Leren op de werkplek Mári van Beers 14 maart 2013
Wat denkt u? In de Europese Unie behoort Nederland tot de top 5 landen waar werknemers zich structureel bezig houden met leven lang leren. 1/3 deel van het opleidingsbudget van organisaties in Nederland gaat naar opleidingen die door externe partijen buiten het bedrijf worden uitgevoerd. Ruim 90% van het leren in organisaties vindt plaats binnen het bedrijf en slechts een kleine 10% gebeurt buiten het werk in formele trainingen
Top 5 leven lang leren land% werknemers Denemarken Zweden Finland Groot-Brittannië Nederland Bron: OC Rendement sept % 24 % 23 % 19% 17 %
Verdeling budget: intern - extern
Geleerd binnen – buiten bedrijf
Relatie werken - leren Vervlechting Verzelfstandiging Verbinding
Waar ? formeelinformeel On the job Off the job
Aandacht voor… ontwik kelen toepassen op halen
Een denkkader
Wat is de stand?
Aandacht voor… Verticaal (taakarbeid)Horizontaal (groepsarbeid) Taken, bevoegdheden Beoordelingsgesprekken Werkoverleg Koppels/ploegen Afkijken/tips Samen voorbereiden Liberaal (vakarbeid)Extern (professionele arbeid) Ruimte voor uitproberen Bijklussen Gewoon doen Netwerken Beurzen Leveranciers
Geraadpleegde boeken Kostbaar misverstand Jos Aerts en Vivian Heijen 2008 / 210 pag. Leren? Ik werk liever! Werkboek voor performanceverbetering in organisaties Leontine Bibo, Karin Derksen, Sjors van der Heide 2011 / 175 pag. Anders leren, beter werken: Praktijkgericht leren en coachen in de zorg Mirjam Baars & Marjolijn van der Werf 2006 / 76 pag.
Leren werkt Ilse Engwirda 2003 / 120 pag Lerend leren werken: brede Vakbekwaamheid En de Integratie van Leren, werken En innoveren (proefschrift) Jeroen Onstenk 2007 / 395 pag..
Reacties op startvraag Wat triggert mij; wat is een sterke kant;… ? Waar zet ik vraagtekens bij; waar voorzie ik knelpunten;… ? Leren van anderen. In gesprek gaan met de ander. – 10 visie. Vergroten rendement opleidingen. Transfer is duidelijker. Kan een interessante aanvulling zijn. Meest effectieve werkvorm (optimale simulatie). Vergroot organisatieleren. Van informeel naar meer kaders. Implementatie binnen organisatie. Gaat uit van de persoon (indiv. maatwerk). Besparen op kosten. Employability. Bewust zijn van functioneren en ontwikkelen van datgene wat je tekort komt. Rendement (komt er voldoende uit?). Cultuur van een organisatie kan bepalend zijn. Hoe organiseer je het binnen professionele organisaties? Angst/bedreiging, cultuur. Onze cultuur is ‘killing’ voor wpl. Hoe garandeer ik de kwaliteit van het leerproces? Eigen verantwoordelijkheid en weerstand. De waan van de dag. Lastig om te formaliseren en toch praktisch te houden. Voldoende aandacht gezien werkdruk en informele karakter. Borging kwaliteit en organisatie. Hoe passen anderen het toe? Organiseren en borgen. Mensen vrijmaken die kunnen begeleiden.