1 Nederland en het EQF Voorlichtingsbijeenkomst Karin van der Sanden, Marijke Dashorst Projectleider NLQF Ministerie Onderwijs Cultuur en Wetenschap.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Internationalisering binnen het MBO
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
Associate degree als onderwijsinnovatie
Europass Vlaanderen Mobiel in Europa
domeinbeschrijving Bachelor of ICT 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
Het Kennisnetwerk EVC in Nederland OESO seminarie Brussel, 31 Januari 2008 Erik Kaemingk Directeur
AKOV - Brussel, De Vlaamse Kwalificatiestructuur 1 Decreet 30 april 2009.
Studiedag Hoger Bedrijfsdiploma 8 april 2013
Inleiding Regionale Stuurgroep
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Het koppelingsproces met het Europees kwalificatiekader (EKK): de betekenis, het proces, de resultaten Brussel, 10 februari /2/2012 Jan Meers.
Departement Onderwijs en Vorming
Een lange weg naar erkende kwalificaties
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Deel wat je weet en weet wat je deelt
CERTi COM Europportunity Europportunity Een titel voor duurzame samenwerking tussen mbo- instellingen ? Presentatie Ron Martens en Guus Morjan
Ontwikkelingen Internationalisering voor het MBO Manfred Polzin Beleidsadviseur Internationalisering Amersfoort, 15 April 2009.
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april Examenstichtingen Bedrijfstakgroep HTV Horeca, Toerisme en Voeding.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Een introductie in het Europees beleid inzake beroepsopleiding. Jef Vanraepenbusch, EUROGUIDANCE - DBO.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
LPM bijeenkomst 10 november 2005 Welkom. LPM bijeenkomst 10 november 2005 Landelijk Platform Mechatronica 2005 Structuur 2005/2007 Peter van Ierland.
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Invoering Associate degree Hans Daale Leido. Aan bod komen… ► Nog even: Wat is de Associate degree… ► Verdere uitrol ► Discussiepunten die nu spelen ►
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
1 april 2008 Associate degree en MBO-HBO Hans Daale Leido.
Leven lang leren Flexibel en op maat Judith Boschma.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Knowledge Alliances & Sector Skills Alliances
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Bachelor of ICT domeinbeschrijving 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
Nieuw Nederlands 4e editie
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
Het Europass certificaatsupplement
Een beroepsstandaard? Waarom eigenlijk? En hoe ijken we die? Marc van der Meer Den Bosch, 19 juni 2014.
Privacy en beveiliging
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
European Charter, een kans voor implementatie?! Leonard van der Hout Bologna expert Amsterdam,4 juni 2015.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
22 maart 2016 Historische schets EVC EVC bijeenkomst: Ervaring telt!
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Uitgeverij Malmberg Presentatie Wouter Westerkamp.
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
Waar staan we nu met validering? Ervaring telt! 22 maart 2016 Patrick Leushuis.
EUROPASS. WAT IS EUROPASS? Wat? Europees initiatief “transparantietools” –5 documenten om mobiliteit te faciliteren Diploma supplement Certificaat supplement.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Voorlichtingsbijeenkomst 20 juni 2017
COLLEGE ZORG OPLEIDINGEN
Het Kennisnetwerk EVC in Nederland
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Inhoud Nederlands voorzitterschap van de Raad van de EU
Stuurt Europa het beroepsgericht onderwijs? VLOR studiedag 4 juni 2014
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Praktijksessie NLQF m.m.v. College Zorg Opleidingen
Transcript van de presentatie:

1 Nederland en het EQF Voorlichtingsbijeenkomst Karin van der Sanden, Marijke Dashorst Projectleider NLQF Ministerie Onderwijs Cultuur en Wetenschap

Strategische EU beleidslijnen Leven lang leren en mobiliteit moeten voor iedereen mogelijk en toegankelijk zijn Verbeterde kwaliteit en efficiëntie van onderwijs en scholing Gelijke kansen, sociale cohesie en actief burgerschap Versterkte creativiteit en innovatie, inclusief stimulering van meer ondernemende leerlingen, studenten, volwassenen op alle niveaus van onderwijs en scholing

Europese Instrumenten EQF Meta-raamwerk, onderwijssector overstijgend 8 niveaus leerresultaten: wat iemand kent, begrijpt en kan doen na voltooiing leerproces één eenduidig begrippenkader ECVET toekennen ECVET punten aan onderdelen van mbo- opleidingen in buitenland opgedane leeropbrengsten kunnen meetellen voor het diploma EQAVET bewaken en verbeteren van kwaliteit van mbo-onderwijs op stelselniveau en binnen onderwijsinstellingen, ondersteuning EQF- en ECVET-proces

EQF LLL Doel: Vergroten van studenten- en arbeidsmobiliteit Faciliteren van een levenlang leren

EQF LLL Mechanisme om onderwijs- en opleidingskwalificaties van verschillende landen binnen Europa met elkaar te vergelijken Dit is mogelijk door het gebruik van leeruitkomsten, kwaliteitsborging en op de basis van onderling vertrouwen leidt niet tot erkenning op Europees niveau, gaat niet over gemeenschappelijke Europese standaarden voor het onderwijs of ontwikkeling van gemeenschappelijk Europees onderwijs en scholingssysteem

EQF : aanbeveling (april 2008) 2010 is streefdatum om nationale kwalificatiesystemen, al dan niet via een nationaal kwalificatiekader (NQF), aan EQF te hebben gekoppeld 2012 is streefdatum om EQF niveaus op nieuwe kwalificatiecertificaten/diploma’s te vermelden

EQF werkstructuur Europese adviesraad EQF AG 2 – 4 bijeenkomsten per jaar met als doel: Samenhang in de ontwikkeling in de lidstaten Transparantie in het proces van vergelijking van NQF’s aan het EQF

EQF werkstructuur National Contact points (NCP) 2 – 4 bijeenkomsten per jaar tbv afstemming Verantwoordelijkheden vergelijken nationale kwalificatieniveaus met het EQF communicatie over EQF/NQF Brussel, Lidstaten, Overheid, Stakeholders, Grote Publiek onderhoud NQF

EQF : Stand van zaken Europa 4 landen klaar: Ierland, Malta, UK en Frankrijk 8 landen streven naar afronding van de koppeling met het EQF in 2010 (Nederland: 6 april 2011) 14 landen in land 2012 (Griekenland) 1 land 2013 (Slovenië) 4 landen nog geen opgave Totaal: geïnteresseerde partnerlanden

Nederland Ontwikkeling van een nationaal kwalificatiekader: het NLQF (Netherlands Qualification Framework). Het NLQF beschrijft alle kwalificatieniveaus binnen Nederland met één begrippenkader. Deze niveaubeschrijvingen worden gekoppeld aan de niveaubeschrijvingen van het European Qualification Framework Life Long Learning (EQF).

Het NLQF NQF in Nederland dient als vertaalinstrument tussen bestaande structuren en het EQF Transparantie met als doel stimuleren nationale en internationale mobiliteit Stimuleren van Leven Lang Leren Communicatie

Uitgangspunten NLQF Het NLQF is een verbindend kwalificatiekader De bestaande niveaus in het vmbo, mbo, havo, vwo, ho en educatie worden beschreven in descriptoren met één en hetzelfde begrippenkader. De logische rangschikking of nevenschikking van deze kwalificatieniveaus is bepalend voor het uiteindelijk aantal niveaus van het NLQF. Dit kunnen er meer zijn dan de acht niveaus in het EQF. Het NLQF komt NIET in plaats van de bestaande structuren

Uitgangspunten NLQF Doorstroomrechten worden NIET geregeld in het NLQF Het NLQF is gebaseerd op leeropbrengsten Het NLQF staat open voor non-formele kwalificaties Het is onder voorwaarden mogelijk andere kwalificaties in het NLQF in te schalen dan de door het ministerie van OCW en LNV erkende kwalificaties van het VMBO, MBO, HO, Havo en VWO Nu een project om voorwaarden te onderzoeken

Uitgangspunten NLQF Het NLQF is compatible met het Kwalificatiekader Hoger Onderwijs 2005 start Bologna proces 47 Europese landen stemmen hoger onderwijsbeleid af ontwikkeling Europees kwalificatieraamwerk hoger onderwijs 2008 aanname EQF descriptoren van het Kwalificatieraamwerk Hoger Onderwijs stemmen overeen met de leerresultaten van niveau 5 tot en met 8 van het EQF. Dit geldt ook voor de Nederlandse kaders

Projectstructuur NLQF Stuurgroep Directeuren BVE, HO&S, VO, LNV en PLW Interne Werkgroep Beleidsmedewerkers BVE, HO&S,VO,PLW Expertgroep Vertegenwoordigers van sectoren inclusief non-formeel Werkgroepen Uitvoerders in sectoren, inclusief non formeel Projectleider

Stappen in het proces Samenstelling expertgroep: 2009 Bepalen begrippenkader: 2009/2010 Beschrijven formele onderwijsniveaus: voorjaar 2010 Kleine toets in werkveld: zomer 2010 Doorontwikkelen tot NLQF: na zomer 2010 Rondetafelbijeenkomsten: oktober 2010 Voorlichting op verzoek (2010 en 2011) Start Commissie Leijnse: november 2010 Keuze NCP: Advies commissie Leijnse Formele koppeling met EQF: begin 2011 Verantwoordingsdocument: 1 e kwartaal 2011 Start NCP: 2 e kwartaal 2011 EQF / NQF niveaus op diploma's: vanaf 2012

Huidige stand van zaken Begrippenkader/ Descriptor elementen Kennis en oordeelsvorming Vaardigheden Toepassen van kennis Probleemoplossend vermogen Leer- en ontwikkelvaardigheden Informatievaardigheden Communicatievaardigheden Verantwoordelijkheid

Huidige stand van zaken Matrix met beschrijving alle onderwijstypen Onderwijstypen beschreven per niveau Schema onderwijstypen, NLQF, EQF Nu voorlichting op verzoek Website

Vragen van uw kant Heeft EQF alleen betrekking op beroeps kwalificerend onderwijs of worden ook algemene kwalificaties van EQF niveaus voorzien? Welke instantie gaat de EQF niveaus formeel toekennen? Worden alle diploma’s in zowel het publieke als het private domein van een EQF niveau-aanduiding voorzien en wie bepaalt dat? Is het vereist dat elk diploma van een EQF niveauaanduiding wordt voorzien? Welke procedure is er voor het aanvragen van een EQF niveauaanduiding? Geeft een EQF niveauaanduiding rechten en welke zijn dat dan? Wat zijn de te hanteren uitgangspunten en criteria? Staat het NLQF ook open voor branchekwalificaties die geen onderdeel uitmaken van de kwalificatiestructuur maar door een beroeps- of brancheorganisatie zelf zijn ontwikkeld? Wordt de EQF niveauaanduiding gekoppeld aan een opleiding of is het expliciet voorbehouden aan onafhankelijk afgenomen examens met daaraan gekoppelde diploma’s?