Bovenlokale samenwerking in de zorg voor jeugd Andre Schoorl (minVenJ) Wim Hoddenbagh (VNG)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorbereiding stelselwijzigingen Transitiebureau en VNG
Advertisements

Workshop Bovenlokale samenwerking Bijeenkomst transitiemanagers jeugd
Veranderingen in de zorg
Stelselwijziging jeugd Hoe verder?
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Edgar Edith van Ruijven Onlangs las ik deze brief van Edgar.
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Zorginkoop 2012 portefeuillehoudersoverleg 1 december 2011.
Werksessie 4 gemeentelijke financials Samenvattende presentatie bijeenkomst op 13 maart 2014.
Jeugdbescherming en Jeugdreclassering
Presentatie Onderhandelaarsakkoord. Vereniging van Nederlandse Gemeenten Hoofdlijnen Akkoord Focus op: Decentralisatie operaties (principes en proces)
juni Transitie jeugdzorg
Passend Onderwijs & Transitie Jeugdzorg Passend verbinden!
Thema bijeenkomst raadscommissie Maatschappij 20 oktober 2011
Gemeenten, Wmo en GGZ Bob van der Meijden VNG 9 februari 2006.
Zorg nieuwe stijl.
Start kennispraktijknetwerk Vraag- en aanbodanalyse
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Jeugdzorg naar gemeente
Transitie-arrangement Wmo Regio Amersfoort
Voortgang transitie Juni Inhoud Wettelijk kader: jeugdwet Financieel kader: macrobudget Transitieautoriteit Jeugd Stand van zaken implementatie:
De 3 D’s in Hof van Twente De overgang van Jeugdzorg, AWBZ begeleiding en Participatiewet naar de gemeente per 1 januari 2015.
Toelichting belangrijkste beleidslijnen concept Jeugdwet
KINDEREN MET EEN BEPERKING
Inkoop Jeugdhulp 2015 Vóór 1 januari 2015 Inkoop 2015: proces
Informatiebijeenkomst 24 maart 2015
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Inkoop door gemeenten 16 oktober 2015 Geert Schipaanboord
Project oriëntatie op het beroep Aanvulling op indicatiestelling, financiering AWBZ, Jeugdzorg, justitieel kader Kwartaal 2.
Regionale samenwerking jeugdhulp Relatiedag 19 november 2015.
Workshop Specialistische Jeugdzorg Bestuurlijke conferentie jeugdzorg Gelderland 23 mei Bert Frings Wethouder Zorg en Welzijn, gemeente Nijmegen.
Aanpak Transitie Jeugdzorg vanuit perspectief zorginstellingen Den Helder, 27 januari 2012 Lucy Schmitz (kernbestuur BOJOZ)
Regionaal Transitiearrangement Jeugdzorg Zuid Limburg.
Transitie jeugdzorg Raadsinformatie gemeente Landerd VV 12 juni 2012.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Bureau Jeugdzorg De provincie en Bureau Jeugdzorg: een bijzondere relatie.
Geen kind buiten spel Stelselwijziging zorg voor jeugd Bijeenkomst BOJOZ 27 januari 2012.
Jeugdzorg De opdracht Reikwijdte en verantwoordelijkheden Veranderingen in de doelgroep Kosten zorg voor jeugd in Gouda Spoorboekje besluitvorming.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Stimulansz Wetsvoorstel Jeugd De Jeugdwet Juli 2013.
Presentatie RTG 11 juni 2012 Transities Awbz en Jeugdzorg “Transformeren en integreren”
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Financiën 3 decentralisaties 1 e half jaar 2015 Valkenburg aan de Geul.
Bureau Jeugdzorg Noord-Brabant Masterclass 9-6-’11.
Regionale Samenwerking Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst- Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle Ruim
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Stelselwijziging zorg voor jeugdigen Masterclass transitie jeugdzorg Léon Wever directeur Jeugd 26 mei 2011.
Hervorming langdurige zorg: AWBZ en Jeugdwet drs. Aaltje Hartholt-Hofstee, Directie Langdurige Zorg. 21 juni 2013.
Workshop VWS, VenJ en VNG Ondersteuning bij de transitie en transformatie 13 februari 2012.
Nulmeting Jeugdbeleid van Eijsden-Margraten Marjolein Nicolaes Margraten februari 23, 2015.
Financiering jeugdzorg 23 mei Inhoud presentatie Doel Informeren over stelsel van financiering jeugdzorg nu Inhoud 1.Algemeen: context, regelgeving,
(L)VB – Jeugd Naar maatschappelijke participatie.
Transformatie/transitie jeugdzorg Zeeland Cora Schout 16 april 2013.
VGN ledenbijeenkomst 8 december 2011 Korrie Louwes Vernieuwing Zorg Welzijn en Participatie in Rotterdam.
Pgb processen CZ zorgkantoren Midas van den Berk.
Klankbordgroepen ’Stelselwijziging Jeugd’ VWS en VenJ 13 februari 2012.
Wat is provinciale jeugdzorg? Hans Esmeijer Gedeputeerde provincie Gelderland Jeugd en Gezin I Rol van de provincie II De veranderingen.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Werkbezoek ambtenaren SRE-gemeenten 25 september 2012.
Zorgmijding in de verstandelijke gehandicaptenzorg Jannie Boomsma, december 2008.
Stand van zaken stelselwijzigingen AWBZ Monique van der Meulen 29 maart 2011.
Actualiteiten decentralisatie jeugdzorg 2 april 2013.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Samenwerking: structuur, inhoud en proces Een goed begin is het halve werk! 1.
Decentralisatie Jeugdzorg
Wmo beleid in de Drechtsteden
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Transcript van de presentatie:

Bovenlokale samenwerking in de zorg voor jeugd Andre Schoorl (minVenJ) Wim Hoddenbagh (VNG)

Inhoud presentatie 1.Landelijke gegevens over de jeugdzorg 2.Bestuurlijke afspraken Rijk en VNG over bovenlokale uitvoering van taken 3.Discussie

Huidige organisatie en taken Bureau jeugdzorg (15 bureaus) Toegang tot de geïndiceerde jeugdzorg Jeugdbescherming Jeugdreclassering AMK Kindertelefoon Aanbod provinciale jeugdzorg (56 aanbieders en 3 LWI’s) Jeugdhulpverlening Verblijf (pleegzorg en residentiële opvang) Observatiediagnostiek Aanbod voorzieningen licht verstandelijk gehandicapten (LVG) en jeugd-GGZ Ruim 20 orthopedagogische behandelcentra (LVG) 9 categorale instellingen jeugdpsychiatrie (180 plekken) en 32 jeugdafdelingen binnen de GGZ

Cijfers over de jeugdzorg Aantal jeugdigen in provinciale jeugdzorg (2009) VoorzieningAantal jeugdigenPer 1000 jeugdigen Toegang (geaccepteerd) ,1 Jeugdbescherming ,5 Jeugdreclassering ,6 AMK advies en consult ,9 AMK onderzoek ,9 Ambulante Jeugdhulp ,7 Verblijf (deeltijds)9.0002,7 Verblijf (pleegzorg) ,2 Verblijf (24-uurs) ,3 Crisiszorg ,0 Jeugdzorgplus1.0001,0

Cijfers over de jeugdzorg Aantal jeugdigen in jeugd-GGZ en jeugd-LVG (2009) VoorzieningAantal jeugdigenPer 1000 jeugdigen Jeugd-GGZ (ZVW) Ambulante zorg Deeltijd1.7340,5 Residentieel6.4281,8 Gemengd2.9360,8 GGZ-1 e lijns:1.4250,4 Jeugd LVG AWBZ OBC’s ,7 Jeugd LVG AWBZ overign.b. Jeugd GGZ + LVG PGB ,6

Cijfers over de jeugdzorg Budget en kosten per jeugdige in jeugdzorg VoorzieningTotaal budget (mln)Per jeugdige (in €) Toegang Jeugdbescherming Jeugdreclassering AMK41690 Ambulante Jeugdhulp Verblijf (deeltijds) Verblijf (pleegzorg) Verblijf (24-uurs) Crisiszorg Jeugdzorgplus Jeugd GGZ (ZVW) Jeugd LVG AWBZ OBC’s Jeugd LVG AWBZ overig Jeugd GGZ + LVG (PGB)

Bestuurlijke afspraken Rijk-VNG (1) Op onderdelen van decentralisatie jeugdzorg is bovenlokale samenwerking nodig Bij decentralisatie kunnen randvoorwaarden worden gesteld aan bovenlokale samenwerking Gemeente kiezen waar mogelijk voor publiekrechtelijke samenwerking boven privaatrechtelijke Gemeenten kiezen zelf de uitvoeringsvorm (bijv. WGR) Bij de keuze voor de uitvoeringsvorm worden schaal- en inhoudelijke overwegingen gemaakt

Bestuurlijke afspraken Rijk-VNG (2) Samenhang en overlap tussen beleidsdomeinen en doelgroepen en de relatie met de omgeving (ketenpartners) verdienen de aandacht Gemeente komen binnen een jaar na duidelijkheid over de taken en randvoorwaarden met een invulling van deze bovenlokale uitvoering Indien gemeenten binnen een jaar geen passende invulling aan de uitvoering hebben gegeven, bepaalt het Rijk hoe dit georganiseerd wordt. VNG en Rijk bevorderen kennisontwikkeling

Bestuurlijke afspraken Rijk-VNG (3) De afzonderlijke gemeenten worden direct financieel verantwoordelijk voor alle vormen van jeugdzorg Rijk en gemeenten erkennen dat aan JB/JR specifieke voorwaarden gesteld worden, waaronder bovenlokale samenwerking Op deeltaken is voldoende bestuurskracht nodig door samenwerking bij de uitvoering. Dit betreft gezamenlijke inkoop en samenwerking voor een aantal nog nader te benoemen specifieke groepen/zorgvormen.

Uitkomsten BO tussen Rijk-VNG (1) Gemeenten worden verantwoordelijk voor de zorg en ondersteuning van alle doelgroepen op het terrein van jeugd. Gezien de benodigde uitvoeringskracht is het van belang dat gemeenten op bovenlokaal niveau afspraken maken over de financiering van:  alle vormen van residentiële zorg  het aanbod van specialistische zorg voor jongeren met een licht verstandelijke beperking of psychiatrische problematiek.

Uitkomsten BO tussen Rijk-VNG (2) Voor de taken en functies van het huidige AMK wordt, geadviseerd om deze op bovenlokaal niveau te organiseren. Er komen landelijk dekkende afspraken tussen gemeenten over de uitvoering op bovenlokaal niveau van de hiervoor genoemde taken en functies op het terrein van jeugdzorg. Het is in eerste instantie aan gemeenten om te bepalen op welke schaalgrootte zij de uitvoering bovenlokaal gaan organiseren.

Uitkomsten BO tussen Rijk-VNG (3) Bij het maken van afspraken wordt rekening gehouden met/zo mogelijk aangesloten bij andere relevante samenwerkingsverbanden. De buitengrenzen van de samenwerkingsverbanden zijn bij voorkeur hetzelfde. Gemeenten maken, voor de taken die zij bovenlokaal uitvoeren, afspraken over de wijze waarop zij de financiering van het zorg- en ondersteuningsaanbod organiseren en de financiële risico’s onderling verdelen.

In gesprek over bovenlokale samenwerking

In gesprek Hoe kan een instelling zich oriënteren op samenwerkende gemeenten? Wanneer is er helderheid over de schaalgrootte? Relatie integrale aanpak versus bovenlokale samenwerking? Rol van provincie bij bovenlokale samenwerking? Hoeveel ruimte krijgen gemeenten om zich voor te bereiden? Moet de vorm niet de inhoud volgen? Relatie tussen woonplaats jongere en lokatie van onderwijs/zorgvoorziening

In gesprek Is een jaar voorbereidingstijd voor bovenlokale samenwerking voor aanbieders niet te kort? Heb oog voor verschillen in registraties en definities Onduidelijkheid of bekostiging rekening houdt met woonplaats en plaats waar zorg wordt ontvangen Heb aandacht voor vervoerskosten bij bovenlokaal aanbod Samenhang tussen zorg en BSN nummer Verdeelmodel moet tijdig bekend zijn in verband met afbouw subsidie door provincie Reorganisatie bij aanbieders kost meer dan een jaar

In gesprek Spoorboekjes van de drie decentralisaties moeten naast elkaar worden gelegd en afgestemd Welzijnsvoorzieningen werken vaak niet bovenlokaal Wat doe je met jongeren die buiten de eigen regio worden opgevangen Wat voor vormen van contractering heb je voor dure specialistische zorg Hoe koop je in bij aanbieders (aantallen, trajecten, etc.) Relatie met centrumgemeenten in verband met ASHG Maatvoering bij regionale samenwerking is belangrijk

In gesprek Hoe is de regionale samenhang met het onderwijs georganiseerd De vorm moet de inhoud volgen en niet andersom Leer van de manier waarop de brandweer regionaal is georganiseerd als basisvoorziening Hoe organiseer je de pleegzorg? Gooi geen oude schoenen en kennis weg Heb oog voor samenhang jeugdzorg volwassenen GGZ Er moeten kwaliteitsgaranties komen voor het aanbod

Behoeftes Juridische modellen voor bovenlokale samenwerking Best practises Aandacht voor zorgcontinuum tijdens transitie