Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Module B: De ‘Whole School Approach’
Advertisements

geen doorstroom, zonder doorstroom en uitstroom geen I-Interim Rijk!
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Het ont-moeten en ont-wikkelen van mensen/organisaties Dienend Leiderschap Een samenspel van persoonlijk, collectief en maatschappelijk leiderschap Ton.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Ketensamenwerking in de publieke sector John Froger, 1 december 2009
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Klaas van Egmond Beschaafd bestuur.
Thema-bijeenkomst 6 september 2012
Inleiding politieke sensitiviteit
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
Zonder Gezag geen Veilige Publieke Taak?!
Tien lessen uit het Noorden
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
PLATO™-Intensief- Leadership
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Opleiden van medewerkers
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
Leiderschap in het publieke domein Observaties en ervaringen Leo Lenssen Boardroom Bestuurders Primair Onderwijs 10 december 2009.
Voeg hier het organisatie onderdeel in
Ondernemen(d) in het onderwijs
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Mansveld: modernisering milieubeleid Nieuwe rol van de overheid EZ:
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Zakelijk Zeist Stellingen bij het politiek debat van Figi, 1 maart 2010.
Workshop verandering 12 juni 2014 Inzicht in proces ontdekken wat werkt theoretisch kader Workshop onbeperkt sportief, 12 juni
Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Evenwicht in sturing.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Geïntegreerde schoolverbetering
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Talent in Ontwikkeling
1 Schoolplan gebaseerd op:  visie in  gezamenlijkheid en  grote betrokkenheid.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
De complexe wereld waarin we leven roept steeds nieuwe vragen op. Van Spaendonck gaat samen met u op zoek naar echte oplossingen, waarbij uw belang centraal.
Embedded Librarianship
Pedagogiek als beroep.
Het wordt steeds makkelijker, want het loont!
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Een oxymoron.
morele weerbaarheid lerend onderzoeken 31 oktober 2013
Talent in Ontwikkeling
Je voelt het als je binnenkomt…..
Beroepstrots: de gemotiveerde ambtenaar
VAN AFSPIEGELINGSPRINCIPE TOT ADVIESAANVRAAG
SHEQ SHQ.
Leiding geven aan school ontwikkeling
Persoonlijk Leiderschap
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
Samenwerking eerste/tweede lijn
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
‘NEXT STOP’ Onbeperkt kunst en cultuur 10 April 2019
Het wordt steeds makkelijker, want het loont!
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
lerend onderzoeken, onderzoekend leren 15 november 2013
Transcript van de presentatie:

Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst

Inhoud Inleiding De fases van de ABD Visie op leiderschap Stellingen

Inleiding Centraal: goede dienstverlening aan de burger Oplossingen zoeken voor complexe problemen Goed personeel essentieel Goede managers nodig Daarom investering in management development

De fases van de ABD Eerste fase: mobiliteit Tweede fase: uitbreiding Derde fase: professionalisering Huidige fase: strategische planning

Eerste fase: mobiliteit Ontkokering Individuele ontwikkeling managers Snellere doorstroom

Tweede fase: uitbreiding Toename aantal ABD-leden Breed bereik in het Rijk Managers als groep (esprit de corps) Gedeelde verantwoordelijkheid

Derde fase: professionalisering Een concernbrede MD-functie Ontwikkelen competentie-taal Ontwikkeling MD-instrumenten gericht op selectie en ontwikkeling

Vierde fase: strategische planning Werkgeverschap topmanagementgroep Ontwikkeling rijksdienst door managers Managers als change agents van een Andere Overheid Diversiteit (targets) Herijking rol publieke managers tot de politiek en burger

Visie op leiderschap Omgaan met complexe problemen Belangentegenstellingen overbruggen Waarden georiënteerd handelen Gaan staan voor verandering Bereid zijn je nek uit te steken Aandacht voor het grotere geheel Je verantwoordelijkheid nemen vanaf jouw plek

Visie op leiderschap Blijf jezelf ontwikkelen Ontwikkel de vaardigheid om met tegenslag om te kunnen gaan Kun je je aanpassen aan veranderende omstandigheden? Behoud jeugdige eigenschappen zoals nieuwsgierigheid en openheid

Visie op leiderschap Intrinsieke motivatie bij anderen kunnen aanspreken Kunnen omgaan met paradoxen Moed, innovatief, ondernemerschap Geestrijke nuchterheid in combinatie met resultaatgerichte dienstbaarheid Macht kunnen dragen en integer blijven handelen

Openings-stelling Publiek leiderschap: tussen politiek en burger Privaat leiderschap: tussen aandeelhouders en maatschappij De belangen zijn anders maar de visie op leiderschap verschilt niet

Stelling Leiderschap wordt het meest zichtbaar in barre tijden. Het is dan de kunst om voor datgene te gaan staan wat niet vanzelfsprekend is.

Stelling Modern leiderschap vraagt om een sterk ego dat zich tegelijkertijd kan wegcijferen

Stelling Een leider kan omgaan met verschillen en erkent het feit dat vrouwen, ouderen en mensen met een andere achtergrond meerwaarde bieden aan een organisatie. Hiervoor is het nodig dat een leider met de verschillen in zichzelf kan omgaan.

Stelling Elke leider, of hij nu werkt in de private of publieke sector, zou gedreven moeten worden door de duurzaamheidsgedachte ‘hoe laten we de aarde na aan onze kinderen’ en dit denken moeten implementeren in de ondernemings strategie (planet, people, profit).

Stelling Een goed leider heeft zijn masculiene en feminiene kant ontwikkeld. Hij kan zorg en richting, inhoud en proces, aan elkaar verbinden en met elkaar in balans brengen.

Stelling Zelfinzicht is de eerste stap om jezelf tot een leider te ontwikkelen

Stelling Kracht en macht hebben niets te maken met leiderschap