Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

De bevlogen leerkracht
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Zelfsturing en executieve functies.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Portfolio en betekenisvol leren
Opbrengstgericht werken
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Praktijkvoorbeeld Vversterk in de Pabo Fontys Pabo Tilburg
Samenwerken in burgerschap
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Docentontwerpteams en self-efficacy
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Het leer- en ontwikkelingsverhaal van leerlingen !
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Ervaringen Implementatie in Nederland
PLUSKLAS.
Informatieavond groep 7
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Toekomstgericht onderwijs
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
Formatief versus summatief
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Motiveren: de ins en outs!
Interactief oefenen, formatief toetsen
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Interactief oefenen, formatief toetsen
Gepersonaliseerd leren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Activernde didactiek & passende werkvormen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Cijferloos lesgeven bij talen
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011

Gehoord…….. De inspecteur vraagt vooral naar de taal- en rekenopbrengsten. Hij is niet geïnteresseerd in onze manier van werken.’ ‘Iedereen praat tegenwoordig over opbrengstgericht werken. Maar in het onderwijs gaat het toch om meer….’ ‘Motivatie van leerlingen is de basis. De meerwaarde van onze school ligt op dat gebied. Maar hoe overtuigen we anderen van ons succes?’ ‘Is er niet een manier om te laten zien dat onze leerlingen én goed presteren én een positief zelfbeeld, zelfvertrouwen krijgen?’ ‘Wat leren leerlingen eigenlijk van al dat getoetst?’

Probleemstelling Recente ontwikkelingen in scholen (zelfregulering, intrinsieke motivatie, samenwerking, welbevinden). Spanning tussen schoolconcept en eisen vanuit samenleving. Behoefte aan andere vormen van beoordelen: –Werken met portfolio’s, authentiek beoordelen; –Aandacht voor cognitief-motivationele aspecten van leren; –Combinatie summatief en formatief beoordelen.

Delen van ervaringen Wat herken je van deze probleemstelling in de scholen waar je mee samenwerkt? Bereid je je studenten daarop voor? Zo ja, op welke wijze?

Voorbeeld uit de praktijk Interne begeleider en leerkracht groep 8. Gesprek met ieder individueel kind naar aanleiding van proef cito.

Cognitief-motivationele aspecten Verwachtingen en zelfbeeld Gebruik leerstrategieën Intrinsieke motivatie Zelfregulering Eigen verklaringen van succes en falen Psychologische basisbehoeften Welbevinden

Summatief Formatief De maat nemen; selectie Aan eind van een periode Momentopname Toetsen, gesloten vragen Door leraar gestuurd Negatieve gevoelens (stress) Assessment of Learing Stimuleren van het leren Tijdens het leren Meer momenten, continu Betekenisvolle taken Samen met leerlingen Stimulerend, motiverend Assessment for Learning (naar Segers, 2003)

Achtergronden (1) Succes in school en in het persoonlijk leven wordt in hoge mate bepaald door het vermogen tot zelfregulering (o.a. Borkowski & Thorpe, 1998). Zelfregulering hangt nauw samen met bewust gebruik van leerstrategieën, feedback van anderen, attributies, intrinsieke motivatie, verwachtingen/zelfbeeld (o.a. Elliot & Dweck, 2007). Intrinsieke motivatie is cruciaal voor zelfregulering (Deci & Ryan, 2008).

Achtergronden (2) Een effectieve aanpak voor zelfregulerend leren is formatieve evaluatie. Scholen die hun formatieve evaluatie ‘op orde’ hebben, behalen betere resultaten (Black & William, 1998, 2003). Aspecten van effectieve formatieve evaluatie (Assessment Reform Group): –Feedback gericht op de taak en proces maar ook op zelfregulering –Actieve rol van de leerling en medeleerlingen –Geïntegreerd in onderwijsleerproces

Doelen van het ontwikkeltraject EBO Bevorderen leerprestaties (rekenen, taal en lezen) én cognitief- motivationele ontwikkeling van basisschoolleerlingen door middel van formatief beoordelen Verantwoording van leeropbrengsten en cognitief motivationele ontwikkeling van leerlingen door de basisschool (summatief beoordelen) Ontwikkelen competenties van studenten met betrekking tot formatief en summatief beoordelen in de basisschool

Ontwikkeltraject EBO 1.Ontwikkeling aanpak voor formatief en summatief beoordelen in basisscholen (i.s.m. Universiteit Maastricht en Open Universiteit, Heerlen, Kennisnet) 2.Implementatie van deze aanpak in basisscholen (tevens stagescholen) in Helmondse regio. 3.Ondersteuning schoolontwikkeling / professionalisering leraren in de stagescholen 4.Ontwikkeling van een curriculum EBO voor de opleiding 5.Implementatie van het curriculum (deels in de opleiding, deels in de praktijk: studenten lopen stage in scholen die de aanpak voor EBO implementeren 6.Professionalisering opleiders mbt curriculum EBO 7.Wetenschappelijk onderzoek naar de implementatie en effecten van deze aanpak in basisscholen in Helmondse regio (i.s.m. Universiteit Maastricht en Open Universiteit, Heerlen)

Curriculum EBO: aannamen 1.Door het aanbieden van het curriculum EBO bevorderen we de ontwikkeling van studenten tot competente beoordelaars van de ontwikkeling en het leren van leerlingen. 2.Competente beoordelaars geven in de dagelijkse praktijk formatief beoordelen vorm en leggen verantwoording af over de ontwikkeling en het leren van leerlingen (summatief). 3.Formatief beoordelen draagt bij aan de motivatie, zelfregulering en leerprestaties van leerlingen.

Uitwisseling Welke doelen zijn volgens jou van belang in een dergelijk curriculum? –Kennis –Vaardigheden –Attituden Welke voorwaarden moeten volgens jou gerealiseerd worden wil een dergelijk curriculum succesvol zijn?