Cursus logopedie VVE Dag 3 Mondgedrag Stotteren Beginnende geletterdheid 26 november 2008 Stichting Kinderopvang Tiel Christel Mientjes Ingrid de Bonth.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lees- en Taalproblemen
Advertisements

Logopedie Presentatie Phoenix 5 maart 2013 Tanja de Gelder
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Praten met kinderen Het mondelinge taalvaardigheidsniveau
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Voortgezet technisch lezen
Beginnende geletterdheid
Wat gaan we leren in groep 5
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Een dag uit het leven van een kind in de onderbouw
Informatieavond schooljaar groep geel en oranje
Leerlijnen in relatie met de methode
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Ouderavond De Kameleon 15 april 2014
Interactief voorlezen en taalontwikkeling
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Het begint bij het jonge kind
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 3
Stichting Lezen & Schrijven. Even voorstellen Wie bent u? -Pedagagisch medewerker -Leidinggevende -Beleidsmedewerker -…….?
Informatieve bijeenkomst
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Bewustwording en herkenning laaggeletterdheid
Psychiatrie : Lesweek 3 Voedings- en eetstoornissen bij jonge kinderen
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Methodiek: Plancyclus
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Welkom in groep 8. Waar gaan we het over hebben? Wie zijn wij? Hoe ziet onze dag er uit? Wat leren we in groep 8 Afspraken bij de gymles Huiswerk Voor.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Meer voorlezen, beter in taal
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Logopedie op VVE peuterspeelzalen Themabijeenkomst GGD Rivierenland Tiel 17 april 2009.
INITIATIE VGT. Leren kijken Vlaamse Gebarentaal is een visuele taal Ogen om te luisteren en handen om te ‘spreken’ Belang van luisteren met je ogen –
Hallo. Ik ben Raai de Kraai! in elk thema in een aantal activiteiten in startthema’s Thuis en Vakantie maken kinderen kennis met Raai altijd in startactiviteit.
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang.
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
Informatieavond september Welkom  Kennismakingsronde  Weekindeling  Waarom een combinatiegroep?  Vriendenklas  Dagprogramma  Ontwikkelingsplannen.
Werkwoordsvormen, voorzetsels en voegwoorden
Thema 3 hoofdstuk 2 Verplegen van zorgvragers met beperkingen door visus stoornissen.
Tiel, 17 april 2009I. Pleumekers / A. Oude Alink1 Groepsobservatie & coaching 0 – 4 jaar Themadag LOGOPEDIE VOORSCHOOLSEPERIODE (deel 2)
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Voorschotbenadering risicokleuters
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Ontwikkeling van 2 tot 4 jaar
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Mijn visie op onderwijs
Opdracht Opkikker Boek Methodisch Begeleiden Thema 1 Planmatig werken
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Groep 2 Begrijpend luisteren
Welkom in groep.
Transcript van de presentatie:

Cursus logopedie VVE Dag 3 Mondgedrag Stotteren Beginnende geletterdheid 26 november 2008 Stichting Kinderopvang Tiel Christel Mientjes Ingrid de Bonth

Programma  Opdracht cursusdag 2  Afwijkende mondgewoonten  Pauze  Stotteren  Beginnende geletterdheid

Opdracht cursusdag 2  Video bekijken  Uiteen in 2 groepen onder leiding van Christel en Ingrid

Afwijkende mondgewoonten  Zuiggewoonten  Eten en drinken (verkeerd slikken)  Mondademen

Open mondgedrag en habitueel mondademen  Oorzaken  Verstopte neus  Zuiggewoonten  Lippen kunnen niet op elkaar komen  Neusamandelen

Open mondgedrag en habitueel mondademen  Gevolgen  Infecties  Slappe mondspieren  Verkeerd slikken>verkeerde stand gebit>uitspraakfouten  Nagaan of neusademen mogelijk is  Mondspieren versterken

Zuigen op duim, vingers of fopspeen  Zuiggewoonten  Mogelijke gevolgen  Afwijkende kaak- of gebitsstand  Open mondgedrag  Onjuiste tongligging  Uitspraakproblemen

Afleren zuiggewoonten

Drinken  Zuigen borst of speen  Overgang naar beker  Keuze beker  Zuigflescariës  Drinken door een rietje

Kwijlen  Wanneer mag het nog?  Oefeningen mondmotoriek

Nasaliteit  Functie gehemelte  Wat is nasaliteit?  Gesloten neusspraak  Open neusspraak

Nasaliteit  Gewoonte of organisch?  Inschakelen KNO-arts  Wanneer naar een logopedist?  Oefeningen

Signaleren afwijkend mondgedrag  Bespreken met ouders/verzorgers  Wanneer inschakelen logopedist?  Gebruik spenen  Afleren zuiggewoonten

Materiaal  Inpassen in thema op peuterspeelzaal  Oefeningen koppelen aan eet- en drinkmoment  Oefeningen terug laten komen  

Pauze

Stotteren  Wat is stotteren?  Factoren die meespelen  Spanning  Snelheid  Belemmeringen  Wanneer begint het meestal?  Kenmerken  Komt stotteren in de familie voor?

Screeningslijst stotteren   Ga naar ‘kinderen’  Dan naar ‘voor ouders’  Veel informatie op deze website

Vervolg screeningslijst  6 onderdelen  Manier van stotteren  Reacties kind  Hoe vaak komt stotteren voor?  Merk het kind het?  Reacties anderen  Hoe lang bestaat stotteren?  Inschakelen logopedist

Beginnende geletterdheid  Wat is beginnende geletterdheid?  Wanneer begint geletterdheid? Verband peuterspeelzaal  Kinderen met een hoger risico op lees-/ schrijfproblemen  Fasen in beginnende geletterdheid  Tussendoelen beginnende geletterdheid + doelen waaraan je binnen de peuterspeelzaal kunt werken  Activiteiten binnen de psz tussendoelen

Wat is beginnende geletterdheid?  Een ontwikkelingsproces, maar geen natuurlijk ontwikkelingsproces  Proces waarbij kinderen stap voor stap leren dat je naast de betekenis van woorden ook kunt luisteren/kijken naar de vorm van woorden

Plaatje/woordje boom

Wanneer begint geletterdheid? Verband peuterspeelzaal  Ontwikkeling is afhankelijk van aanbod  Meestal voordat kinderen naar school gaan  Invloed ouders/peuterspeelzaal

Kinderen met een hoger risico op lees-/schrijfproblemen (Snow)  Kinderen die opgroeien in taalarme gezinnen  Kinderen die het Nederlands onvoldoende beheersen  Kinderen met hoorproblemen  Kinderen met een vertraagde spraakontwikkeling/ taalontwikkeling  Kinderen waarbij een of beide ouders moeite hebben gehad met het leren lezen

Fasen in beginnende geletterdheid  Herkennen van de afzonderlijke woorden in een gesproken zin  Bewustzijn dat sommige woorden op elkaar rijmen  Ontdekken dat woorden verdeeld kunnen worden in klankgroepen (lettergrepen)  Onderscheid kunnen maken tussen de medeklinker aan het begin van het woord en de rest van het woord  Het kunnen analyseren en synthetiseren  Het manipuleren van klanken

Tussendoelen beginnende geletterdheid  Boekoriëntatie  Verhaalbegrip  Functies van geschreven taal  Relatie tussen gesproken en geschreven taal  Taalbewustzijn -> foneembewustzijn  Alfabetisch principe  Functioneel lezen en schrijven

Opdracht Ga voor jouw peuterspeelzaal eens na welke activiteiten je doet die passen binnen de tussendoelen beginnende geletterdheid.

Doelen en activiteiten  Boekoriëntatie ->interactief voorlezen  Verhaalbegrip -> interactief voorlezen  Functie geschreven taal -> rollenspel en pictogrammen  Taalbewustzijn -> woorden/ lettergrepen herkennen  Materialen labelen (met lidwoorden)

Activiteiten in de peuterspeelzaal richten zich met name op tussendoelen 1 tot en met 4 Filmfragment: werken aan de tussendoelen beginnende geletterdheid Boekoriëntatie

Evaluatie  Bewijs van deelname Bedankt voor jullie aandacht!