Werkgroep Domein Drie Fonteinen Actiecomité Vilvoorde Ontspoort! Informatievergadering Woensdag 13/04/2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
B-H-V in 2 minuten klikken om verder te gaan.
Advertisements

P LATTELANDSARMOEDE ONDER DE LOEP Fondation Rurale de Wallonie Marie Bourgeois 25 april 2013 Seminarie ‘ARMOEDE OP HET PLATTELAND EN IN DE STAD’ Een reactie.
Handen en voeten aan Doelmatigheid Cursus Kosten Baten Waterbeheer Robert van Cleef tel.: Mail: 6 oktober
Comment déboucher le Ring de Bruxelles Hoe congestie op de Ring rond Brussel oplossen Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) ABR - BWV R. Van.
Stand van zaken.  Nieuwe woningen Minister De Taeyelaan en de woningen op de Kafhoek.  Werkgroep ging van start  Onderzoek van vraag en aanbod woonondersteuning:
Duurzaam mobiliteitsbeleid Jan Cornillie, Adjunct-Kabinetschef van de Vlaamse minister van Mobiliteit 9 november 2007.
De regionale overheid p
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Hst 4: De wereld indelen.
Gedelegeerd bestuurder
Ruimtelijke ordening Oorzaak ruimtelijke problemen? DE OVERHEID
IJzeren Rijn Presentatie Midden-Limburgse bestuurders
Leeftijdsvriendelijke gemeente: een hefboom voor actief ouder worden
INFOAVOND ZUTENDAAL: Aanleg fietspaden en wegverbetering Stalkerweg
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)
Handel-en dienstenzones in Heist-op-den-Berg
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht: wat wil het bedrijfsleven? Raadsinformatieavond 3 november 2009 VNO-NCW Utrecht, MKB Utrecht, TLN, EVO, PBU, KvK Midden-Nederland.
Mid Term Review van het EU Witboek 2001 Standpunt van de Spoorwegen Marie-Ghislaine Henuset, NMBS Holding Hoorzitting van de Commissie voor Openbare Werken,
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Varianten-studie dubbele overweg
Europaplein Welkom Programma Ontvangst Voorstellen: wie is wie? Doel van de avond Planvorming Verleden, heden en toekomst Europaplein Interactie Afsluiting.
Kaderstelling 2014: stap 3 Commissie ABZ 17 april 2013.
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
Informatie-avond accommodaties 28 juni Programma Het doorlopen traject tot op heden Toelichting visie Dynamiek Toelichting Stichting Brouwershuis.
DBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 2 november 2010 Resultaten project Draaiboek en script 2e tranche Elly Waterman.
Als buurtbewoners willen we een aangename en warme wijk waar gezinnen rustig en aangenaam wonen, leven, werken, waar mensen met plezier voorbij komen,
Beleidsnota Mobiliteit Toelichting aan de pers 30 november 2004 Kathleen Van Brempt Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke.
20 december Mobiliteitsproblematiek rond Brussel 2. Historiek : van 13 naar 4 lijnen 3. Voorbereidende tramstudies 4. Overlegstructuur 5. Trechtering.
Wijkraad Pathmos Veranderingen openbare ruimte
Urgenda: Visie en Actie in één! Euromast Rotterdam, 7 januari 2010 Samen Sneller Duurzaam.
Wegwerkzaamheden Verlorenkost en Kaaibeeksedijk infovergadering donderdag 13 augustus 2015.
 Studie Bdo / Uptr :  5900 ondernemingen (toestand op )  Resultaten  13% van de tr ond. met neg. eigen vermogen ;  29% van de tr ond. met.
Randweg-Oost Huidige N266 De leefbaarheid in Nederweert verbeteren..... Zo kan het ook!
Provinciaal infomoment Standpunt van de doelgroepen 1.
Automatic Number Plate Recognition (ANPR-camera’s)
Infovergadering Heraanleg Kasteellaan 21 januari
Infosessie duurzaamheidsmeter 26/2/2013 omgaan met duurzaamheidscriteria voor gebiedsontwikkeling aanpak case Innovatiepark geel.
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
PERSLANCERING Streekpact RESOC Antwerpen.
Evaluatie Beleidsnota Veiligheid en Leefbaarheid.
Marktonderzoek Niel Margot Avonts Jolien Dejongh Kjetil De Weyer Arthur Hachez Sébastien Heymans Marilyn Vandeputte Fabian Verdult Karen Vermeire.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Presentatie: Financiële verordening 2013 Notitie Reserves en Voorzieningen 2013.
Verkeersontwikkelingen - Noordoostcorridor - Structuurvisie RO - voorkeursalternatief.
 1. In wat voor soort woning zou je willen leven?  2. Hoe zou je willen dat jouw straat er uit ziet ?  3. Welke voorzieningen/activiteiten verwacht.
When rail means service > SPOORONTSLUITING VAN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE 5 februari 2008 TOON COLPAERT Voorzitter Raad van Bestuur.
Ontmoetingsplek De Kloosterhof Weurt. Doel van de avond Stand van zaken totaalproject Stand van zaken ontwerp gebouw Werkatelier openbare ruimte.
Welkom Informatiebijeenkomst RijnGouwelijn Lammenschansweg Gemeente Leiden.
Trage wegen Sint-Denijs-Westrem en Afsnee Op naar een tragewegennetwerk.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Startnota Winkelen in Vlaanderen Vlaams parlement 27 oktober 2010 Erik Grietens.
Gaswinning en aardbevingen Historie 50 jaar gaswinning Groningenveld Slochteren – Loppersum Nog circa 50 jaar voor de boeg.
DE NOORDERLIJN IN EEN NOTENDOP Tramverbinding tussen centrum, Eilandje en noorden van de stad Nieuwe P+R Havana Heraanleg Noordelijke Leien, Rooseveltplaats.
Alternatief Parkeer Beleid Haarlem Van problemen Doorschuiven naar Compartimenteren en Oplossen Wijkraden i.s.m. Ir. Jan G.M. van der Zanden, Haarlem,
Openbare informatievergadering Handelaren – Pool Spiegel Zomer/Herfst 2017: Werken T9/T19 Jette - 22/06/2017.
Van Dordt, voor Dordt.
A11 verbindt Oostkust Persconferentie 21/02/2014.
Groenstrook In 1995 geen plaats voor 2e Tol bij logistieke bedrijven
Dordtse Mijl Aanpak openbare ruimte
Groenstrook In 1995 geen plaats voor 2e Tol bij logistieke bedrijven
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
Leden NOA Diana van Oudenaaren & Danny Jansen
Innovaties Waterschap Vallei en Veluwe
Provincie Noord-Brabant
INTERREG NWE, NSR NAAR EEN VERVOLG IN Jacqueline Brouwer
OV en de Zuidas 4 oktober 2018 Pieter Marijt
Infovergadering Herinrichting parking sportzone Gruitrode
Van Twitter naar toezicht: omgaan met het burgerperspectief bij incidenten Robert Mout Mark Taal.
Toekomstvisie capaciteit en OV-tarieven
Transcript van de presentatie:

Werkgroep Domein Drie Fonteinen Actiecomité Vilvoorde Ontspoort! Informatievergadering Woensdag 13/04/2016

Stand van zake Voorbije jaren zeer veel informatie verzameld en opgevolgd Oefening Ringtram is zeer complex: – veel factoren (budget, vervoersmiddel,…) – veel belangen (politiek, stad, gewest, privé,…) – veel onzekerheden (Uplace, nieuwe ontwikkelingen,…) Veel knelpunten: leefomgeving, brug, parkings,… Poging tot analyse

Budget Ringtram Nog niet in begroting Vlaamse overheid Nog niet in begroting Stad Vilvoorde Waarschijnlijk op zoek naar privégeld (PPS) Recent: opgenomen in herinrichting Ring Zie (start 2019) De kost van de werken voor de herinrichting van de ring wordt geraamd op 1,2 miljard euro (incl. btw). Dat is niet alleen de kost van de weginfrastructuur, maar ook de grondige heraanleg van bruggen, de aanleg van een ecoduct, fietsoversteken en fietstunnels, etc. De aanleg van de sneltram, de luchthaventram en de ringtram bedragen respectievelijk 209, 90 en 170 miljoen euro. Daarnaast is er ook een stelplaats nodig. Om die te realiseren is er 25 miljoen euro nodig. Kortom: een investering van een half miljard euro.

Keuze vervoermiddel Tram = zeer duur! Trambus wint terrein bij politici, niet bij De Lijn… Moderne elektrische bus: lijkt uitgesloten Recent: minister Ben Weyts (Nieuwblad 5/4/2016) Vlaams minister Ben Weyts bracht een bezoekje aan trambus- constructeur Van Hool. De minister ziet in de trambus onder meer een alternatief voor de Ringtram in Vilvoorde en een opstapje naar de toekomstige tramverbindingen langs de Ring. Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) overweegt de trambussen onder meer in te zetten op de tracés Willebroek-Brussel en Jette-Vilvoorde-Zaventem (Brussels Airport).

Globale mobiliteitsvisie Ontbreekt nog steeds voor Vilvoorde en omgeving! Steeds nieuwe initiatieven, negatief en positief: Nadelig voor mobiliteit – Uplace, Stadium Parking C, Dox, Neo, Postsorteercentrum – In Vilvoorde zelf: aan Schaarbeeklei: 4 Fonteinen, baanwinkels Renaultfabrieken Om de mobiliteit te verbeteren – Federaal: GEN NMBS – Regionaal: aanpassing van de ring – Provinciaal: fietssnelwegen – Brabantnet De Lijn / tramlijnen MIVB Recent: “Werkvennootschap” – Coördinatie van werken Vlaams-Brabant

Politiek Gesprekken met lokale partijen: OpenVLD, N-VA, SPA, Groen, CD&V en Vilvocraten Vilvocraten: tegen onhaalbare tramlijn, voor alternatief met elektrische bussen CD&V: onverschilligheid van vorig bestuur ligt aan de bron van de huidige problemen, nu als eerste met constructief alternatief (zuidelijk tracé) Meerderheidspartijen hebben vanaf voorjaar 2013 met De Lijn overlegd Alle problemen werden herhaaldelijk aangekaart (verkeersdoorstroming, parkeerplaatsen, natuur, veiligheid, brug,...). De Lijn bekijkt een aantal details, maar komt niet met oplossingen. Wel aanpassing in Koningslo: niet langer door smalle straten, maar langs de snelweg. Meerderheidspartijen komen niet tot eensgezind voorstel: in november 2015 werden 2 alternatieven voorgesteld.

Trajecten Voorkeurtracé De Lijn (rood) Noordelijk alternatief stadsbestuur (blauw) Zuidelijk alternatief stadsbestuur (groen)

Zuidelijk tracé Logische oplossing Bediening nieuwe ontwikkelingen: 4 Fonteinen, Schaarbeeklei Oplossing voor de meeste knelpunten leefbaarheid Vereist een nieuwe brug ten zuiden van viaduct – Ook voor auto’s – Voldoende beschikbare ruimte

Voorkeurtracé De Lijn Storende oplossing, miskleun Trage tram kronkelt langsheen de ring (40 minuten!!!) Géén modal shift mogelijk!

Standpunten De wettelijk beschermde gebieden van het park Domein Drie Fonteinen evenals de beschermde holle wegen moeten geëerbiedigd worden Het zgn. compensatiebeleid van vernietigde bomen door elders aangeplante bomen is zuiver boerenbedrog en lost niets op voor de plaatselijke getroffen bevolking; Samen met het openbaar vervoer maken ook de andere vervoersmodaliteiten ( voetpaden, fietspaden, autobanen) aanspraak op een correct beleid.

Ons voorstel Elektrische bus met verbetering van de doorstroming blijft een valabele keuze Zuidelijk alternatief objectief berekenen (ook voorkeurtracé herberekenen!) Trambus is goedkoper en maakt het mogelijk om oplossingen uit te proberen Betrek de lokale bevolking, overleg en informeer! Facebook: Vilvoorde Ontspoort