Meer bereiken door ruimtelijk inrichten Barry Zondag 9 maart 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zelf waarde maken in de wijk Jan Brouwer Ede, 18 mei 2011.
Advertisements

Planning: Terugblik paragraaf 3.1, 3.2 en 3.3
Terugblik paragraaf 3.1 Van stad naar stedelijke zone.
Samenvatting: Stedelijke gebieden
Demografische veranderingen op het platteland
Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Ruimteconferentie 3 november 2009 Ruimtelijke veranderingen in het stedelijk gebied Drie studies Dynamiek Stedelijke Milieus. Jan Ritsema.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
1.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Leefbaarheid en Vitaliteit van dorpen: Mythes en Uitdagingen
Modellering ruimtelijke gevolgen van infrastructuur op GrondGebruik met de LandUseScanner.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
2 havo/vwo H3 steden, §2 1.
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Par 3.1: Van stad naar stedelijke zone
Kim Andriessen 05 Juli 2010 Topdorpen in de Alblasserwaard – Vijfheerenlanden.
Ruimte en bereikbaarheid
17 stadsgewesten in België
Hst 3: De wereld van de stad
Wonen in Nederland Hst 3.2 : Verstopte steden.
Wonen in Nederland Hst 3.2 : Verstopte steden.
Hst 3.2 : Congestievraagstukken
Wonen in Nederland Hst 3: Stedelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland.
Hst 3.2 : Congestievraagstukken.  Bredere/meer snelwegen ◦ Korte/ middellange termijn oplossing  Mensen vanuit het ov weer in de auto!!!
Woon-werkdynamiek in de Randstad W oningbouw in de Noordvleugel als voorwaarde voor economische groei Frank van Oort, Thomas de Graaff, Gusta Renes & Mark.
Ruimteconferentie Ruimte voor werken
EER Economische Effect Rapportage
Centraal Planbureau en Planbureau voor de leefomgeving Plannen voor de stad Een multidisciplinaire verkenning van de effecten van verstedelijkingsprojecten.
22 juni 2011 | Maarten Hajer 1 De Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte in het licht van PBL- analyses NIROV-debat.
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Investeringsstrategie 2010 – 2020 cie Wonen 25 juni 2008.
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Presentatie sessie: Wonen: regionale afspraken
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Symposium Wonen & Werken Noord-Brabant 3 december 2014 prof. mr. Friso de Zeeuw, praktijkhoogleraar Gebiedsontwikkeling TU Delft directeur Nieuwe Markten.
Stedelijk en landelijk gebied
3/4 vmbo 1 Arm en Rijk § 6-8.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Presentatie over conceptontwikkelingsprogramma stedelijke vernieuwing toelichting op eerste stap in aanvraagprocedure voor Investeringsbudget.
Werkpakket 1: Polycentrisme Polycentrisme als leidend concept voor analyse en toekomstig ruimtelijk beleid dr. Veronique Van Acker (promotor: prof. dr.
1 Ontwikkelingsvisie Noordvleugel Utrecht Utrecht, 31 oktober 2006.
‘ Concentreren op kwaliteit’ Presentatie gemeenteraad Groningen J.B.R. Wijma - Programmadirecteur Regio Groningen-Assen 19 Oktober 2010.
Mobiliteit en Transport LEF-sessie 1 8 maart 2013 Slimmer en ander mobiliteitsgedrag Inleiding Bert van Wee, TUDelft/TRAIL.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Centrumvisie Zeeland Presentatie 29 september 2010.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
Woonvisie Drechtsteden Presentatie Infokamer Raad 30 maart 2010.
Verstedelijkingsafspraken Drechtsteden presentatie t.b.v. bezoek minister Van der Laan d.d. 9 februari 2009.
WP 1 – Deelstudie 1: Intrastedelijk polycentrisme en dagelijkse verplaatsingen dr. Kobe Boussauw Universiteit Gent Vakgroep Geografie en Afdeling Mobiliteit.
Ruimtelijke ordening Thuiskamer Egmond-Binnen Edwin de Waard.
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Programma Ruimte & Wonen
Thema 5 “De Stad”.
wat neem je in je afwegingskader op over duurzaamheid?  
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Locatiestudie brede school kern Zeeland
SNEAK PREVIEW: ‘Verdichten in een gezonde stad’
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
het aanbod van parkeren bij hoog | stedelijk wonen
Leegstand en regionale samenwerking
Nationale Omgevingsvisie
1.1 Globalisering: one world?
Discussie over een Lelylijn
Transcript van de presentatie:

Meer bereiken door ruimtelijk inrichten Barry Zondag 9 maart 2016

Inhoud 2

3

Ruimtelijk inrichten i van inrichten onderdeel programma meer bereiken  ruimtelijke inrichten als oplossingsrichting  Ter vervanging of aanvullend aan infrastructuur Kan ruimtelijk inrichten bijdragen om de doelstellingen van het beleid te realiseren?  Beperken milieuvervuiling  Verbeteren bereikbaarheid  Versterken agglomeratiekracht steden 4

Ruimte - transport p. 2

Samenhang ruimte en transport 6 M. Wegener

Theorie ruimte en transport voorbeelden  Ruimtelijke interactie modellen (Lowry,1964)  Bereikbaarheid als locatie factor (Hansen, 1956)  Bid-rent, Transport kosten en grondmarkt (Alonso, 1964)  Time geography, tijd en geld budget (Hagerstrand, 1970)  Monocentrische model naar simultaan model (Carlino en Mills 1987) 7

Wat is een betere bereikbaarheid, vele maten  netwerk/functioneren infrastructuur gerichte benadering zoals congestie, reistijden, NOMO, HWN-I  Geografische indicator, op ruimte/activiteiten gerichte benadering (incl. functioneren netwerk)  Geografisch-economische indicator, op nut gerichte indicator bevat som van nut van ontplooien activiteiten en moeite/mogelijkheden om deze te bereiken Centraal staat de effectieve bereikbaarheid ofwel het gemak en de mogelijkheden om activiteiten buitenshuis uit te voeren 8

Hoe kan de bereikbaarheid voor Jip en Janneke verbeteren 9

1 Jip en Janneke gaan dichter bij de activiteiten wonen, herkomsteffect 10

2 extra activiteiten in de buurt, bestemmingseffect 11

3 een snellere verbinding, reistijdeffect 12

Valt er wat te rekenen: Alternatieve verstedelijkingsopties als voorbeeld p. 2

rekenraamwerk 14 Verstedelijking : -Compacte stad -Suburbaan -Functie concentratie -Stedelijke woonmilieus Referentie (2040) Transport gerichte RO -OV -Snelweg -Combi OV stedelijk Ruimtelijke varianten TIGRIS XL model, integraal model voor wonen, werken en mobiliteit (LMS) Postprocessing modules om indicatoren te berekenen Analytisch raamwerk Mobiliteit - Vervoerwijze - Afstanden - vervoers- prestatie Ruimtelijk - Huishoudens - Bevolking - Banen - Beroepsbevolking Agglomeraties -Mate van stedelijke concentratie Resultaten Bereikbaarheid - Congestie - Geografisch - Economische baten

TIGRIS XL model 15 Arbeids- plaatsen Demo- grafie Beroeps- bevolking Arbeids- markt Transport Markt Huishouden/ personen Arbeids- plaatsen Kantoren/ Bedrijven- terrein woningen Grond markt Woning marktVastgoed markt

Ruimtelijk niveau LMS zones (+1400) 16

De varianten  alleen de ‘i’ van ruimtelijke inrichting, alle andere beleidsterreinen worden niet aanvullend ingezet. Synergie baten blijven buiten beeld.  Het effect van ruimtelijk inrichten wordt verkend via alternatieve verstedelijkingsopties: □ Varianten voor NL, omvang verschuivingen in woningbouw t.o.v. referentie zijn rond de 20% (200 duizend woningen) van toename in periode □ de regionale totalen (stadsgewest of provincie) blijven gelijk -> vraag voor provincie of stadsgewest uit trend □ De ruimtelijke ontwikkeling van de arbeidsplaatsen wordt endogeen berekend en reageert o.a. op de bevolkingsontwikkeling en transport 17

Voorbeeld variant groenstedelijk, dorps en landelijk 18 Uitgangspunten: Op stadsgewest niveau geen veranderingen Minder bouw in centrum en rand stedelijke woonmilieus, meer op groen, dorps en landelijke locaties

Congestie 19 Invloed op vervoersprestatie per vervoerwijze beperkt (<=1%) Substantiëlere invloed op de congestie, waarbij de invloed sterk varieert tussen regio’s (regionale bandbreedte tot max. -60% en +60%)

bereikbaarheidseffecten auto 20 Afstandsvervalfunctie gebruikt van PBL

Bereikbaarheidsbaten (snelheid en nabijheid) 21 Acht varianten in 2040 vs. Trend, miljoen € per jaar (prijspeil 2010) Woon- werk Zakelijkoverigtotaal Compact stad Suburbaan Concentratie arb OV variant Snelweg 1514 Sted milieu Groen milieu Combi sted en OV

Bereikbaarheidsbaten (2) 22  de Netto-Contante-Waarde van de baten ligt tussen de -5 miljard en plus 7 miljard  Het gaat hier vooral om nabijheidsbaten, aandeel reistijdbaten onder de 20%  Ruimtelijk vooral baten in Randstad maar ook intermediaire zone, periferie zeer beperkt  Voor beoordeling ruimtelijke inrichtingsvarianten zijn nabijheidsbaten cruciaal

Conclusies en aanbevelingen p. 2

Effecten van ruimtelijk inrichten Milieuvervuiling  Nationaal een beperkte invloed, bestaande situatie dominant  Lokaal sterkere invloed mogelijk Bereikbaarheid  Substantiële invloed op congestie, regio afhankelijk kunnen knelpunten worden beperkt of vergroot door ruimtelijke inrichting  Inrichten heeft een grote invloed op de bereikbaarheid bestaande uit een betere of slechtere nabijheid van activiteiten. Agglomeratiekracht  Verbeteren effectieve bereikbaarheid lijkt op verbeteren effectieve dichtheid (agglomeratie term)  RI beleid kan profiteren van bestaande agglomeratieverschillen  Baten door een hogere productiviteit zijn additionele effecten 24

Aanbevelingen  Test de robuustheid van knelpunten voor alternatieve ruimtelijke ontwikkelingen  Voer volledige MKBA uit bestaande uit bredere set aan effecten o.a. verschil in bouwkosten en onderhoudskosten, effecten open ruimte en draagvlak voorzieningen, etc.  Meer bereiken door: 1. Oplossingen verkennen bestaande uit inrichtingsopties en/of infrastructuuropties. 2. Gebruik de effectieve bereikbaarheid als maat om effecten te vergelijken 3. Sta “omwisselbesluit” toe waarbij infrastructuur en ruimtelijke investeringen uitgewisseld kunnen worden om doelen optimaal te bereiken 25