Cursus logopedie VVE Dag 3 Mondgedrag Stotteren Beginnende geletterdheid 26 november 2008 Stichting Kinderopvang Tiel Christel Mientjes Ingrid de Bonth
Programma Opdracht cursusdag 2 Afwijkende mondgewoonten Pauze Stotteren Beginnende geletterdheid
Opdracht cursusdag 2 Video bekijken Uiteen in 2 groepen onder leiding van Christel en Ingrid
Afwijkende mondgewoonten Zuiggewoonten Eten en drinken (verkeerd slikken) Mondademen
Open mondgedrag en habitueel mondademen Oorzaken Verstopte neus Zuiggewoonten Lippen kunnen niet op elkaar komen Neusamandelen
Open mondgedrag en habitueel mondademen Gevolgen Infecties Slappe mondspieren Verkeerd slikken>verkeerde stand gebit>uitspraakfouten Nagaan of neusademen mogelijk is Mondspieren versterken
Zuigen op duim, vingers of fopspeen Zuiggewoonten Mogelijke gevolgen Afwijkende kaak- of gebitsstand Open mondgedrag Onjuiste tongligging Uitspraakproblemen
Afleren zuiggewoonten
Drinken Zuigen borst of speen Overgang naar beker Keuze beker Zuigflescariës Drinken door een rietje
Kwijlen Wanneer mag het nog? Oefeningen mondmotoriek
Nasaliteit Functie gehemelte Wat is nasaliteit? Gesloten neusspraak Open neusspraak
Nasaliteit Gewoonte of organisch? Inschakelen KNO-arts Wanneer naar een logopedist? Oefeningen
Signaleren afwijkend mondgedrag Bespreken met ouders/verzorgers Wanneer inschakelen logopedist? Gebruik spenen Afleren zuiggewoonten
Materiaal Inpassen in thema op peuterspeelzaal Oefeningen koppelen aan eet- en drinkmoment Oefeningen terug laten komen
Pauze
Stotteren Wat is stotteren? Factoren die meespelen Spanning Snelheid Belemmeringen Wanneer begint het meestal? Kenmerken Komt stotteren in de familie voor?
Screeningslijst stotteren Ga naar ‘kinderen’ Dan naar ‘voor ouders’ Veel informatie op deze website
Vervolg screeningslijst 6 onderdelen Manier van stotteren Reacties kind Hoe vaak komt stotteren voor? Merk het kind het? Reacties anderen Hoe lang bestaat stotteren? Inschakelen logopedist
Beginnende geletterdheid Wat is beginnende geletterdheid? Wanneer begint geletterdheid? Verband peuterspeelzaal Kinderen met een hoger risico op lees-/ schrijfproblemen Fasen in beginnende geletterdheid Tussendoelen beginnende geletterdheid + doelen waaraan je binnen de peuterspeelzaal kunt werken Activiteiten binnen de psz tussendoelen
Wat is beginnende geletterdheid? Een ontwikkelingsproces, maar geen natuurlijk ontwikkelingsproces Proces waarbij kinderen stap voor stap leren dat je naast de betekenis van woorden ook kunt luisteren/kijken naar de vorm van woorden
Plaatje/woordje boom
Wanneer begint geletterdheid? Verband peuterspeelzaal Ontwikkeling is afhankelijk van aanbod Meestal voordat kinderen naar school gaan Invloed ouders/peuterspeelzaal
Kinderen met een hoger risico op lees-/schrijfproblemen (Snow) Kinderen die opgroeien in taalarme gezinnen Kinderen die het Nederlands onvoldoende beheersen Kinderen met hoorproblemen Kinderen met een vertraagde spraakontwikkeling/ taalontwikkeling Kinderen waarbij een of beide ouders moeite hebben gehad met het leren lezen
Fasen in beginnende geletterdheid Herkennen van de afzonderlijke woorden in een gesproken zin Bewustzijn dat sommige woorden op elkaar rijmen Ontdekken dat woorden verdeeld kunnen worden in klankgroepen (lettergrepen) Onderscheid kunnen maken tussen de medeklinker aan het begin van het woord en de rest van het woord Het kunnen analyseren en synthetiseren Het manipuleren van klanken
Tussendoelen beginnende geletterdheid Boekoriëntatie Verhaalbegrip Functies van geschreven taal Relatie tussen gesproken en geschreven taal Taalbewustzijn -> foneembewustzijn Alfabetisch principe Functioneel lezen en schrijven
Opdracht Ga voor jouw peuterspeelzaal eens na welke activiteiten je doet die passen binnen de tussendoelen beginnende geletterdheid.
Doelen en activiteiten Boekoriëntatie ->interactief voorlezen Verhaalbegrip -> interactief voorlezen Functie geschreven taal -> rollenspel en pictogrammen Taalbewustzijn -> woorden/ lettergrepen herkennen Materialen labelen (met lidwoorden)
Activiteiten in de peuterspeelzaal richten zich met name op tussendoelen 1 tot en met 4 Filmfragment: werken aan de tussendoelen beginnende geletterdheid Boekoriëntatie
Evaluatie Bewijs van deelname Bedankt voor jullie aandacht!