Tom Straeter en Pascal Belo Donderdag 27 maart 2014 Ondernemersplein Zeist.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
16 huisartsen gezondheidscentrum  gemeentegerichte samenwerking
Advertisements

Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
Marc Verbeeten Uitgangspunten Het realiseren van een maatschappelijke versterking door de energierekening, op een duurzame manier, omlaag.
Facility management en inkoop
Sportcafé Amsterdam Zuid
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Peter Brouwer Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW WZSW – Waar Zit Sociale Waarde?
NME: kiezen, leren, meedoen
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
14 april 2009 Workshop Informatievoorziening ten behoeve van prestatiecontracten MarktContactDag 2009 Landelijke Diensten Luuk Bosch Data ICT Dienst.
Wie is waar goed in? Ellen Mogendorff 1.
Optimale Parkinsonzorg
Het Boerhaavedistrict
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Kennis is macht? De rol van informatie
De kunst van het oprichten van een vereniging 24 april 2008 Beurs Overheid & ICT Bert Wolthuis SDGI.
ALV najaar 2011 W E R K G R O E P E E R S T E L I J N.
Presentatie Gemeenteraad
Regels voor verenigingen en commerciële horeca
Vooruit met de Regionale economie 28 januari 2015 wethouder Jop Fackeldey Regionaal ambassadeur Beter en Concreter.
Digitale Dienstverlening aan Ondernemers Patrick van Domburg Wethouder gemeente Zoetermeer.
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7
Slimmer investeren leidt tot hogere kwaliteit onderwijshuisvesting Met de huidige huisvestingsmiddelen tot een aanzienlijke kwaliteitsverbetering van de.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Opdrachtgever: Gemeente Zoetermeer Ontwerp: Projectteam Syb van Breda & Co Aannemer: BSB Staalbouw.
Omvang werkloosheid 1-jan-131-jan-141-okt-14 1-dec-14 WWB/BBZ IOAW IOAZ 576 Subtotaal bijstandTotaal Subtotaal WWWW
Voor welke uitdagingen staan uw gemeenten volgens de informatie op Aisia Okma ( VNG/KING) Wat is.
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Project Kanteling Wmo Dantumadiel/Dongeradeel Raadsbijeenkomst, 9 april 2013 Tom Kamsma.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Uitvoeringskader paracommercie Waddinxveen Gonda Neddermeijer 30 juni 2016.
Omgevingsdienst Brabant Noord …voor een schone en veilige leefomgeving.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Besturen met Burgerkracht
Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.
Toegankelijk uitgaan voor iedereen
Omgevingsvisie Emmen Centrum Gemeenteraad
Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
Congres “Op weg naar nieuw evenwicht” 9 december 2010
Juridische aspecten van een webshop
Spelregels Digitale stad
bij kwaliteit en outcome
KWO in Brabant 11 december 2006 Jaap v.d. Velden.
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Leden NOA Diana van Oudenaaren & Danny Jansen
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Elvie Pepper 29 maart 2019.
Doelstelling vanaf het begin
De collectieve ambitie
Afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en Midden-Limburg Bijeenkomst 25 januari 2018 Presentatie onderzoek ‘afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en.
“Omgeving in beweging”
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Digitale Dienstverlening aan Ondernemers
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Tom Straeter en Pascal Belo Donderdag 27 maart 2014 Ondernemersplein Zeist

Opzet Achtergrond oprichting Missie / taken Ondernemersplein Effecten, kritische succesfactoren en valkuilen Praktijkvoorbeelden

Achtergrond Behoefte bij ondernemers(verenigingen) Bewijs van goede dienst

Missie Ondernemersplein Het centrale aanspreekpunt voor Zeister ondernemers Wij staan garant voor het ontzorgen van ondernemers bij (gemeentelijke) vragen Wij geven snel en goed antwoord op vragen van ondernemers en doen dit kostenbewust Als betrouwbare partner zijn wij toegankelijk en benaderen wij ondernemers proactief waarbij duurzaamheid hoog in het vaandel staat Wij stimuleren de zelfredzaamheid van ondernemers vanuit een open en gelijkwaardige relatie Wij zijn de herkenbare partner die graag bijdraagt aan de verbetering van het ondernemersklimaat in Zeist

Taken Accountmanagement Regievoering Vergunningverstrekking (niet-RO)

Effecten 1 aanspreekpunt voor ondernemers Binnen organisatie logische gesprekspartner / integrale dienstverlening Aanjager van discussies binnen de gemeente op basis van ontwikkelingen in de praktijk (bijv. webwinkels, detailhandel en horeca) Spin in het web Successen, bijv. ondernemers die: - zich hebben gevestigd in Zeist - een geschiktere locatie in Zeist gevonden hebben

Kritische succesfactoren Bekendheid en communicatie Kennis van ondernemer, eigen organisatie en andere partijen Gelijkwaardige en vanzelfsprekende gesprekspartner binnen en buiten organisatie Transparantie en reëel verwachtingspatroon Volharding en resultaten

Valkuilen/leerervaringen Te veel ingangen ondernemer Zorg voor focus, gevaar dat je overal bij betrokken raakt Management als geweten van de organisatie tijdig inschakelen Veel resultaten zijn niet direct zichtbaar Houd voldoende aandacht voor pro-actieve rol

Speerpunten Bedrijfsbezoeken intensiveren Beter gebruik aanwezige informatie / basisregistraties en koppelen aan kaarten (bijv. KvK data, vergunningen) Ontwikkeling gemeentelijke website en digitalisering (e-herkenning)

Casus Afvalinzameling Webwinkels Horeca: commerciële feesten bij paracommercie

Casus: Webwinkels Makelaar meldt zich met vraag of webwinkel (groot-/detailhandel) zich kan vestigen op bedrijventerrein Product: Tafeltennistafels, -batjes en - kleding voor (leden) sportverenigingen Op terrein is volumineuze detailhandel toegestaan In bestemmingsplannen wordt enkel onderscheid gemaakt tussen groot en (volumineuze) detailhandel Centrum is geen optie. Landelijke speler. 80% wordt online verkocht, 20% fysiek, waarbij meeste in bulk aan sportverenigingen Eerste reactie vanuit vergunningen negatief, gezien detailhandelsactiviteit

Vragen: Rol Ondernemersplein? Zo ja, welke? Welke partijen zijn nodig om tot een redelijke oplossing te komen? Hoe moet het proces worden ingestoken? Wat is de optimale uitkomst?

Casus: Afvalinzameling Gemeente factureert in april reinigingsheffing voor het gehele jaar Maar: Vanaf mei moeten ondernemers hun afvalinzameling zelf verzorgen, wanneer dit meer bedraagt dan het afval van een huishouden. Ondernemers kunnen het teveel betaalde geld terugvragen wanneer ze bezwaar maken en contract nieuwe afvalinzamelaar overleggen Centrummanagement reageert boos richting gemeente/OP

Vragen: Rol Ondernemersplein? Zo ja, welke? Welke partijen zijn nodig om tot een redelijke oplossing te komen? Hoe moet het proces worden ingestoken? Wat is de optimale uitkomst?

Casus: Paracommercie Sportvereniging vraagt of het een commercieel feest mag organiseren voor derden (niet-leden). In 2014 moet nieuwe Verordening Paracommercie opgesteld worden. Nu gedoogperiode. Bezwaar van plaatselijke horeca ondernemers en belangenvereniging vanwege oneerlijke concurrentie. Gemeentebestuur is bereid feest nu nog toe te staan. Belang lokale horeca versus belang paracommercie en verordening paracommercie.

Vragen: Rol Ondernemersplein? Zo ja, welke? Welke partijen zijn nodig om tot een redelijke oplossing te komen? Hoe moet het proces worden ingestoken? Wat is de optimale uitkomst?

Vragen? Ondernemersplein Gemeente Zeist Accountmanagers: Pascal Belo Telefoon: Tom Straeter Telefoon: