richtlijnen van het college).

Hoe kwam dit meerjarenplan en budget tot stand? (2) Waarderingsregels: werden door het college beslist, er werd een toetsing gedaan en waar nodig werden de budgetten aangepast. Dit had als resultaat dat er delen van het budget van exploitaitie naar investeringen dienden te verhuizen en omgekeerd Het resultaat van al deze gegevens werd voorgelegd aan het college en aangepast waar nodig Een wijziging van de kredieten van een al vroeger vastgestelde investeringsenveloppe moet gebeuren via een budgetwijziging, vandaar dat er nieuwe investeringsenveloppes werden aangemaakt voor nieuwe investeringen in bestaande acties De bestaande schulden werden in kaart gebracht en nadat alle ramingen volledig waren werden de nieuwe leningen berekend rekening houdend met het resultaat op kasbasis en de autofinancieringsmarge. Zie schema TM2

Nog vragen?