Sterk in ambulante dienstverlening Sterk in ambulante dienstverlening De AED: expertise- centrum voor de regio Boekelo, 10 maart 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Realisatie kindcentrum
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Titel: Groeiproces de Ceder.
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
Een startersgids voor innovatie
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Loopbaancentrum Zwolle
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Opleidingskunde: Leren in teams en Kennisproductiviteit
TOM keurmerk Marius Berendse.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
De Zorgvraag centraal; De wijkzuster terug
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Een theoretische verkenning
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
Professionele zorg van Palet
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Wat is duurzame inzetbaarheid voor ouderen ?
Kansen voor transformatie
Coaching week Rotterdam Academy.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Even voorstellen: Ipse de Bruggen -Een organisatie in de gehandicaptenzorg -Met een werkgebied in Zuid Holland -Ontstaan in 2008 na een fusie -Ondersteunen.

INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Welkom. Inspirerende omgeving Ruim 30 vooraanstaande bedrijven op het gebied van duurzame energie presenteren zich aan u in het Dubo Trade Centre. Uiteenlopende,
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Open convenant aanpak PIANOo-congres 2017
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Vakmanschap en ondernemend gedrag
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
‘Ontwikkelen doen we samen’
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
persoonlijk professioneel prettig
Onze filosofie: Resultaten kunnen altijd beter
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Uitdagingen voor lokale overheden
Leiding geven aan school ontwikkeling
Werkgevers wendbaar aan de slag
Tjellingsessie Master Leiderschap
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Inspelen op innovaties
Heb jij ballen voor scrummen?
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Transcript van de presentatie:

Sterk in ambulante dienstverlening Sterk in ambulante dienstverlening De AED: expertise- centrum voor de regio Boekelo, 10 maart 2016

Sterk in ambulante dienstverlening Sterk in ambulante dienstverlening Inhoud Simpel Innoveren of overleven Organisch innoveren De AED als coöperatie Nieuwe professionaliteit Visie op expertise (ontwikkeling) De organisatie van de AED Het onderwijskundig concept De klantbenadering

Sterk in ambulante dienstverlening Sterk in ambulante dienstverlening Simpel ‘Simpel is niet gemakkelijk’ Cauffman, Louis (2013). Simpel. Den Haag: Boom Lemma. Denken in mogelijkheden zodat je je doelstellingen kan bereiken door gebruik te maken van je eigen sterke punten. Blijf simpel. Het leven is complex en het is beter om de zaken niet nodeloos te compliceren. Oplossingsgericht werken waardeert de complexiteit van elke situatie en reikt simpele interventies aan die een duurzaam verschil voor betrokkenen uitmaken. Cauffman, Louis (2015). Oplossingsgerichte coaching. Simpel werkt het best. Amsterdam: Boom/Nelissen

Sterk in ambulante dienstverlening Sterk in ambulante dienstverlening Innoveren of overleven? Maart 2012, 300 miljoen bezuinigen op Passend Onderwijs

Sterk in ambulante dienstverlening Sterk in ambulante dienstverlening Pijlers voor onderwijskundige innovatie Een gezamenlijk innovatieproces drijft op een aantal pijlers: een visie, facilitering, coöperatief leiderschap en sociaal kapitaal: ‘Als er geen onderling vertrouwen is, geen respect en waardering voor elkaar, geen transparantie en integriteit, gedeelde opvattingen en waarden en geen wederkerigheid, dan komt er niets van de grond. Dan gaan mensen niet samenwerken en een onzeker avontuur aan. Innovatie ontstaat pas als er plezier is om met elkaar iets nieuws te creëren op basis van een gedeelde passie. (Kessels, november 2008: Leren en werken in de kennismaatschappij) (Journal of Social Intervention: Theory and Practice 2010):

Sterk in ambulante dienstverlening Sterk in ambulante dienstverlening Vooruitziende blik Rond 2006 bundeling van (4) diensten AB binnen 1 gebouw. Reden: huisvesting. Gaandeweg ontwikkeling van visie op samenwerken als antwoord op de ‘uitdagingen’ van Passend Onderwijs oprichting van de coöperatie met in 2011 de inrichting met de AED als Centrale dienst

Sterk in ambulante dienstverlening Sterk in ambulante dienstverlening Organisch innoveren ‘Het proces van innoveren omvat het geheel van menselijke handelingen gericht op vernieuwing (van producten, diensten, productieprocessen, etc.)’ ‘Innoveren is een organisch proces waarbinnen iedere betrokkene met zijn of haar kwaliteiten bijdraagt aan het oplossen van vraagstukken die we onderweg tegenkomen’. ‘De brug bouwen terwijl je er over heen loopt’, Robert, E. Quinn

Sterk in ambulante dienstverlening Sterk in ambulante dienstverlening Ambulante Educatieve Dienst Groeit bijna ‘vanzelf’ Innoveren, creatief denken en voortdurend inspelen op nieuwe ontwikkelingen zit in ons bloed Van het ‘leveren van uren’ naar de rol van co-designer In een zo vroeg mogelijk stadium aanschuiven bij de klant en samen een oplossing bedenken We evalueren ons beleidsplan niet eens per jaar maar bijna dagelijks Groei is goed, groei kunnen bijbenen nog beter Jaarlijkse groei van 5% Uit: Power Research Electronics (PRE, Breda). Jaarlijkse groei van 50%

Sterk in ambulante dienstverlening Sterk in ambulante dienstverlening Rechtsvorm: de coöperatie u.a. De moederscholen zijn ‘eigenaar’ en blijven daarmee organisatorisch en inhoudelijk betrokken Zelf ‘de broek’ ophouden Relatief gemakkelijk om in of uit te stappen Veel ruimte om te ondernemen Tips: Het eigenaarschap verdient veel aandacht

Sterk in ambulante dienstverlening Sterk in ambulante dienstverlening Nieuwe professionaliteit Veranderingen binnen Passend Onderwijs raken de identiteit van de medewerkers en vragen om een ‘nieuwe professionaliteit’ 1 e professionaliteit: vakmanschap (expert), kennis en kunde 2 e professionaliteit: attitude, communicatie en reflectie 3 e professionaliteit: kunnen analyseren en werken met beschikbare (elektronische) data (Robbin Haaijer et al, De ambulant begeleider van 2020, Van Horen Zeggen februari 2011)

Sterk in ambulante dienstverlening Sterk in ambulante dienstverlening Visie op expertise Bundeling van expertise cluster 2, 3 en 4 en wellicht 1 Holistische kijk op kinderen Delen van expertise leidt tot breed generalistische kennisbasis Positieve interne concurrentie: het verschil willen blijven maken Veel ruimte voor scholing en deelname aan expertise- en werkgroepen Inzet op onderzoek en ontwikkeling Brugfunctie tussen speciaal en regulier Voelen een verantwoordelijkheid voor het behoud van expertise t.b.v. kinderen met een speciale onderwijsbehoefte binnen het regulier onderwijs

Sterk in ambulante dienstverlening Sterk in ambulante dienstverlening Visie op organisatie Verschuiving van clusterspecifieke teams naar zelfsturende clusteroverstijgende regioteams (10-15 collega’s) Werkuitvoering binnen clusteroverstijgende expertteams/werkeenheden Faciliterend en dienend leiderschap leiderschap

Sterk in ambulante dienstverlening Sterk in ambulante dienstverlening Uitvoerende teams 5% coaches (kwaliteitsontwikkeling) 2-5% ‘super’specialisten 90% ondersteuning in expertteams/werkeenheden

Sterk in ambulante dienstverlening Sterk in ambulante dienstverlening Onderwijskundig concept: Scaffolding

Sterk in ambulante dienstverlening Sterk in ambulante dienstverlening Klantbenadering (1995,Treacy en Wiersema, De discipline van marktleiders)

Sterk in ambulante dienstverlening Sterk in ambulante dienstverlening Klantwaarden

Sterk in ambulante dienstverlening Sterk in ambulante dienstverlening Lichtheid Gevraagd naar hoe het mogelijk was dat in de jaren zestig van de vorige eeuw zijn renstal Lotus alle denkbare wedstrijden in alle bestaande race categorieën won én alle concurrenten die vele keren groter en kapitaalkrachtiger waren steeds weer te snel af was, antwoordde Colin Chapman, de eigenaar van Lotus: ‘Voeg lichtheid toe.’

Sterk in ambulante dienstverlening Sterk in ambulante dienstverlening BEDANKT VOOR UW AANDACHT BEDANKT VOOR UW AANDACHT Dick Kuyt Dick Kuyt