1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit
2 “Hoe weet ik zeker dat ik met mijn leerlingen daadwerkelijk naar het juiste niveau toewerk?” “Worden de leerdoelen die in de hoofdstukken worden behandeld, behaald?” “Bereiken de leerlingen het niveau om door te kunnen gaan naar het volgende leerjaar?” “Zijn de leerlingen goed op weg naar het eindexamenniveau?”
3 Deze workshop: TOETSKWALITEIT ALS BASIS HET VERHAAL RTTI ALS TAAL ACHTER HET CIJFEROM OVER LEREN EN TOETSEN TE PRATEN
4 Wat is het verhaal achter het cijfer? Zij is heel goed in woordjes en feiten leren… …maar kan zij ook toepassen en heeft ze inzicht? …en waardoor weet je of ze naar de bovenbouw kan? …geeft het toetsresultaat het complete beeld?
5 Bloom Kennis Inzicht Toepassen Analyseren Evalueren Synthese of creëren RTTI ® Reproductie Toepassing 1 Toepassing 2 Inzicht OBIT Onthouden Begrijpen Integreren Toepassen …en een taal om over leren en toetsen te praten.
6 RTTI® Het model:
7 Van achteren naar voren…?
8 Doorgaande toetslijn (PTD: Programma van Toetsing en Doorstroom) LeerjaarRT1T2I
9 Aan de slag met RTTI® Opdracht: Markeer een eindexamen met RTTI ®. Stappen: 1.Bekijk de examenvragen, antwoorden (correctievoorschrift) en informatiebronnen (bijlagen) en bepaal per vraag de categorie: R, T1, T2 of I. 2.Markeer de examenvragen met RTTI ®. Wat is de afweging voor R, T1, T2 of I? 3.Uiteindelijk: geef de verhouding RTTI ® van het examen aan in procenten per categorie (gebaseerd op de puntenverdeling).
10 “Er is zoveel verschil tussen leerlingen. Beter zicht op hun resultaten is belangrijk voor goede begeleiding.”
11 Vragen?