IOP Individueel opleidingsplan
Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd zijn die aios en opleider maken op basis van de ambitie, leerwensen en de voortgang van de aios, en maakt deel uit van het portfolio
Voortgang opleiding Opleidingsschema: wanneer, welke stage Stage beschrijving: Doelen van de stage, welke ziektebeelden, vaardigheden, ingrepen en behandelingen moeten in deze stage aan bod komen IOP: Doelen gericht op de verschillende competenties, waarbij op individueel niveau gekeken wordt.
IOP Bespreken bij voortgangsgesprekken met opleider Bijvullen en aanpassen per periode AIOS houdt dit zelf bij, in portfolio De verschillende competenties komen hierin aan bod Niet alle competenties (7) iedere periode, maar wel alle 7 in het gehele opleidingstraject.
Format IOP NAAM: OPLEIDINGSJAAR : STAGE: COMPETENTIE: D.D. Leerdoel Leeractiviteiten Tijdsplan Toetsen Leerdoel Leeractiviteiten Tijdsplan Toetsen
Samenvatting Persoonlijk Ontwikkelingsplan (IOP) DatumNaam Jaar opleiding Hierbij wordt kort ingegaan wat er met de afspraken uit het vorige voortgangsgesprek is gebeurd Medisch Handelen (algemeen) Doel: - Actie - Tijd -Toetsing Medisch Handelen (specifiek) Doel: -Actie - Tijd -Toetsing Communicatie Doel: - Actie - Tijd -Toetsing Samenwerking Doel: - Actie - Tijd -Toetsing Kennis en wetenschap Doel: - Actie - Tijd -Toetsing Maatschappelijk handelen Doel: - Actie - Tijd -Toetsing Organisatie Doel: - Actie - Tijd -Toetsing Professionaliteit Doel: - Actie - Tijd -Toetsing
Voorbeeld: Organiseren COMPETENTIE: ORGANISEREN D.D. Leerdoel 1Goed plannen van activiteiten op de afdeling en prioriteiten leren stellen. Leeractiviteiten Bij dreigende overspoeling door werkdruk planning en prioritering maken van de voor die dag noodzakelijke werkzaamheden, in overleg met betrokken disciplines. TijdsplanDe komende 3 maanden ToetsenBespreken met supervisor en verpleegkundig team in MDO of e.e.a. goed is gegaan. Leerdoel 2Omgaan met werkdruk Leeractiviteiten Bewustwording van situaties met een hoge werkdruk. Grenzen aangeven op gebied van eigen verantwoordelijkheden. TijdsplanKomende jaar ToetsenGevoel hebben van controle over werkdruk Bespreken tijdens supervisie / mentorschap Kijken wat hierover wordt aangegeven in de 360 feedback
Voorbeeld: Maatschappelijk handelen COMPETENTIE: MAATSCHAPPELIJK HANDELEN Leerdoel 1Bevorderen van gezonde leefstijl bij patiënten door ze daar op te wijzen Leeractiviteiten 1. Uitzoeken welke ondersteuning via organisaties en zelfhulpgroepen geboden wordt 2. Patiënten indien relevant te wijzen op belang van gezonde leefstijl TijdsplanKomende 3 maanden Toetsen 1. In Microteaching andere aios en coassistenten overzicht geven van organisaties en zelfhulpgroepen bij deze problematiek 2. Telkens aan einde poli even nagaan of er patiënten zijn geweest waarbij ik terecht gezonde leefstijl besproken heb en wanneer ik dat heb nagelaten. Leerdoel 2 Weten hoe wet- en regelgeving omtrent wilsonbekwaamheid zit en consequenties voor gesprekken met wettelijk vertegenwoordiger en patiënt. Leeractiviteiten 1. Uitzoeken hoe wet- en regelgeving zit korte samenvatting in PP doen tijdens aios- onderwijs 2. Casuïstiek hierover bespreken TijdsplanKomende 2 maanden ToetsenFeedback op de presentatie.