Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Advertisements

Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Titel: Groeiproces de Ceder.
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Lineair curriculum concentrisch.
Geletterdheid….. Wat is dat?
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Kansrijke combinatiegroepen
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
Informatieavond schooljaar groep geel en oranje
Actieonderzoek instructietafel.
Visie: rapport en portfolio
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
Competentiegericht leren vmbo
Onderwijs op de Masten in
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Ouderavond Groepsorganisatie
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 22 februari 2012.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Wat we beleven in groep 7!. Een goede start gemaakt! Een meester Sfeer Duidelijk Respect Relatie.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Welkom op de informatieavond Praktische zaken “Kijkje in de groep”
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
Informatieavond groep 8
Toekomstgericht onderwijs
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Infoavond groep 7 en Agenda Welkom Hoe werken wij in groep 6, 7 en 8? Wie ondersteunen? Methodes zijn straks vrij in te zien. Vragen?
Welkom in groep 8. Waar gaan we het over hebben? Wie zijn wij? Hoe ziet onze dag er uit? Wat leren we in groep 8 Afspraken bij de gymles Huiswerk Voor.
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
Welkom bij de informatieavond van groep 7!. Dit zijn wij!
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Ontmoetingsschool Arum.
Wat we beleven in groep 7!.
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Circuit en hoeken.
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Presentatie Rode Bosbes
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Welkom B. Koster Mentor 1Ha_O. Welkom B. Koster Mentor 1Ha_O.
het katholiek basisonderwijs
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb. Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Transcript van de presentatie:

Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010

Innovatief onderwijs, waarom? Waarom? –‘Het nieuwe leren’ (Simons 1999, 2000). –Andere leerresultaten vragen om nieuwe onderwijsvormen en een andere vorm van toetsing. EGO Competentie gericht onderwijs Actief leren OGO Natuurlijk leren PGO Het nieuwe leren

Hoe kun je dit dan vormgeven? Hoe dan? –Basisschool Klinkers werkt met een vernieuwend concept. –Ik neem jullie mee in een rondreis door het onderwijsconcept van basisschool Klinkers.

Het kind staat centraal Zorg ervoor dat je bedoelingen als leerkracht in balans zijn met de betekenis voor het kind.

Heterogene groepering ±200 leerlingen, verdeeld over 8 thuisgroepen. Unit 1 (groep 1-2), unit 2 (groep 3-4), unit 3 (groep 5-6), unit 4 (groep 7-8) Continurooster op ma t/m do uur en op vrijdag om uur vrij.

De visie van de school Betekenisvol leren Leren in samenhang Rekening houden met de talenten van kinderen Rijke leeromgeving Ontwikkelingsgericht werken in dialoog

Rol van leerkracht en leerling Leerling is de regisseur Leerkracht coacht, daagt uit en stuurt waar nodig Werken met kernconcepten Diversiteit aan leerbronnen Interactie met omgeving Er wordt groepsoverstijgend gewerkt

Leren De leerkracht sluit aan bij wat het kind nog niet zelfstandig kan volbrengen en brengt het kind naar een hoger niveau (zone van de naaste ontwikkeling, meerwetende partner) Er wordt gewerkt vanuit een thematische context. Kinderen leren vanuit de echte wereld.

Kernconcepten -Elke 4-6 weken kernconcept centraal -Krachtige leeromgeving, gemaakt met de kinderen samen -Zelfontdekkend leren -‘Brede’, uitdagende opdrachten/ activiteiten -Naast kernconcept altijd vaste materialen/aanbod voor de basisdomeinen taal/lezen, rekenen, motoriek en kunstzinnige vorming

De dagstructuur Thuisgroep: de thuisbasis van de leerling die veiligheid biedt en geborgenheid, waarin tegelijkertijd de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling centraal staat. Individuele leerarrangementen: het zelf samenstellen van arrangementen en het zelfstandig doorlopen hiervan met begeleiding van de leerkracht. Kernconcepten: gelegenheden waarin leerlingen in projectvorm samen kennis en vaardigheden verwerven omtrent betekenisvolle thema’s. Workshops: deze zijn wisselend van samenstelling op basis van een gemeenschappelijke interesse, gekoppeld aan een onderzoeksvraag.

Maar hoe toets je dit dan? -Zowel methode gebonden als niet- methode gebonden toetsen. -Doelenboekjes en registratielijsten. -Gericht observeren van (tussen)doelen. -Portfolio -CITO

Meer informatie Kom een keer kijken op basisschool Klinkers, waar leren betekenis krijgt voor kinderen. Geïnteresseerd? Een ochtend meelopen kan altijd, bel of mail dan even vooraf. W: T:013 –

Bedoeling Ieder kind bloeit op zijn eigen manier!