DIS-project Studiejaar 2007 - 2008. Opdrachten Bloedbank Administratie Systeem - Sanquin Stagesite Applied Sciences Webshop Topicus Bier Tour Operating.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feedback geven en ontvangen
Advertisements

Communicatief gedrag + / -
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Projectonderwijs in het HBO
C I C A project. C I C A Studiejaar , tweede semester “Laat duizend bloemen bloeien”
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
SBC blok 3 TDI 2011.
Daadwerkelijk succesvoller benoemen kan
Welkom bij de presentatie van CodeMunity. Voorstellen Khai Pham Corné Strijkert Sebastiaan Wezenberg.
De competente projectleider
2IO20: OGO 1.2 Van Model tot Systeem Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Transdisciplinaire projecten
2. Communiceren met pubers
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Gespreksvaardigheden
TIRPRJ01 (a en b) TIRPRJ01a – lesweek TIRPRJ01b – lesweek
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Communicatie en dementie
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Onze doelen en visie in beeld
Effectief communiceren
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Het maken van een Profiel werkstuk Havo
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Skills week 2 INFSKL01-1 week 2.
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
Praktijkervaring en reflectie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Niets is wat het lijkt.
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Evaluatie Cursus.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
DIS - project Jan-Willem Schreurs Arjen Visser Kees Schouten Johan van de Pol Leon Morsink‘InfoSys’ Bas Jacobs(Projectgroep 3)
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Een vergadering organiseren
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Praktijk Opleiders Cursus
Het interview.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Direct Uitwerken concept DEM
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Vergadering Personeelsdienst
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Training communicatie
Gesprekstechnieken Les 1.
Communicatie 7e les.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Portfolio, Logboek en Casus
Besturen en Communiceren
Software Development fundamentals
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

DIS-project Studiejaar

Opdrachten Bloedbank Administratie Systeem - Sanquin Stagesite Applied Sciences Webshop Topicus Bier Tour Operating Information System - Agro Reizen Voetbaltraining Suite - Sportpartners Informatiesysteem voor Recruitment laboratoriumpersoneel – Krachtcentrale Webadministratie systeem Kentekenplaathouder BV

Projectrollen van docenten Procesbegeleider – Coen Burgers, Henk van Dooren, Carola Doumen, Marco Engelbart, Frans Gorter, Jorg Janssen, Misja Nabben, Ben Nieuwhof, Chris Scholten, Harrie van Seters Vakbegeleider – Requirements Engineering, Business Process Modeling: Coen Burgers – Database Design: Marco Engelbart, Frans Gorter, Jorg Janssen – Database Programming: Chris Scholten, Harrie van Seters – Applicaton Development: Eddy Luursema, Misja Nabben Vaardighedenbegeleider – Carola Doumen Opdrachtgever (bij Bloedbank) – Eddy Luursema

Contact met opdrachtgever Begin projectweek 1: intakegesprek met opdrachtgever – Gesprek met opdrachtgever om opdracht duidelijk te krijgen. Een en ander resulteert in Plan van Aanpak dat besproken wordt tijdens vervolgafspraak. Begin projectweek 2: vervolggesprek met opdrachtgever – Gesprek met opdrachtgever om Plan van Aanpak / offerte te bespreken Op initiatief van de groep of opdrachtgever: voortgangsbespreking – Voortgangscontrole en tussentijdse evaluatie van inhoudelijke beslissingen. Projectweek 8 of 9: presentatie eindproduct

Activiteiten met procesbegeleider Wekelijkse werkbespreking – Afspraken over planning, inhoudelijke afspraken, feedback. In week 3 en 6: functioneringsgesprek – Projectbijdrage en persoonlijke competentieontwikkeling wordt besproken aan de hand van een voorlopige versie van het PPB In week 4 en 7: IPV-bespreking – Feedbackronde waarbij de projectbijdrage en persoonlijke competentieontwikkeling wordt besproken

Overige activiteiten Wekelijks: reviewsessies met begeleider(s) – Tussentijdse evaluatie van producten Projectweek 5: tussenpresentatie aan docenten en medestudenten – Voortgang en tussenresultaten worden gepresenteerd aan 2 docenten (procesbegeleider en vakldocent) Projectweek 8: inleveren PPB Projectweek 9: assessments

Methoden, tools en technieken Maak zelf keuzes in overleg met opdrachtgever Software ontwikkelmethode – Waterval, Incrementeel en iteratief Zie Planmatig Werken, niveau2, ICT Procesmodellen v Requirements analysis, business process modeling – Use cases, activity diagrams, IDEF0, DFD’s Datamodellering – FCO-IM, ERM Relationeel Database Management Systeem – MS SQL Server, MySQL, Oracle Programeertalen / generatietools – ASP.NET, PHP, Imagine

Producten Plan van Aanpak Offerte Functioneel Ontwerp Technisch Ontwerp Testrapport Technische productdocumentatie Adviesrapport …

Competenties en indicatoren 2 domeincompetenties op niveau 3 – Analyseren – Ontwerpen – Realiseren + Testen (en Beheren) 1 algemene HBO-vaardigheden-competentie op niveau 3, andere 2 op niveau – Communiceren – Planmatig Werken – Samenwerken

PPB TVR per indicator Relevante zaken uit het projectdossier (groepsproduct), waarmee de student zijn competenties kan aantonen. Bewijslast voor het behalen van competenties bestaat altijd uit materiaal dat door de student zelf is gemaakt. Verslagen van de functioneringsgesprekken. Logboek (persoonlijk). Reflectieverslag.

Huisregels Op ingeroosterde momenten wordt er op school gewerkt Houd rekening met elkaar

Workshops, lessen Vaardigheden ASP.NET (indien gewenst) Security …

Vaardigheden bij DIS

Week 1: Intakegesprek met de opdrachtgever Neem contact op met de opdrachtgever Maak een afspraak Neem een camera mee en neem dit gesprek op Maak een gespreksverslag Vervolggesprek is wenselijk!

Een offerte bevat de volgende onderdelen: aanbiedingsbrief: aanleiding/ doel/ doelgroep/ opbouw van de offerte/ verzoek om ondertekende offerte terug te sturen concrete omschrijving van de opdracht en de op te leveren producten c.q. eindproduct. tijdpad kosten algemene voorwaarden: hoe lang blijft deze offerte geldig/ facturatie/ format met de mogelijkheid om te tekenen. Week 2: Offerte

Op initiatief van de groep of opdrachtgever Week 3 t/m 7: Voortgangsbespreking

Eindrapportage met aanbevelingen Week 8: Eindpresentatie

Contact met klant

Intakegesprek (1) Doel: kennis maken opdracht verhelderen afspraken maken

Intakegesprek / Interview: mondeling verzamelen van informatie door middel van een serie van vragen naar feiten/ meningen/ ervaringen/ motieven. Kenmerken: De projectgroep is de initiatiefnemer De projectgroep is verantwoordelijk voor het eindresultaat De projectgroep bepaalt vooraf de opbouw Het interview wordt mondeling afgenomen Intakegesprek (2)

Basisprincipes Luisteren Observeren Directief ↔ non-directief Acceptatie en relevantie Oriënterend en specialiserend Feiten- meningen- ervaringen- motieven

Vraagcategorieën open en gesloten vragen directe en indirecte vragen hoofdvragen en doorvragen waardevrije en suggestieve vragen

Doorvraagtechnieken Non – directief : samenvatten en concluderen herhalen vragen om verduidelijking gevoelsreflectie stilte Directief : gesloten vragen stellen Suggestieve vragen stellen confronteren

Verbale aspecten – Luistergedrag + Maak oogcontact + Neem een geïnteresseerde houding aan + Moedig de verteller aan door te gaan + Vraag om verduidelijking + Vraag gerust door + Vat af en toe samen + Houd je eigen emoties onder controle + Laat stiltes toe

Valkuilen Ongeïnteresseerde luisterhouding Onderbreken van de spreker Je eigen verhaal gaan vertellen Met je gedachten ergens anders zijn Impulsief reageren Waarderend reageren Veronderstellingen uiten Te snel adviseren

Samenvatten Waarom? Ordening brengen in een gesprek Stimuleren tot verdere exploratie Emotionele uitspraken tot de zaak terugbrengen Rust scheppen Interesse tonen Controleren Veelpraters afremmen Inzicht krijgen in overeenkomsten en verschillen Inhoud en gevoel uit elkaar halen Spiegelen/ Samenvatten/ Parafraseren

Non- verbaal gedrag Manier waarop iemand spreekt Lichaamshouding en motoriek Mimiek Nabijheid

Functies non- verbaal gedrag Aanwijzingen geven omtrent eigenschappen/ attitudes en identiteit Ondersteunen en reguleren van de verbale communicatie Vervangen van verbale communicatie Reguleren van onderlinge verhoudingen

Contact met klant E = K x A

Contact met klant Effectiviteit = Kwaliteit x Acceptatie

Vaardigheden bij DIS 22 april uur: Adviesvaardigheden + Feedback gespreksopnames Projectweek 3: Adviesvaardigheden: Omgaan met weerstanden Projectweek 5:Hbo competenties in het portfolio in drie rondes uur Communiceren uur Planmatig werken uur Samenwerken