Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010
Innovatief onderwijs, waarom? Waarom? –‘Het nieuwe leren’ (Simons 1999, 2000). –Andere leerresultaten vragen om nieuwe onderwijsvormen en een andere vorm van toetsing. EGO Competentie gericht onderwijs Actief leren OGO Natuurlijk leren PGO Het nieuwe leren
Hoe kun je dit dan vormgeven? Hoe dan? –Basisschool Klinkers werkt met een vernieuwend concept. –Ik neem jullie mee in een rondreis door het onderwijsconcept van basisschool Klinkers.
Het kind staat centraal Zorg ervoor dat je bedoelingen als leerkracht in balans zijn met de betekenis voor het kind.
Heterogene groepering ±200 leerlingen, verdeeld over 8 thuisgroepen. Unit 1 (groep 1-2), unit 2 (groep 3-4), unit 3 (groep 5-6), unit 4 (groep 7-8) Continurooster op ma t/m do uur en op vrijdag om uur vrij.
De visie van de school Betekenisvol leren Leren in samenhang Rekening houden met de talenten van kinderen Rijke leeromgeving Ontwikkelingsgericht werken in dialoog
Rol van leerkracht en leerling Leerling is de regisseur Leerkracht coacht, daagt uit en stuurt waar nodig Werken met kernconcepten Diversiteit aan leerbronnen Interactie met omgeving Er wordt groepsoverstijgend gewerkt
Leren De leerkracht sluit aan bij wat het kind nog niet zelfstandig kan volbrengen en brengt het kind naar een hoger niveau (zone van de naaste ontwikkeling, meerwetende partner) Er wordt gewerkt vanuit een thematische context. Kinderen leren vanuit de echte wereld.
Kernconcepten -Elke 4-6 weken kernconcept centraal -Krachtige leeromgeving, gemaakt met de kinderen samen -Zelfontdekkend leren -‘Brede’, uitdagende opdrachten/ activiteiten -Naast kernconcept altijd vaste materialen/aanbod voor de basisdomeinen taal/lezen, rekenen, motoriek en kunstzinnige vorming
De dagstructuur Thuisgroep: de thuisbasis van de leerling die veiligheid biedt en geborgenheid, waarin tegelijkertijd de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling centraal staat. Individuele leerarrangementen: het zelf samenstellen van arrangementen en het zelfstandig doorlopen hiervan met begeleiding van de leerkracht. Kernconcepten: gelegenheden waarin leerlingen in projectvorm samen kennis en vaardigheden verwerven omtrent betekenisvolle thema’s. Workshops: deze zijn wisselend van samenstelling op basis van een gemeenschappelijke interesse, gekoppeld aan een onderzoeksvraag.
Maar hoe toets je dit dan? -Zowel methode gebonden als niet- methode gebonden toetsen. -Doelenboekjes en registratielijsten. -Gericht observeren van (tussen)doelen. -Portfolio -CITO
Meer informatie Kom een keer kijken op basisschool Klinkers, waar leren betekenis krijgt voor kinderen. Geïnteresseerd? Een ochtend meelopen kan altijd, bel of mail dan even vooraf. W: T:013 –
Bedoeling Ieder kind bloeit op zijn eigen manier!