Binnenklasdifferentiatie in de lerarenopleiding Symposium Voorzitter: prof. dr. Kristof De Witte Discussiant: Els Tanghe.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Katrien Struyven, Filip Dochy & Steven Janssens
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Docentontwerpteams en self-efficacy
De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
De lerarenopleider gepositioneerd
Hoe bereid je lessen voor?
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Voortijdig schoolverlaten
Workshop evalueren Dcp
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Hoe in de CLIL-klaspraktijk omgaan met woordenschat (vakterminologie) en functionele taalhandelingen? Jurgen Stevens -Leerkracht Sint-Aloysiuscollege Ninove.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Vaco’s
Bijeenkomst September 2015
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Agenda 1.Onthaal en begeleiding 2.Denkmodel risico-evaluatie en analyse 3.Evaluatie VGM-antennes Pauze 4.Procedure zwangerschap 5.Ventilatie 6.Keuzemodule.
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Coaching in regioleren
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Daphne Keller 30 augustus 2017
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
Differentiatie in de klas
Naam school Datum Logo van de school
De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs
Toetsing Vakdidactiek 2.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Richting geven aan Teamontwikkeling
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
The Future Teacher 3.0.
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
Transcript van de presentatie:

Binnenklasdifferentiatie in de lerarenopleiding Symposium Voorzitter: prof. dr. Kristof De Witte Discussiant: Els Tanghe

Paper 3 Aandacht voor binnenklasdifferentiatie in de lerarenopleiding. Onderzoek naar mediërende invloeden hierbij Wouter Schelfhout & Tom Smits

Diversiteit in het onderwijs: uitdaging voor Antwerp School of Education Voorbeeld: Antwerpen schoolse vertraging vroegtijdig schoolverlaten taalachterstand  op verschillende leernoden inspelen  differentiatie-competenties (aspirant-)leraren

Uitgangspunten en doelstellingen onderzoek ‘Differentiatie’ praktijkgericht operationaliseren MACS-model® als reflectiekader (Schelfhout et al., 2006) Om na te gaan: welke principes uit het model in de stagepraktijk worden omgezet welke invloeden dit mediëren NB: Het onderzoek vormt mee de beginsituatieanalyse voor ASoE

Theoretische kader: (interne) differentiatie Tomlinson (1999): geen pasklaar antwoord >< aantal richtinggevende principes - aan te passen aan specifieke onderwijssituatie - ‘a way of thinking about teaching and learning’ (p. 108). >< differentiatie benaderen als: - bovenop ‘normaal’ lesgeven - inzetten van bepaalde afgebakende didactische werkvormen > creëren van krachtige leeromgevingen (Bransford, Brown & Cocking, 2000)

Theoretisch kader: MACS E -model Gebaseerd op review van leerpsychologisch onderzoek Differentiatie benaderd als inherent aan kwaliteitsvol lesgeven 4 hoofddimensies bij lesgeven: Motiveren, Activeren, Coachen, Structureren Evenwichten zoeken aangepast aan context en over langere periode Hoofddimensies verder geoperationaliseerd in deeldimensies Telkens aandachtspunten om differentiatie concreet vorm te geven

Tabel MACS-model en resultaten

Onderzoeksvragen 1.Aan welke aspecten van differentiatie besteedt de student aandacht tijdens zijn stagelessen, en in welke mate? 2.Welke invloeden mediëren de mate waarin studenten differentiëren tijdens de stages? a.Wat is de mogelijke invloed van de opleiding? b.Welke andere invloeden mediëren dit?

Onderzoeksdesign Onderzoeksvraag 1 (aspecten): 19 aspirant-leraren volgen een peer tijdens de lesstage (20 lessen): lesobservaties bij begin en einde van de stage + analyses van 4 lesvoorbereidingen a.h.v. observatie- en analysewijzer, gebaseerd op MACS-model Onderzoeksvraag 2 (invloeden): interview met aspirant-leraar aan einde van de stage spiegelinterview met vakmentor (triangulatie) met focus op mogelijke mediërende invloeden

Onderzoeksdesign Onderzoeksvragen 1 en 2: vragenlijst voor aspirant-leraar (na interview ) bij verschillende aspecten van differentiatie vraag naar (1) mate waarin aan bod zijn gekomen in de lerarenopleiding (2) mate waarin student zélf denkt deze aspecten te hebben toegepast (3) redenen waarom de student dit in deze mate toepaste Kwalitatieve analyse interviews open vragen per casus welke invloeden tot differentiatie vermeldt aspirant-leraar? worden invloeden als positief of negatief vermeld? over casussen heen: wat is hun frequentie?

Resultaten: onderzoeksvraag 1 (aspecten) Zeer grote verschillen tussen deeldimensies en onderliggende aspecten qua mate waarin studenten dit denken toe te passen (Toep.) Categorie A (groen): studenten willen veel aandacht schenken aan bvb. motiveren door in te spelen op individuele interesses (items 1.1.1/3/4) motiveren door individueel positief te bekrachtigen (items 1.2.3/4) activeren door oefenmomenten in te bouwen (item 2.1.1) individueel coachen van leerlingen (items 3.1/2/3) structureren (item 4.1.2) afwisseling brengen (item 4.3.2) NB: inpasbaar in ‘traditionele’ vormen van onderwijs (OLG, oefeningen maken)

Resultaten: onderzoeksvraag 1 (aspecten) Categorie B (geel): studenten geven aan dit beduidend minder toe te passen zodra de frontale onderwijsaanpak moet worden doorbroken, bv. door het motiveren verder te individualiseren (items 1.1.3/4 en 2.1.1/2) door het voorzien van uitgebreidere zelfgereguleerde opdrachten (items 2.2.1/2/3) door het organiseren en differentiërend inzetten van interactie tussen leerlingen (item 2.3.1) door het individueel coachen verder te verdiepen (items 3.4/5/6) door herhalingsmomenten in te bouwen (item 4.1.1) door het onderwijsproces aan te passen (items 4.3.1/3/4)

Resultaten: onderzoeksvraag 1 (aspecten) Categorie C (blauw): studenten haken af bij een nog verdergaande individualisering, bv. leerlingen inzetten bij differentiatie (2.3.2/3) opdrachten gericht aanpassen aan verschillen tussen leerlingen (2.4) bij een geïndividualiseerde formatieve evaluatie (4.2) Bovendien: zelfbeoordeling over lesgeven systematisch overschat in verhouding tot reële observaties, ook qua differentiërend karakter van categorie A (‘traditionele’ werkvormen)

Resultaten: onderzoeksvraag 1 (aspecten) Categorie C (blauw): studenten haken af bij een nog verdergaande individualisering, bv. leerlingen inzetten bij differentiatie (2.3.2/3) opdrachten gericht aanpassen aan verschillen tussen leerlingen (2.4) bij een geïndividualiseerde formatieve evaluatie (4.2) Bovendien: zelfbeoordeling over lesgeven systematisch overschat in verhouding tot reële observaties, ook qua differentiërend karakter van categorie A (‘traditionele’ werkvormen) werk aan de winkel

Resultaten: onderzoeksvraag 2 (invloeden) 1. Studenten hebben alle items meer meegekregen in de opleiding (Meeg.) dan door hen in de praktijk toegepast (Toep.) Conclusies: Er is meer nodig dan enkel het creëren van oefen-mogelijkheden tijdens stages Het is nodig om deze stages sterker aan te sturen Er zijn andere invloeden die de omzetting theorie-praktijk mediëren

Resultaten: onderzoeksvraag 2 (invloeden) 2. Significante samenhang (Pearson r =.71, p<.05) tussen perceptie op toe- passing (Toeg.) van differentiatie en input erover in opleiding (Meeg.) Er lijkt een positieve invloed uit te gaan van de opleiding, bevestigd in interviews en open vragen aan peers Maar de samenhang met echte geobserveerde toepassing (Obs.) is niet significant ‘Verbloemen’ studenten hun gedrag omdat ze weten dat ze het hebben meegekregen? Waarom ?

Resultaten: onderzoeksvraag 2 (invloeden) 3. Mogelijke positieve invloed van opleiding wordt gemedieerd (cfr. resultaten kwalitatieve analyse)  Opvattingen over goed onderwijs Veel aspecten van differentiatie blijken positief ondersteund Differentiatie uit idealistische benadering van zorg voor elke leerling Voor een aantal aspecten (bvb Leerlingen inzetten, 2.4. Opdrachten aanpassen aan verschillen, 4.2. Individuele formatieve evaluatie) zijn de positief ondersteunende opvattingen duidelijk minder aanwezig Voor een aantal aspecten is er ook beperkte aandacht in de opleiding Inbouwen !

Resultaten: onderzoeksvraag 2 (invloeden)  Tijd Sommige opvattingen blijken moeilijk te beïnvloeden. Tijd speelt hierbij een belangrijke rol: bep. aspecten van differentiatie komen niet aan bod tijdens de stage ‘bepaalde hoeveelheid leerstof te behandelen’ (afgesproken met vakmentor) ‘geen plaats voor meer tijdsintensieve vormen van aanpak’ maar ook de opvatting dat deze vormen van differentiatie ‘gewoon niet realistisch zijn binnen echt onderwijs en didactisch niet haalbaar’

Resultaten: onderzoeksvraag 2 (invloeden) Ervaringen opdoen Niet eenvoudig om dit aspect te beïnvloeden Opgedane ervaringen blijken een positieve invloed uit te oefenen Conclusies: opleiding kan gericht en geleidelijk succeservaringen laten opdoen gebrek aan ervaring kan dan niet meer negatief beïnvloeden (of als dusdanig worden ingeroepen)

Resultaten: onderzoeksvraag 2 (invloeden)  Vakmentor verplicht student zelden (3 keer) om meer te differentiëren verplicht student “minder zelden” (6 keer, 3 keer dezelfde) om leerboek te volgen zit vaak op zelfde lijn als de student en verwacht een aantal meer doorgedreven vormen van differentiatie helemaal niet NB: 8 keer stelde vakmentor verwachtingen en/of gaf feedback die aanzette tot meer aandacht aan differentiatie impact van de mentor is duidelijk duidelijke nood om hierop als opleiding gerichter in te spelen

Resultaten: onderzoeksvraag 2 (invloeden) Voorkennis over leerlingen Gebrek eraan wordt ingeroepen als basis voor minder differentiatie Twee oorzaken worden ingeroepen: vakmentor geeft voorafgaand te weinig informatie korte duur stage > onmogelijk om lln voldoende te leren kennen nood aan afspraken met vakmentor nood aan langere stageperiodes?

Dankjewel voor de aandacht! & Bransford, J. D., Brown, A. L. & Cocking, R. R. (2000) How people learn. Brain, mind, experience and school. Washington, National Academy Press. Tomlinson, Carol (1999). The differentiated classroom: Responding to the needs of all learners. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development. Schelfhout, W., Dochy, F., Janssens, S., Struyven, K., Gielen, S., & Sierens, E. (2006). Towards an equilibrium model (MACS) for creating powerful learning environments. Validation of a questionnaire on creating powerful learning environments. European Journal for Teacher Education, 29 (4),