Digi-taalleren in de praktijk: de Naamse ervaring1 Studiedag digitale talenlabs & webgebaseerde taalleeromgevingen = ervaringen uit de praktijk: Vragen:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Alle zeilen bijzetten of overstag gaan?
Advertisements

Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Bordmedium in de toekomst?  of 
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Dalton op De Wereldweide. Dalton is geen methode, geen systeem Dalton op De Wereldweide.
Filosofie Op HAVO en VWO.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Risico’s en gevaren van techniek
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Het nieuwe Akkoord “De consument in de vrijgemaakte elektriciteits- en gasmarkt” 16 oktober 2013.
Onderzoek.
stiI staan bij project en pmw Wat gedaan is en nog wacht...
Sociale dumping en deloyale concurrentie Probleemstelling en maatregelen van de huidige regering.
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Samenwerkend Leren §1.2 Nafta
Meer bewegen via internet 28 juni 2011 – OU Open Kennisavond Denise Peels Stijn Friederichs.
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Een leesstrategie: toepassing
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Orchies met.....spreuken De orchideeënfamilie is één van de
Vernieuwing van het bovenbouwonderwijs zonder kwaliteitsverlies
Mannen en vrouwen Verschil?! Overeenkomst?! Naam: Mathilde den Boer
Zinnen die doen nadenken !
Onze doelen en visie in beeld
Ronde tafel ADR-C Ronde tafel ADR-C Impartial Consumer Mediation Ivan Verougstraete en Hans De Coninck, experten justitie en mediatie Brussel, 24 april.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Programmeren.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
POVO Wolvega / Dedemsvaart
UVW LinkedIn Presentatie
Duits in 4 en 5 HAVO Herzlich Willkommen !!.
QUESTION / STELLING #YTIA ENVOYEZ Y OU N AU NUMÉRO GRATUIT STUUR Y OF N NAAR HET GRATIS NUMMER 8682 SMS -VOTING.
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Resultaten van een Europese studie over racisme in Londen, Parijs en Brussel op het gebied van detailhandel en het openbaar vervoer.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Digitale portfolio´s Volgende. Waarom? Heb je ook niet zo vaak gehad dat een kind in de klas zoiets moois maakte dat je dacht, het is wel jammer als we.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
De mogelijke standpunten Songs  Willem Vermandere ‘Bange blanke man’ Lied: (toegang )
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Programmeren. Wat is programmeren? Het schrijven van opdrachten voor de processor De processor “spreekt” machinetaal:
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Les cours de Français HB groep.
Creatief Ketengericht Ondernemen
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Analyse du Semestre européen Analyse van het Europees Semester 2018
Transcript van de presentatie:

Digi-taalleren in de praktijk: de Naamse ervaring1 Studiedag digitale talenlabs & webgebaseerde taalleeromgevingen = ervaringen uit de praktijk: Vragen: wat kun je van die mogelijkheden in de praktijk realiseren? hoe sluit het aan op de rest van de onderwijsopzet? welke problemen kom je in de praktijk tegen? welke wensen zou je hebben? hoe combineer je techniek en didactiek? Antwoorden: zie artikel "Digitale leermiddelen NVT: Zitten we op het goede spoor?" (n/f 5) vandaag: twee concrete ervaringen vanuit de NVT praktijk: TaalNet: "Naamse methode" in het digitale tijdperk Nederlex

Digi-taalleren in de praktijk: de Naamse ervaring2 De "Naamse methode" De “Naamse methode”: nadruk op woordjes leren luisteren ("micro-listening") zelfstudie (+ oefeningen in TP / klas) Een voorbeeld uit het predigitale tijdperk materiaal = tekst + woordenschat + cd met geluid

Digi-taalleren in de praktijk: de Naamse ervaring3 Een voorbeeld uit het predigitale tijdperk (1) Europa maakt komaf met oneerlijke reclamenaar De Standaard 21/02/2005 Europa wil een einde maken aan oneerlijke of agressieve verkooptechnieken. Om de consument te beschermen, komen achtentwintig handelspraktijken op een zwarte lijst. België heeft al een wet die oneerlijke handelspraktijken verbiedt, maar die is vaag en moeilijk hanteerbaar voor rechters en inspectiediensten. In de praktijk treedt de Economische Inspectie alleen op na een klacht van een consument. Als de inspecteurs ingrijpen, leidt dat vaak tot eindeloze discussies met de handelaars over het al dan niet eerlijke karakter van een verkooptechniek. Dat wordt anders met de nieuwe Europese richtlijn waarover al een politiek akkoord bestaat. Er komt voor de hele Europese Unie een zwarte lijst met 28 verboden handelspraktijken, die ook voor België verregaande gevolgen heeft. Zo zal de luchtvaartmaatschappij Ryanair voortaan twee keer moeten nadenken voordat ze tickets als "gratis" aanprijst. Ook de misleiding door postorderbedrijven - "Proficiat, u hebt gewonnen" - kan veel makkelijker worden aangepakt. De regels voor stuntprijzen in warenhuizen worden strikter. Test-Aankoop vindt dat de strengere wetgeving een grote vooruitgang is. Maar volgens de consumentenorganisatie zijn er nog extra stappen nodig om consumenten die toch bedrogen zijn, in groep een klacht te laten indienen.

Digi-taalleren in de praktijk: de Naamse ervaring4 Een voorbeeld uit het predigitale tijdperk (2) een einde maken aan ietsen finir avec quelque chose oneerlijke verkooptechniekendes techniques de vente déloyales de consument beschermenprotéger le consommateur die handelspraktijken verbiedeninterdire ces pratiques commerciales een vage wetune loi vague moeilijk hanteerbaar zijnêtre difficile a utiliser de rechters en inspectiedienstenles juges et services d'inspection optreden na een klachtintervenir après une plainte De inspecteurs grijpen in.Les inspecteurs interviennent. het al dan niet eerlijke karakterle caractère honnête ou pas de Europese richtlijnla directive européenne verregaande gevolgen hebbenavoir des conséquences qui vont loin de luchtvaartmaatschappijla compagnie aérienne voortaan goed moeten nadenkendorénavant bien devoir réfléchir tickets aanprijzenfaire de la publicité pour des billets misleidingen aanpakkens'attaquer aux duperies de postorderbedrijvenles entreprises de commande par poste iets tegen stuntprijzen verkopenvendre quelque chose a des prix chocs striktere regelsdes règles plus strictes een strengere wetgevingune législation plus sévère een grote vooruitgangun grand progrès extra stappendes démarches supplémentaires iemand die bedrogen isquelqu'un qui a été trompé een klacht indienen déposer plainte

Digi-taalleren in de praktijk: de Naamse ervaring5 Een voorbeeld uit het predigitale tijdperk (2) Nadelen inhoudelijkwoordenlijstjes: gebaseerd op veronderstellingen i.v.m. de kennis van de hypothetische gemiddelde leerder tekst: vanaf wanneer zonder? praktisch2 media / 3 objecten: boek (tekst + woordenlijst) + cd cd: "sequential access": cd nodigt niet uit tot intensief (her)beluisteren

Digi-taalleren in de praktijk: de Naamse ervaring6 Kun je in een digitale omgeving die nadelen wegwerken? (1)

Digi-taalleren in de praktijk: de Naamse ervaring7 Kun je in een digitale omgeving die nadelen wegwerken? (2) Nadelen Oplossingen in TaalNet inhoudelijkwoordenlijstjes: gebaseerd op veronderstellingen i.v.m. de kennis van de hypothetische gemiddelde leerder geen selectie, alle woorden * tekst: vanaf wanneer zonder ? tekst ± zichtbaar * praktisch2 media / 3 objecten: boek (tekst + woordenlijst) + cd geïntegreerde multimedia "sequential access": cd nodigt niet uit tot intensief (her)beluisteren klikken op zin/woord = luisteren * * Resultaat: meer initiatief bij de leerder = hogere graad van betrokkenheid

Digi-taalleren in de praktijk: de Naamse ervaring8 Reactie van de leerders Reactie van de leerders bij radicale overgang naar digitale omgeving willen info ook op papier ≠ types leerders: informatica zeer positief (> 80%), motiverend effect economie: verdeeld + erkennen pluspunten van multimedia (autonomie) - “met de computer kun je geen taal leren” “te veel zelfstudie, we worden aan ons lot overgelaten” “te veel meerkeuze- en invuloefeningen“ = vervelend”

Digi-taalleren in de praktijk: de Naamse ervaring9 Besluit "Van een digitaal leermiddel wordt gewoonlijk verwacht dat de leerder er zelfstandig mee kan omgaan, zonder de hulp van een lesgever. Bij digitale oefeningen wil men dat het programma die zelf evalueert. Het gevolg van deze verwachtingen is dat de meeste programma's zich beperken tot gesloten werkvormen en dat meer creatieve of communicatieve activiteiten maar zelden aan bod komen. Het zou ook anders kunnen, als de eis tot extreme autonomie afgezwakt zou worden, als ICT zou beschouwd worden als een hulpmiddel naast de lesgever in plaats van een vervanger. Dan zou zich een hele waaier aan mogelijkheden aandienen die tot nu toe onvoldoende verkend zijn." (Vanparys 2005)