KERNKWADRANTEN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
2. Beïnvloedingsstijlen
Advertisements

De Drama Driehoek.
Verborgen vormen van pesten
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Respectvolle bejegening
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
toolbox deco-procedure
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
doorzettingsvermogen”
….een korte presentatie
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Talenten boven water krijgen
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
HGW en gesprekken met leerlingen
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Loverboys.
"Wat ga je later worden, Jantje. " vraagt moeder. "Vuilnisman
Hoe kun je Geloven? 1.
Waar ben jij heel goed in?
Ho 5: Kernkwaliteiten.
KERNKWALITEITEN ALLES WAT ONS ERGERT AAN ANDEREN KAN ONS ERTOE BRENGEN
Analyse van werkstijl en communicatie m.b.v. drivers
De eigen persoon (hfdstk 10)
Workshop landelijk SLB congres Hart & Hoofd 18 juni 2009
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Moraliteit Les 1 Ethiek – Moraliteit – Les 1 Datum:
Het wezen van ‘contact’
Interpreteren van data
Welke keuze maak jij voor jezelf?
De oudere stagiaire.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Sociale perceptie.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Een jongeman komt in de apotheek en vraagt de apotheker :
Aanvaarding en tolerantie
Onze doelen en visie in beeld
 De ander is ideaal. Hij/zij is (moet zijn) zoals ik wil.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Alle lijntje bij elkaar…?
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
gespreksvaardigheden
© Inspiration Development Gemeenschapsvorming Vrij-Katholieke Kerk in Nederland Inleidende workshop 18 februari 2006 Markus & Brigitte van Alphen.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
Psychologieles 7 lesweek 7
Verschillende rollen en stijlen
De kracht van positief opvoeden
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Dit verhaal wil jou onrustig maken. Het Evangelie maakt onrustig.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Erop of eronder!  Jakob heeft Gods stem verstaan (31: 3)  Hij laat zich ook leiden door angst  Angst van buitenaf (Laban)  Angst van binnenuit: hij.
KernKwaliteiten 10 mei Matchcare | Programma Verwachtingen IK WIJ HET model van Moeten  Willen  Kiezen Het Kernkwadrant Een andere kijk op samenwerken.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
LAAT JE EENS ZIEN! Persolog DISC gedragsprofiel © Toon Geluk.
Mondzorg - persoonsgericht
Communicatie 3e les.
Burgerschap Samenwerkend leren
Communicatie 3e les.
Communicatie 7e les.
TOOL – Kernkwaliteiten ontdekken
Transcript van de presentatie:

KERNKWADRANTEN

Situering van thema in OO Voorbeeld van motivatietheorie Kader interpersoonlijke relaties en teams Evaluatie

Situering Inleiding Kernkwadrant Kernkwadrant in de praktijk

Inleiding Empowerment via schouderklopjes? Motivatie van buitenaf? Belang van zelfverwerkelijking!

Inleiding Bart en Els zijn twee begeleiders van een leefgroep. Op woensdagnamiddag worden er ontspannende activiteiten ingericht. Bart zit altijd vol ideeën en brengt die meteen ook ten uitvoer. Els lijkt er maar wat bij te lopen. Als ze een idee heeft wil ze dit eerst zelf eens doordenken voor het met Bart uit te werken. Tegen dan is Bart vaak al bezig met zijn ideeën ten uitvoer te brengen. Na een enkele maanden ontploft de situatie. Bart verwijt Els niets te doen, Els verwijt Bart haar geen kans te geven.

Inleiding Makkelijk om te zien wat er fout gaat. Moeilijker om te zien wat jezelf en de ander nu goed doen.  Weten waar jij en anderen goed in zijn!

Kernkwadranten Daniel Ofman: motivatie ≠ doel motivatie = gevolg van zelfkennis goed leiderschap begint met zelfkennis

Kernkwadranten Motivatie van binnenuit: Eenvoudig Bruikbaar Zelfkennis Zelfverwerkelijking Eenvoudig Bruikbaar Voor jezelf Voor je team

Kernkwadranten Zelfreflectie Wat beschouw je als je kernkwaliteiten? Welke verwijten krijg je vaak naar je hoofd geslingerd? Wat heb je nodig om als mens meer in evenwicht te zijn? Waar kun je bij anderen absoluut niet tegen?

Kernkwadrant Kernkwaliteit Valkuil Uitdaging Allergie

Kernkwaliteiten Kernkwaliteit: Wat anderen in jou waarderen Waarvan jij zegt: dat kan toch iedereen Wat jij bij anderen vanzelfsprekend verwacht Specifieke kracht ‘kleuren’ een mens ≠ gedrag, = mogelijkheid om je op af te stemmen

Kernkwaliteiten: Doorzettingsvermogen Openheid Optimisme Zelfzekerheid Zorgzaamheid Gulheid …

Kernkwaliteit en valkuil Wat anderen mij verwijten Wat ik geneigd ben door de vingers te zien bij anderen Wat ik geneigd ben bij mezelf te rechtvaardigen Te veel van het goede, kracht wordt zwakte Vervorming wordt valkuil

Kernkwaliteit en valkuil TEVEEL VAN HET GOEDE

Kernkwaliteit en valkuil DAADKRACHT DRAMMERIGHEID TEVEEL VAN HET GOEDE

Kernkwaliteit en valkuil VOORZICHTIGHEID PASSIVITEIT TEVEEL VAN HET GOEDE

Kernkwaliteit en valkuil ? Arrogantie TEVEEL VAN HET GOEDE Van welke positieve kwaliteit is arrogantie een teveel?

Kernkwaliteit en uitdaging Wat ik mis in mezelf Wat anderen mij toewensen Wat ik in anderen bewonder Uitdaging positief tegenovergestelde valkuil Uitdaging en kernkwaliteit zijn aanvullend

Kernkwaliteit en uitdaging VALKUIL TEVEEL VAN HET GOEDE POSITIEF TEGEN- OVERGESTELDE UITDAGING

Kernkwaliteit en uitdaging DAADKRACHT DRAMMERIGHEID TEVEEL VAN HET GOEDE POSITIEF TEGEN- OVERGESTELDE GEDULD

Kernkwaliteit en uitdaging VOORZICHTIGHEID PASSIVITEIT TEVEEL VAN HET GOEDE POSITIEF TEGEN- OVERGESTELDE INITIATIEF

Kernkwaliteit en uitdaging ZELFZEKERHEID ARROGANTIE TEVEEL VAN HET GOEDE POSITIEF TEGEN- OVERGESTELDE ?

Kernkwaliteit en allergie Wat ik mezelf zou verafschuwen Wat anderen mij aanraden te relativeren Wat ik in andere minacht Kwaliteiten  potentiële conflicten ‘allergisch’ voor uitdaging Confrontatie met allergie  valkuil Uit je allergie kan je het meeste leren!(soortgenoten versus tegenpolen)

Kernkwadrant rond KERNKWALITEIT VALKUIL UITDAGING ALLERGIE TEVEEL VAN HET GOEDE POSITIEF TEGEN- OVERGESTELDE NEGATIEF TEGENOVER-GESTELDE UITDAGING ALLERGIE TEVEEL VAN HET GOEDE

Kernkwadrant rond DAADKRACHT DRAMMERIGHEID GEDULD PASSIVITEIT TEVEEL VAN HET GOEDE POSITIEF TEGEN- OVERGESTELDE NEGATIEF TEGENOVER-GESTELDE GEDULD PASSIVITEIT TEVEEL VAN HET GOEDE

Kernkwadrant rond VOORZICHTIGHEID PASSIVITEIT INITIATIEF IMPULSIVITEIT TEVEEL VAN HET GOEDE POSITIEF TEGEN- OVERGESTELDE NEGATIEF TEGENOVER-GESTELDE INITIATIEF IMPULSIVITEIT TEVEEL VAN HET GOEDE

Kernkwadrant rond ZELFZEKERHEID ARROGANTIE BESCHEIDENHEID ? TEVEEL VAN HET GOEDE POSITIEF TEGEN- OVERGESTELDE NEGATIEF TEGENOVER-GESTELDE BESCHEIDENHEID ? TEVEEL VAN HET GOEDE

Kernkwadrant rond Voor jezelf Voor iemand anders  enkel gedrag! Voorbeeldjes uit “het eiland” (televisieserie woestijnvis/ één): afl. 1  13’ afl. 10  22’

Kernkwadrant rond Eenvoudig? Op te bouwen vanuit alle 4 de hoeken 12 checks! Oppassen voor torsiekwadrant (effect van valkuil i.p.v. kwaliteit)

Voorbeeld torsiekwadrant toewijding egoïsme TEVEEL VAN HET GOEDE POSITIEF TEGEN- OVERGESTELDE NEGATIEF TEGENOVER-GESTELDE hulpvaardigheid opoffering TEVEEL VAN HET GOEDE

Kernkwadranten in praktijk Denk eens terug aan de gegeven beginsituatie en de voorbeelden uit ‘het eiland’: Hoe zou de theorie rond kernkwadranten er in deze situatie toe bijdragen dat ieders kwaliteiten beter tot hun recht komen en zich verder ontwikkelen? Hoe kunnen conflicten hierbij opgelost en voorkomen worden?

Kernkwadranten in de praktijk vanuit valkuil/allergie het positieve zoeken wrijvingen voorspellen en begrijpen vanuit eigen kwaliteiten  milder Allergie als leermeester Allergie als voelspriet In confrontatie met allergie je uitdaging aangaan …

Kernkwadranten in de praktijk Kijk eens naar voorbeeldje Guido Wat gebeurt onder stress? (‘het eiland’, afl. 4, 16’)

Kernkwadrant onder stress KERNKWALITEIT VALKUIL TEVEEL VAN HET GOEDE POSITIEF TEGEN- OVERGESTELDE NEGATIEF TEGENOVER-GESTELDE UITDAGING ALLERGIE TEVEEL VAN HET GOEDE

Kernkwadrant in de praktijk Stel: De orthopedagoog van de instelling hoort het verhaal van Bart. Ze verwijt Els dat ze niet zo passief moet zijn en maar eens een voorbeeld aan hem moet nemen. Wat gaat er gebeuren denk je? Je probeert je gedrag aan te passen aan de normen.

Maskerkwadrant Els GEDRAG: IMPULSIVITEIT DAADKRACHT GEDULD PASSIVITEIT TEVEEL VAN HET GOEDE POSITIEF TEGEN- OVERGESTELDE NEGATIEF TEGENOVER-GESTELDE GEDULD PASSIVITEIT TEVEEL VAN HET GOEDE

Kernkwadrant in praktijk Stel: Bart ergert zich mateloos aan Els omdat hij haar zo passief vindt. Vanuit zijn allergie voor passiviteit besluit hij te kijken naar wat dit over zichzelf zegt …

Kernkwadrant in de praktijk DAADKRACHT DRAMMERIGHEID TEVEEL VAN HET GOEDE POSITIEF TEGEN- OVERGESTELDE NEGATIEF TEGENOVER-GESTELDE GEDULD PASSIVITEIT TEVEEL VAN HET GOEDE

Kernkwadrant in praktijk Bart besluit dat dit kwadrant wel iets over hem zegt, maar dat hij er toch ook Els over wil aanspreken. Daarom maakt hij een tweede kwadrant bij waarbij hij aanneemt dat waarop hij Els wil aanspreken de valkuil is van deze persoon …

Dubbelkwadrant DRAMMERIGHEID DAADKRACHT GEDULD VOORZICHTIG PASSIVITEIT IMPULSIVITEIT INITIATIEF

Dubbelkwadrant Bart: oppassen om tijdens gesprek niet in valkuil te vallen  kan ‘allergie’ van Els activeren Om Els te helpen kwaliteit te ontwikkelen, Bart ook eigen uitdaging aangaan Dubbelkwadrant laat Els ‘heel’: niet enkel wat er mis is, maar ook wat er goed is en hoe ze dat verder kan ontwikkelen (uitdaging).  Bart en Els beide hun uitdaging aangaan om elkaar de kans te geven hun kwaliteiten te ontwikkelen.

Kernkwadranten en motivatie Waarom kan werken met kernkwadranten motiverend zijn? zelfkennis, zichzelf ontwikkelen  geeft inzicht waarom je doet wat je doet  Zegt niet enkel wat er mis is, maar vooral wat je kwaliteiten zijn (~positieve feedback) Geeft je een uitdaging Leert je je onvolmaaktheden en die van anderen aanvaarden

Afsluiting Werkcollege: Maak ter voorbereiding twee kernkwadranten voor jezelf op:http://www.atlasloopbaan.nl/kernkwaliteitenspel.html