Elke aios naar de psycholoog?! Drs. Caroline Buis Psycholoog Onderwijs & Opleiding.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Vapro -D Month Year Givaudan.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Hogescholen in Dialoog
Van doelen naar reflectie
Competentieontwikkeling voor OR-leden
1 Welkom Conferentie ‘De persoonlijke aanpak werkt!’
De start... De start.. Overwegend positief ingevulde items Bij mijn begeleider kon ik een luisterend oor vinden. Mijn begeleider kon mij oppeppen.
Mentor Andrea. Doel : Via werkplekleren ondersteuning bieden aan doelgroepmedewerkers om uit te groeien tot een goede begeleider van jonge kinderen.
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
Jongeren met een beperking
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Onze doelen en visie in beeld
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Wat is duurzame inzetbaarheid voor ouderen ?
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Welkom ik maak me sterk.
Als je nog geen idee hebt …
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Kiezen voor keuzedelen
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
1.Snelle veranderingen in de zorg vereisen continu leren.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Wat wordt er van de Aios verwacht AIOS-dag 17 september 2008 Vivienne Schelfhout-van Deventer, John Roord, Robert-Jan Stolker.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Flexpool Wij zijn Flip!. Ken jij Flip al? Hoi, ik ben FLIP Word jij mijn nieuwe collega?
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Welkom. Waarom ben je naar de Meervouddag gekomen? 1.Lijkt me een interessant programma 2.Het is toch verplicht? 3.Gezellig met mijn collega’s een dagje.
AtyJean & Kracht On Tour Samen on Tour in Goes op 12 oktober 2016.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
‘de kracht van 4 scholen’ vitaal en duurzaam onderwijs OUDERAVOND 6 SEPTEMBER 2016 INEKE VAN SIJL.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Flexibiliteit als activiteit
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Reflecteren even pas op de plaats
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Begeleiding en re-integratie
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
Even voorstellen - …..; opleidingsadviseur - …..; manager zorg.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Ontdek jouw persoonlijke voorkeursstijl
Transcript van de presentatie:

Elke aios naar de psycholoog?! Drs. Caroline Buis Psycholoog Onderwijs & Opleiding

Coaching A(n)ios (58 ≥ 2006) ) Master Geneeskunde (26 ≥ 2009) Verpleegkundigen i.o. (15 ≥ 2010) Wat doet een psycholoog in FMS ? Multisource feedback Intervisie A(n)ios Docenten Verplk Spec. SET Q Video feedback Ontwikkelen en uitvoeren onderwijs, organiseren symposia Coaching on the job Vertrouwenspersoon opleidingsgerelateerde vragen N= 40 (≥ 2010) D-rect Coach en vraagbaak voor opleiders

58 M 20F 38 Coaching

58 AIOS N = 32 ANIOS N = 26 Coaching

Specialisme A(n)ios in coaching Interne (Int, Long, Geriatrie) 14 CHI9 Kindergnk (in programma) 9 ICU (in programma) 7 SEH6 Ander Orth,Reva,Gyn,Neu Derma, Rad.) 13

Thema’s vragen a(n)ios Voor intake coachNa intake coach Communicatie verbeteren patiënten, ouders en andere professionals Onzekerheid Stresshantering Goed omgaan met feedback Goed voorbereid solliciteren Zich goed neerzetten als specialist Onvoldoende progressie Onzekerheid Efficiënter werken Stresshantering Assertiviteit Loopbaan en solliciteren Steviger overkomen/duidelijker communiceren Extreem perfectionisme/Faalangst Normerend zijn Aanpassen aan nieuwe baan Werk-prive balans Stagnatie in leren Geen aansluiting vinden, zich niet veilig voelen Conflicten andere professionals Hoeveelheid Onderliggende vragen

Anios X Opleider belt Foreest Medical School. Intelligente anios met jaarcontract. Zeer kundig, leert veel, goed met patiënten. Maar: te veel conflicten met collega’s. Navraag: Gedrag bekend bij vorige werkgevers. Niets mee gedaan. Gedrag moet veranderen anders einde contract. Kans weg om in opleiding te komen.

Traject Aanvang Opleider en a(n)ios formuleren samen leervraag A(n)ios heeft vraag Initiatief Opleider neemt contact op met Foreest Medical School A(n)ios neemt zelf contact op buiten opleider om Intake coach Coach doet intake: gesprekken a(n)ios en opleider en komt tot uiteindelijke leervraag

Vraag: tweetal Wanneer was u uit balans? 1. Hoe kwam u daar weer uit? 2. Wat werkte? 3. Wat werkte niet/averechts? 5 min pp

Volgende vraag: Wat voor conclusie kun je hieruit trekken mbt begeleiding jonge artsen? Hoe was het om dit te bespreken met collega?

Reacties Assistenten op de gevolgde coaching

Wat levert coaching de a(n)ios op ’Zelfreflectie. Beter kunnen hanteren van conflictsituaties op het werk’ ´Meer bewust van mijn uitstraling en hoe dingen kunnen overkomen op anderen en wat mijn eigen rol en verbeterpunten hierin zijn.’ ’Ik kan objectiever naar mijn eigen emoties kijken en ze daardoor beter een plek geven. Ik trek me dingen minder persoonlijk aan.´ ’Beter zelfbeeld, meer zelfvertrouwen. Door middel van gesprekken en oefenen met een actrice heb ik meer inzicht gekregen in mijn eigen functioneren en hoe ik dat anders en beter kan aanpakken.’ ’Duidelijk betere communicatievaardigheden, en daarmee bezorgde het mij niet alleen betere interactie op de werkplek maar ook meer rendement van de opleiding.

‘Als er geen coaching in het MCA zou zijn dan…’ ’..zou ik als de nood heel hoog zou zijn geweest een betaalde coach via KNMG of VVAA hebben gevraagd, maar daar zou ik veel langer mee hebben gewacht en het waarschijnlijk niet hebben gedaan. Deels door een financiële barrière, en ook doordat je niet het gemak hebt van de laagdrempeligheid en bereikbaarheid: we kennen het Foreest, je loopt er zo heen, en jullie kennen het MCA!’ ’….was een conflictsituatie uit de hand gelopen en had dit mogelijk problemen voor m'n opleiding gegeven. ’ ’….was ik waarschijnlijk langer doorgelopen met spanning en stress, en had ik (misschien wel te laat) bij een andere ondersteuner aangeklopt.’ ’…zou dat een groot gemis zijn. Het is heel belangrijk dat er coaching is voor ANIOS/AIOS in de vorm van begeleiding en inzicht krijgen in je eigen functioneren. In mijn situatie was het ook goed voor mijn zelfvertrouwen. ’

Hoe is het afgelopen met Anios X? Na intake oorzaak gedrag helder Vervolgtraject op maat Contract verlengd In opleiding Nu specialist in ander ziekenhuis met opleidingstaken

Preventief Coaching ook voor Master en Verpleegkundigen i.o. Introductiedagen workshop Vitaliteit Masterfase Workshops Zoeken: tijdstip? Verplicht onderdeel van opleiding

Conclusie Elke aios naar de psycholoog?!

Je doet niet aan coaching omdat je ziek bent, maar omdat je jezelf wilt verbeteren. En… de drempel overgaan is spannend