Leren op de werkplek Mári van Beers 14 maart 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Veranderen op gezamenlijke en eigen kracht
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Diversiteitsbeleid binnen het HBO 1 december 2010 Ineke van Halsema
Van de Ven loopbaanadvies. Studie en loopbaanadvies voor mensen met ASS Stap 1: Informatie verzamelen • 1.1 Persoonlijk functioneren • 1.2 Beroepsinteresse.
Professioneel sturen.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Naar een responsief hoger onderwijsaanbod voor werkenden Beelden uit het buitenland Werkconferentie flexibel hoger onderwijs voor werkenden 21 maart 2013.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
De werkplek als krachtige leersituatie voor (in)formeel leren Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap.
Opleiden van medewerkers
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
Domotica beleid en inzet VWS
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Eigenaarschap en Borging Doorbraakproject Professionalisering
De kulturhus-methode samenwerken vanuit een sociaal-maatschappelijke missie Jeroen Geerdink, senior adviseur Variya 18 februari 2010 Werkconferentie Regionaal.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Zelforganisatie: integreren van eenvoud?
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Succesvolle werving van vrijwilligers in de sportvereniging
Uitvoering van klimaatbeleid Hoe krijg ik mijn …*) zo gek? Eric Vink 8 april 2004.
Denken in mogelijkheden Een Rijnlandse aanpak voor het aannemen en behouden van arbeidsgehandicapten.
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Personeel en organisatie
Management en leidinggeven
EMVI Evaluatie Ingenieurs Netwerk Twente
PLG Begeleiding Beginnende Leraren Leontine van Schie Kartrekker 1.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Audit SDV. Wat is een audit? Waarom een audit? Hoe werkt een audit?
Hoe je een Spil wordt dr. Marleen Goumans MPH Programmadirecteur/lector Kenniscentrum Zorginnovatie HR
Het coachende functioneringsgesprek
Discussiegroepen - resultaten
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013.
Een opleiding geven, hoe begin je eraan ? Sandra Lauf, AgO16 oktober
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
Hoe bereiden we ons optimaal voor? HR-uitdagingen tijdens een doorstroomtraject Thomas Bossuyt Partner BDO #SamenStromen.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Van Arbeid en gezondheid naar duurzame inzetbaarheid? Werkgevers op de barricaden!! Resultaten uit TNO/SEO onderzoek Irene Houtman.
22 maart 2016 Historische schets EVC EVC bijeenkomst: Ervaring telt!
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Hoofdstuk 2: Organiseren van het werk Werken in een arbeidsorganisatie.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Informatieavond groep 2/3
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Functionerings- en ontwikkelgesprekken met rendement
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Kansen implementatie vakwedstrijden
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Vertrouwen en Talentontwikkeling Flexibel en Veilig
Teambarometer.
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Effectieve handhaving door ketenintegratie Albert van Wijk
GRIP OP GROEI Resultaten 0-meting
Hoofdstuk 6: Gesprekken met medewerkers
BIM in het MBO Arbeidsmarkt Beroepskwalificatie & borging kwaliteit
Organisatiestructuur
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Leren op de werkplek Mári van Beers 14 maart 2013

Wat denkt u? In de Europese Unie behoort Nederland tot de top 5 landen waar werknemers zich structureel bezig houden met leven lang leren. 1/3 deel van het opleidingsbudget van organisaties in Nederland gaat naar opleidingen die door externe partijen buiten het bedrijf worden uitgevoerd. Ruim 90% van het leren in organisaties vindt plaats binnen het bedrijf en slechts een kleine 10% gebeurt buiten het werk in formele trainingen

Top 5 leven lang leren land% werknemers Denemarken Zweden Finland Groot-Brittannië Nederland Bron: OC Rendement sept % 24 % 23 % 19% 17 %

Verdeling budget: intern - extern

Geleerd binnen – buiten bedrijf

Relatie werken - leren Vervlechting Verzelfstandiging Verbinding

Waar ? formeelinformeel On the job Off the job

Aandacht voor… ontwik kelen toepassen op halen

Een denkkader

Wat is de stand?

Aandacht voor… Verticaal (taakarbeid)Horizontaal (groepsarbeid) Taken, bevoegdheden Beoordelingsgesprekken Werkoverleg Koppels/ploegen Afkijken/tips Samen voorbereiden Liberaal (vakarbeid)Extern (professionele arbeid) Ruimte voor uitproberen Bijklussen Gewoon doen Netwerken Beurzen Leveranciers

Geraadpleegde boeken Kostbaar misverstand Jos Aerts en Vivian Heijen 2008 / 210 pag. Leren? Ik werk liever! Werkboek voor performanceverbetering in organisaties Leontine Bibo, Karin Derksen, Sjors van der Heide 2011 / 175 pag. Anders leren, beter werken: Praktijkgericht leren en coachen in de zorg Mirjam Baars & Marjolijn van der Werf 2006 / 76 pag.

Leren werkt Ilse Engwirda 2003 / 120 pag Lerend leren werken: brede Vakbekwaamheid En de Integratie van Leren, werken En innoveren (proefschrift) Jeroen Onstenk 2007 / 395 pag..

Reacties op startvraag Wat triggert mij; wat is een sterke kant;… ? Waar zet ik vraagtekens bij; waar voorzie ik knelpunten;… ?  Leren van anderen.  In gesprek gaan met de ander.  – 10 visie.  Vergroten rendement opleidingen.  Transfer is duidelijker.  Kan een interessante aanvulling zijn.  Meest effectieve werkvorm (optimale simulatie).  Vergroot organisatieleren.  Van informeel naar meer kaders.  Implementatie binnen organisatie.  Gaat uit van de persoon (indiv. maatwerk).  Besparen op kosten.  Employability.  Bewust zijn van functioneren en ontwikkelen van datgene wat je tekort komt.  Rendement (komt er voldoende uit?).  Cultuur van een organisatie kan bepalend zijn.  Hoe organiseer je het binnen professionele organisaties?  Angst/bedreiging, cultuur.  Onze cultuur is ‘killing’ voor wpl.  Hoe garandeer ik de kwaliteit van het leerproces?  Eigen verantwoordelijkheid en weerstand.  De waan van de dag.  Lastig om te formaliseren en toch praktisch te houden.  Voldoende aandacht gezien werkdruk en informele karakter.  Borging kwaliteit en organisatie.  Hoe passen anderen het toe?  Organiseren en borgen.  Mensen vrijmaken die kunnen begeleiden.