Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Advertisements

Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Business mapping Business model canvas.
De marketingmixstrategie
Marketing voor verkeerskunde
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Vertaalslag Marketingmix naar Siva
Wat is interactieve marketing?
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
4 P´s en 3 R-en MK01.
Klanttevredenheidsmodel van Thomassen
Business Marketing Sabine Vermuyten
Inleiding in de Marketing
Marketing .
Marketing presentatie
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
H1 – Welkom in de marketingwereld WAARDE CREËREN EN LEVEREN
Inleiding tot marktonderzoek
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Inleiding in de marketing
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Marketing 1.1 Introductie 12 november Marketing Wat is marketing? Schrijf voor jezelf 5 kernwoorden op die te maken hebben met marketing.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Marketing voor verkeerskunde
Business Marketing Management
Doelen Soorten vormgeving.
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Vak: Marketing Docent: Anja Lorié.
Visie & Strategie.
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing
Marketing 5 havo.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 12 Promotie.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Dienstenmarketing Week 4.
Ron Weijens.  Lijst Lijst  20 minuten voor doornemen te leren stof  Daarna SO.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
H 8 Marketingcommunicatiebeleid 1.Inzicht in marketingcommunicatie 2.De rol van reclame in het communicatiebeleid 3.Communicatiedoelgroep en -doelstellingen.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Een goed product maken is niet genoeg …
Alle inspanningen die het bedrijf doet, noem je ook wel marketing
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Hoofdstuk 11 (12) Distributiebeleid
Indeling van hoofdstuk 2
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marktanalyse.
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Hoofdstuk 8 De juiste marketingmix
Werken in een arbeidsorganisatie
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing in een bedrijf © Economie Leer Kracht 2011

Marketing of verkoop? Verkopen :‘ kwijt raken wat op de plank ligt’, marketing : ‘zorgen dat juiste dingen op de plank liggen’. Verkoop: onderdeel van marketing © Economie Leer Kracht 2011

Definitie van marketing Marketing : op de markt afgestemde – ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën, en alle andere activiteiten om planmatig de afzet te verhogen of transacties te bevorderen, een goede reputatie te creëren en duurzame relaties met de klanten op te bouwen, zodat alle partijen hun doelstellingen bereiken. (Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff ) "Marketing is een functie binnen organisaties en een verzameling van processen voor het creëren, communiceren en leveren van waarde voor klanten en voor het beheersen van de klantrelatie op manieren die gunstig zijn voor de organisatie en haar stakeholders” 2004 officiële AMA definitie bron: Accent ligt op: creëren en overbrengen iets waardevols opbouwen zinvolle relaties met klanten. © Economie Leer Kracht 2011

combinatie van instrumenten voor invullen marketingbeleid De marketingmix: prijsproduct promotie plaats Afbeelding afkomstig van Schoolplaten.com:

4 P’s van de marketingmix: Product: Goederen, diensten of ideeën Product :meer dan tastbare product (imago, garantie, service) assortiment Promotie: Alle vormen van communicatie met markt. Promotie-instrumenten o.a. reclame, sponsoring, sales promotion, public relations, persoonlijke verkoop en direct marketing. © Economie Leer Kracht 2011

Prijs: Hoe en wat er voor product betaald moet worden Plaats /distributie: Hoe koper product krijgt. (distributiekanalen,tussenpersonen en verkooppunten) © Economie Leer Kracht 2011

Marketingmixinstrumenten (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

4 P’s? Maar ook: Personeel (5 e P) Presentatie (bij retail) © Economie Leer Kracht 2011

Ontwikkeling van marketing denken : Product en productievisie product zo goed en goedkoop mogelijk produceren. klant komt vanzelf naar verkooppunt. (Sellersmarket) Ford: “je kunt alle kleuren krijgen, als het maar zwart is” : Verkoopgeoriënteerde visie meer te koop dan wordt verkocht producent zoekt klant Promotie: Reclame 1950-nu: marketing visie Aandacht voor wens klant d.m.v. de 4P’s. Segmentatie (opdelen) en differentiatie (aanpassen) Marketingafdeling Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen © Economie Leer Kracht 2011

nu

Marketing of commerciële economie? Economie: Algemene economie Leer van keuzehandelingen: kunnen € maar 1 keer uitgeven -Macro: op groot niveau: landelijk/ mondiaal -Micro: op klein niveau: vanuit de individu Is de Moeder van de bedrijfseconomie en commerciële economie © Economie Leer Kracht 2011

Bedrijfseconomie Commerciële economie: Bedrijfseconomie: Economie binnen bedrijven o.a.: - kostprijsberekening (kosten en baten) - financiering (FRK en financiering) - organisatie (M en O) - waarde en winst (jaarrekening) Commerciële economie: Vanaf 1950: verklaringen handelen van consument oiv psychologie en sociologie: (niet altijd rationeel) = Moeder van de marketing © Economie Leer Kracht 2011

Marketingconcept (1) organisatiefilosofie gericht op: - Tevreden klanten ‘De klant is koning.’ - Geïntegreerde werkwijze -Breed geformuleerde missie ambitieuze omschrijving van het werkterrein © Economie Leer Kracht 2011

marketingconcept (2) - Voortdurende concurrentieanalyse andere bedrijven die met hun producten inspelen op dezelfde of soortgelijke behoeften van de afnemers. - Marktonderzoek en doelgroepkeuze systematische verzameling en analyse relevante informatie Ford: “Als ik had gedaan wat m’n klanten wilden, had ik een snellere koets moeten maken”. Apple: “we doen niet aan marktonderzoek en we huren geen consultants in” - Accent op winstbijdrage Winst om te overleven en te groeien.(lange termijn) © Economie Leer Kracht 2011

Het marketingconcept (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

Taken van marketing in kaart brengen van de wensen en behoeften van de doelgroep. (door marktonderzoek) beïnvloeden en inspelen op de vraag Nazorg, zoals serviceverlening, klachtenbehandeling en het onderhouden van contacten. © Economie Leer Kracht 2011

Marketings 1 e taak (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

Marketings 2 e taak (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

De drie R’s blijvend concurrentievoordeel– naast de vier P’s –drie R’s: Reputatie: merkimago Relatie: voortdurende communicatie en interactie met de afnemers Ruil: bevorder de ‘ruilroutine’ (transacties) © Economie Leer Kracht 2011

Relatiemarketing als managementvisie Relatiemarketing: marketingbeleid waarbij organisatie een goede vertrouwensrelatie opbouwt met haar afnemers, leveranciers, tussenpersonen en andere belangengroepen.. (Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff ) © Economie Leer Kracht 2011

Transactiemarketing vs Relatie (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

Samenvatting: Marketing of verkoop? Marketingmix Marketingmixinstrumenten De ontwikkeling van het marketing denken Marketing of commerciële economie? Het marketingconcept Taken van marketing Marketings 1 e taak Marketings 2 e taak

23