Jeugdhulp bij gemeenten Stand van zaken en ervaringen 11 september 2015 Gert van den Berg Nederlands Jeugdinstituut.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Advertisements

Transitie Jeugdzorg.
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Transitie jeugdzorg.
Werken in de wijk 17 april 2013 Karin Landuyt
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
Jeugdzorg naar gemeente: agenda voor inhoudelijke vernieuwing
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
juni Transitie jeugdzorg
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Uitgangspunten Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Zorg nieuwe stijl.
Herstructurering Sociaal Domein
Samen verder!.
Verbinden van zorg en onderwijs
Decentralisatie, een oplossing voor het toenemend beroep op jeugdzorg?
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Jeugdhulp Oktober 2014.
transitie en transformatie van de Zorg voor Jeugd
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Informatiebijeenkomst 24 maart 2015
Kansen voor transformatie
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Sandra Rijk / Paul Harmsen
Toegang Jeugdhulp Zutphen
Transitie jeugdzorg Raadsinformatie gemeente Landerd VV 12 juni 2012.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Stelselwijziging zorg voor jeugd Regiobijeenkomsten MO-groep September/oktober 2012 Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Jeugdzorg De opdracht Reikwijdte en verantwoordelijkheden Veranderingen in de doelgroep Kosten zorg voor jeugd in Gouda Spoorboekje besluitvorming.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Jeugd&gezinsteams Verbinden, versterken, doen wat nodig is, deskundig Quirien van der Zijden - Projectleider.
Stimulansz Wetsvoorstel Jeugd De Jeugdwet Juli 2013.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Raadsinformatiebijeenkomst decentralisaties sociaal maatschappelijk domein Datum: 27 augustus 2013 Gemeente: Dordrecht.
Stelselwijziging zorg voor jeugdigen Masterclass transitie jeugdzorg Léon Wever directeur Jeugd 26 mei 2011.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Nulmeting Jeugdbeleid van Eijsden-Margraten Marjolein Nicolaes Margraten februari 23, 2015.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Transformatie/transitie jeugdzorg Zeeland Cora Schout 16 april 2013.
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
VGN ledenbijeenkomst 8 december 2011 Korrie Louwes Vernieuwing Zorg Welzijn en Participatie in Rotterdam.
Nazorg na jeugdzorg: uitdaging of kans? 9 november 2012 Jannette Klaver - Achterhoek Gerard Roerdink - Lindenhout Mara Frank - Rivierenland.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
CJG4Kracht Ambulante hulp “zonder indicatie” gemeente Apeldoorn Saskia Blom, vakinhoudelijk manager CJG Monique te Wierik, beleidsadviseur jeugdzorg gemeente.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Regio Nijmegen Presentatie Decentralisatie AWBZ & Jeugdzorg en het gedwongen kader 4 november 2013.
Werkbezoek ambtenaren SRE-gemeenten 25 september 2012.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Samenwerking: structuur, inhoud en proces Een goed begin is het halve werk! 1.
Decentralisatie Jeugdzorg
In gesprek met de Raad Transitie Jeugdzorg Remko Iedema
Dynamiek van de stad Jeugdrecht.
Conferentie Hoe wordt de jeugd GGZ beter?
Maatschappelijk partnerschap in kwaliteit
JGZ en de Ouder – en Kind teams in Amsterdam
JEUGDzorg - voor wie?.
Kansen van de Wmo voor de installatiebranche
Grip op Jongerenwerk.
Transcript van de presentatie:

Jeugdhulp bij gemeenten Stand van zaken en ervaringen 11 september 2015 Gert van den Berg Nederlands Jeugdinstituut

Wat gaan we doen? Kennis maken In het kort: de Jeugdwet Inrichting nieuwe structuur Stand van zaken Ervaringen

Informatie bij het NJi Nieuwsbrief Jeugd Dossiers (Transformatie & Wijkteams Congressen (27 november) Trainingen Opdrachten

De Jeugdwet -alle hulp en zorg naar de gemeente -plicht -geen indicaties meer -integrale hulp -nadruk op eigen kracht

Maar ook -WMO -Participatiewet -Passend onderwijs Gemeenschappelijke gedachte

Wat is er allemaal gaande? Hervorming van -financiering -verantwoordelijkheden -inrichting van sociaal domein -verhoudingen tussen burgers en hun overheid

Waarom een nieuwe Jeugdwet? -Groeiend beroep op gespecialiseerde zorg -Ontbreken van lichte hulp -Kloof met preventie -Indicatiebureaucratie -Weinig cliëntgericht -Versnippering

Thuisz Sport BJZ SchoolBSO (S)MW GGD CB 8 Voorzieningen gewone opgroeien en opvoeden jeugdigen Signalering opgroei- en opvoedproblemen Indicatie voor specialistische hulp / maatregel Jeugd-GGZ (AWBZ pgb zorgverz.) Vrijwillige J&O-hulp: (ambulant, dag/nacht, pleegzorg) Nazorg? Vroeginterventie, lichte pedagogische ondersteuning Aanbod van algemene en selectieve preventieve programma’s Jeugd- Bescherming & Reclassering Zorg voor Jeugd-LVG (AWBZ … etc) Speciaal onder- wijs (Cluster IV ) 0 e lijn 1 e lijn 2 e lijn Jeugdstelsel tot

Wat verandert er? | | 9 |

Opzet Monitor, issie en ambities jeugdbeleid: jeugdigen groeien gezond en veilig op Maatschappelijk resultaat in beeld met jeugdmonitor, o.a.: Meer participatie versport Minder problemen Minder zorggebruik Kwaliteit programma’s en uitvoeders Kwaliteit resultaten Bereik Tevredenheid Uitval Afname probleem Kwaliteitsbeleid voorzieningen Jeugdige naar speciale zorg (excluderend) Speciale zorg naar jeugdige (includerend) Wijkteams, generalisten, huisartsen, SMW, CB’s, CJG’s Algemene (jeugd)voor- zieningen Pedagogische civil society 80% 15% 5%

Kernbegrippen Verantwoordelijkheid Eigen kracht Vraaggericht Integraal Dichtbij Professionele ruimte

Vanaf 1 januari 2015 Gemeenten zijn verantwoordelijk voor alle -preventie, -jeugdhulp, -kinderbescherming, -jeugdreclassering. Ze hebben een jeugdhulpplicht

Wettelijke taken voor de gemeente De gemeente moet zorgen voor een toereikend aanbod, dat herkenbaar en toegankelijk is. Waarin er deskundig advies is voor beroepskrachten, gratis en anoniem advies is voor jeugdigen.

Maar ook Voor minder geld

Transformatie Verandering van -inhoud en -uitvoering -benadering/attitude -competenties -verwachtingen

Uitvoering en opleiding Generalist - specialist T-shaped professional

Belangrijke zaken Vormgeven aan preventie Eerste lijn Afstemming met 0 e en 2 e lijn Toegang tot hulp Beslissen over hulp Relatie met drang en dwang Cliëntparticipatie

Belangrijke zaken voor gemeente Preventie en wijkontwikkeling Toegang tot passende hulp Beslissen over hulp Borging perspectief jeugd en gezin Inkoop hulp (capaciteit) Sturing geven Opdrachtgeveraschap en toezicht

Eerste lijn -Direct bereikbaar -Toegankelijk -Vertrouwd -Effectief -Kosteneffectief

Wat moet die eerste lijn doen? -Contact met nulde en tweede lijn -Werken aan preventie -Eropaf gaan -Begeleidingen hulp -Eigen kracht stimuleren -Samenwerken -Beslissen over hulp -En nog meer …

Inrichting eerste lijn -Wijkteams -Uitbreiding CJG -Integratie in WMO-teams - Anders

Wijkteams -Breed of alleen voor jeugd & gezin -Voor alle gezinnen of voor mpg -Hulpverlenend of regisserend -Samenstelling

24 Zijn binnen uw gemeente een/meerdere sociaal team(s) actief?

Hoe is de jeugd- en gezinsexpertise belegd? 25

Belangrijkste zorgpunten Top 5ZorgpuntVoorbeelden 1.BudgetOnvoldoende budget jeugdhulp Hogere kosten dan beraamd Kosten door zorgcontinuïteit Bezuiniging 2.Capaciteit/werkdrukWachtlijsten Onvoldoende expertise Grote toeloop Omvang casuïstiek 3.Informatie/DataNiet alle cliënten in beeld Geen actuele gegevens Geen inzicht aantal indicaties 4.Beslissen over hulpVerwijsrecht andere verwijzers Veel doorverwijzen ipv zelf hulp kunnen bieden 5.BureaucratieTeveel registratie Administratie vs flexibele hulp Toename overhead 26

Quickscan Verwey-Jonker Instituut -Literatuur -Interviews met desskundigen -Interviews met praktijkmensen

Aandachtspunten gemeenten Preventie en wijkontwikkeling Toegang tot passende hulp Afspraken maken over toegang Borging perspectief jeugd en gezin Inkoop hulp Sturing geven Opdrachtgeverschap en toezicht 28

Samenwerken in nieuwe stelsel Binnen team 0 – 1 – 2 Scholen Huisartsen Burgers Cliënten Regio Veilig Thuis 29

Het nieuwe werken Op de handen zitten Maar ook stimuleren Methodisch werken Aansturing teams Ontwikkeling en borging Bijblijven 30

Monitoring Hoe staat het ervoor Hoe ontwikkelt het zich Effectiviteit Vernieuwing 31

Randvoorwaarden & risico’s Goede informatiestromen Privacy-kwesties Regionaal en bovenregionaal aanbod Ruimte of regels Termijndenken 32

1. Staat van de jeugd: Hoe gaat het met ze? (in beeld met jeugdmonitor) Ambities beleid: jeugd groeit gezond en veilig op 2. Maatschappelijk resultaat Jeugdmonitor: Meer participatie sportvereniging Minder gezinnen in problemen Minder zorggebruik … et cetera Algemeen kader 33

1.Monitoring en ambities jeugdbeleid 2. Maatschappelijke resultaten 3. Activiteiten burgers en voorzieningen Scholen, opvang CJG en wijkteams Speciale jeugdzorg Etc Algemeen kader 34

3. Activiteiten burgers en voorzieningen o.a. wijkteams 4. Kwaliteit input: programma’s en werkers 1.Monitoring en ambities jeugdbeleid 2. Maatschappelijke resultaten 5. Outcome voorzieningen o.a. > Tevredenheid > Afhakers > Doelrealisatie > Afname problemen Algemeen kader 35

4. Kwaliteit input o.a. werkers 6. Verbeteracties 1.Monitoring en ambities jeugdbeleid 2. Maatschappelijke resultaten 3. Activiteiten burgers en voorzieningen o.a. wijkteams 5. Outcome voorzieningen o.a. -Tevredenheid -Uitval -Afname problemen Algemeen kader 36

Toegang Moet zijn: -herkenbaar en laagdrempelig -voldoende deskundig Toegang tot: -algemene voorzieningen -individuele voorzieningen

38

39

Vragen? Nederlands Jeugdinstituut