1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie voor leerlingen uit leerjaar 3. Wat staat ons dit jaar te wachten? • Stage lopen • Maatschappijleer • CKV(theoretisch) • PTA • Beroepskeuze.
Advertisements

EXAMEN en UITSLAG ZIJN VERSCHERPT PER School-Examen Centraal-Examen Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) dit zijn: De rapport cijfers 1,2,3,4,(klas3)
Het geven van een workshop
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
Kenmerken van de concept contextbenadering
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Toetsing, beoordeling, wet- en regelgeving.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Toetsen: weet wat u meet
Docentendag
Voorbereiding toets Wat gaan we doen vandaag? Theorie Zelf aan de slag Elkaar toetsen.
Workshop evalueren Dcp
Contactavond Havo 4 & Vwo 4 september 2015
Stoomcursus Zwolle. Agenda 1.Uw onderwijsvisie 2.Didactische uitgangspunten van Muiswerk 3.De Lerarenkamer 4.Voortgang monitoren, evalueren en bijsturen.
Natuurkunde in de bovenbouw
RTTI – kennismaking en ervaring
Scheikunde in de bovenbouw
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Historische Context Duitsland in het nieuwe examen geschiedenis Geert van Besouw Hanneke Tuithof Bjorn Wansink Ik ben Hanneke Tuithof. Vakdidacticus geschiedenis.
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
Bvj vmbo bovenbouw 7 e editie Gijs van Hengstum Thomas Klein Middelink.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Bijeenkomst September 2015
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Toolbox voor Maatwerk en Resultaatgericht Toetsen op basis van OBIT, RTTI, TIMSS …….. Luc Orbons, november 2014
Toetsen en beoordelen Toetsen Overzicht hoofdstuk 5
Het OBIT-model Oppervlakkig leren en leren met diepgang
PTA VOORLICHTING KLAS 3BB / KB. PR0GRAMMA MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN RONDOM.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Mysterie: Moord op de Romanovs
Vragen, wat voor vragen?.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Praktijk Opleiders Cursus
De juiste route naar het juiste doel
Toetsen: Samenstelling, Beoordeling en Analyse
Financiële zelfredzaamheid
Yoga voor jongeren Singelland VO Surhuisterveen najaar 2017
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Handelsvormen Werkvorm: woordwiel.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Ondernemersvaardigheden
Lesgeven zonder cijfer?
Toetsing Vakdidactiek 2.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
“Context-concept in je eigen lessen”
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Dick Hennink Kees Beers
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Hoe kan ik het rendement van mijn leerprestaties verhogen?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Dick Hennink Kees Beers
Transcript van de presentatie:

1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit

2 “Hoe weet ik zeker dat ik met mijn leerlingen daadwerkelijk naar het juiste niveau toewerk?” “Worden de leerdoelen die in de hoofdstukken worden behandeld, behaald?” “Bereiken de leerlingen het niveau om door te kunnen gaan naar het volgende leerjaar?” “Zijn de leerlingen goed op weg naar het eindexamenniveau?”

3 Deze workshop: TOETSKWALITEIT ALS BASIS HET VERHAAL RTTI ALS TAAL ACHTER HET CIJFEROM OVER LEREN EN TOETSEN TE PRATEN

4 Wat is het verhaal achter het cijfer?  Zij is heel goed in woordjes en feiten leren…  …maar kan zij ook toepassen en heeft ze inzicht?  …en waardoor weet je of ze naar de bovenbouw kan?  …geeft het toetsresultaat het complete beeld?

5 Bloom Kennis Inzicht Toepassen Analyseren Evalueren Synthese of creëren RTTI ® Reproductie Toepassing 1 Toepassing 2 Inzicht OBIT Onthouden Begrijpen Integreren Toepassen …en een taal om over leren en toetsen te praten.

6 RTTI® Het model:

7 Van achteren naar voren…?

8 Doorgaande toetslijn (PTD: Programma van Toetsing en Doorstroom) LeerjaarRT1T2I

9 Aan de slag met RTTI® Opdracht: Markeer een eindexamen met RTTI ®. Stappen: 1.Bekijk de examenvragen, antwoorden (correctievoorschrift) en informatiebronnen (bijlagen) en bepaal per vraag de categorie: R, T1, T2 of I. 2.Markeer de examenvragen met RTTI ®. Wat is de afweging voor R, T1, T2 of I? 3.Uiteindelijk: geef de verhouding RTTI ® van het examen aan in procenten per categorie (gebaseerd op de puntenverdeling).

10 “Er is zoveel verschil tussen leerlingen. Beter zicht op hun resultaten is belangrijk voor goede begeleiding.”

11 Vragen?