Praktijkleren bacheloropleiding verpleegkunde HU 1 Bijeenkomst HBOV in ouderenzorg HU – UtrechtZorg Donderdag 18 juni 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Modern opleiden in de laboratorium-geneeskunde:
Werkveldtraining 26 september 2013
Integrale toetsing bij Mondzorgkunde
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Workshop ‘Competenties’
Studietaak De studietaak staat centraal
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Reflectie.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Proeve van Bekwaamheid
Competentiegericht leren vmbo
Het belang van een stage
Klinisch redeneren en evidence based practice
Het belang van een stage
De kubus van CSPE succesfactoren!
Naam workshopbegeleider
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Alles wat je wilt weten over PLP 1!
Help Selina’s eerste les
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Mijn opleidingsbeeld.
Onze doelen en visie in beeld
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerstijlen KOLB SJM.
Gespreksvaardig-heden
Stage 2 SPH/ project in stage Instituut voor Sociale Opleidingen.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Verpleegkundig redeneren
Reflecteren.
Studieloopbaancoaching
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Praktijkleren en instructie werkplan
Praktijkleren bacheloropleiding verpleegkunde HU: stagevormen en mogelijkheden 1 Bijeenkomst HBOV in ouderenzorg HU – UtrechtZorg Donderdag 10 september.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
C:\Users\879489\Desop\1301_FHK_00_MAIN_PROMO_V04.mp4
Master studieadviseur Joleen de Jong
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Werkveldbijeenkomst: De Zorg-opleidingen in een ‘nieuw jasje’
Evidence Based Practice en klinisch redeneren Wat verwachten we van studenten en hoe kun je als werkbegeleider daarbij ondersteunen? Mieke.
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Plan van Aanpak Werken in stappen.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
De Wever Zorg Innovatie Centra
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Evidence-based practice in logopedische stages: studenten aan het woord Bea Spek, Inge Wijkamp, Margreet Wieringa-de Waard, Cees Lucas, Nynke van Dijk.
Ketenstage Student volgt Cliënt.
Vakgroep Technische Thuiszorg Verpleegkundigen
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
PraktijkLeren Operatieve zorg en technieken & Anesthesiologische zorg en technieken VOPL B PL 1 Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid J.A. Witkamp-
Startkracht! in de lerarenopleiding
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Transcript van de presentatie:

Praktijkleren bacheloropleiding verpleegkunde HU 1 Bijeenkomst HBOV in ouderenzorg HU – UtrechtZorg Donderdag 18 juni 2015

Praktijkleren n Leren in en van de praktijk n Leren in praktijkrealistische situaties n Voorbereiden op complexe situaties n Leren door voorbeeld en zelfstandig uitvoeren n Integratief leren! 2Praktijkleren bachelor verpleegkunde 18 juni 15

Vorm praktijkleren n Elk jaar een stage: n Stage 1: 10 weken n Stage 2: 20 weken n Stage 3: 20 weken n Stage 4: 20 weken n Kapstok van de stages: n 5 rollen van de verpleegkundige n 5 (HBO)toetscriteria n Profileren als HBOVer 3

4 HBOkaders Kenmerken HBOverpleegkundige: n Verantwoordelijkheid voor leren en zorgen n Complexiteit van zorg; overview! n Toepassingsvermogen: kennis toepassen, transfer verschillende situaties n Analytisch en probleemoplossend (vernieuwend) bezig zijn. n Overstijgend denken: creatief zijn, nieuwe mogelijkheden zien. n Reflectief denken en handelen: verantwoorden bezigheden Praktijkleren bachelor verpleegkunde 18 juni 15

5 rollen en 12 kerncompetenties Zorgverlener: 1. Zorgverlenen 2. Preventie 3. Gezondheidsvoorlichting Regisseur: 4. Coördineren en continuïteit van zorg 5. Coördineren van preventieve en voorlichtende activiteiten Ontwerper: 6. Zorgprogrammering 7. Verpleegbeleid 8. Kwaliteit van zorg Coach: 9. Coachen op uitvoer verpleegbeleid 10. Werkbegeleiding Beroepsbeoefenaar: 11. Deskundigheidsbevordering 12. Beroepsinnovatie 5

6 Toetscriteria: HBOcriteria Gefundeerd handelen Combineren theorie en praktijk Beargumenteren van keuzes Evidence based en best practice Methodisch handelen Doelgerichtheid Bewust handelen Systematisch en procesmatig werken Vaardig en efficiënt handelen Logische opbouw van werken Letten op eigen houding en veiligheid t.o.v. patiënt Juiste tempo en werkwijze Controleren van effect Interactioneel handelen Dialoog aangaan Adequaat inspelen op reacties Vraaggericht en belevingsgericht handelen Uitleg geven, voorlichten Motiveren Reflecteren Kritisch en realistisch terugkijken op attitude en handelen Feedback geven en ontvangen Leerervaringen verwoorden en leertraject hierop aanpassen Ethisch redeneren

Praktijkleren = integratie n Integratie van kennis, eerder ervaringen, attitude en vaardigheden n HBOkenmerken laten zien in gedrag (dat zien de werkbegeleiders en patiënten) n HBOkenmerken laten zien in theoretische (en schriftelijke) verwerking (dat ziet de stagedocent in het stageportfolio) n Verpleegkundige worden: integratie van de kerncompetenties en 5 rollen van de verpleegkundige: allemaal laten zien op afdeling en op papier 7 Praktijkleren bachelor verpleegkunde 18 juni 15

Huidig stagemodel n Alle vijf rollen in elke stage aan bod, met accentverschil n Stage 4 is onderdeel van de afstudeereenheid n Belangrijke thema’s in elke stage: kritisch denken, klinisch redeneren, evidence-based werken en ethisch en moreel redeneren n Tijdens stage (4 dgn in de week) 1 vaste terugkomdag met stage-onderwijs, reflectie en ethiekonderwijs n Toetsing stage op gedrag (adviesbeoordeling praktijk) en schriftelijk (met stage-opdrachten per rol in een stageportfolio) n Stages gepland door stagebureau, ‘spiegelen’ van stages: i.e.g. 1 keer somatiek en 1 keer gedragsmatige zorg n Geen 2 stages op dezelfde plek 8Praktijkleren bachelor verpleegkunde 18 juni 15

Nieuw stagemodel n Basis van praktijkleren blijft bestaan n Stages worden nu als zwaar ervaren  kijken naar minder studiebelasting (m.n. in opdrachten) n Goed kijken naar type stageplek: generiek opleiden n Niet per se een stage op 1 plek, maar kijken naar HBOrol in de stage, bijvoorbeeld meer in ketenzorg stages plannen 9Praktijkleren bachelor verpleegkunde 18 juni 15

Wat blijft: n Elk jaar een stage in blok (10 – 20 – 20 – 20 weken) n Planning en matching door stagebureau n Elke stage alle rollen aan bod, met accentverschil n Stage 4 onderdeel van de afstudeereenheid n Stage aangevuld met onderwijs (gericht op de stage) n Belangrijke thema’s klinisch redeneren, evidence- based werken en ethiek n Toetsing op zowel gedrag als aan de hand van schriftelijke producten in een portfolio 10Praktijkleren bachelor verpleegkunde 18 juni 15

Wat is nieuw? n Leren vanuit de rollen van de CanMeds (dus herverdelen en herformuleren opdrachten / leerdoelen etc) 11Praktijkleren bachelor verpleegkunde 18 juni 15

Wijzigingen in stagemodel n Vanaf stage 1 nadrukkelijk richten op HBOrol (middels gerichte opdrachten) n In de praktijk toetsen aan de hand van EPA’s / KBSen n Aantal stage-opdrachten terugbrengen tot belangrijkste onderdelen voor betreffende stage n Toewerken naar onderwijs meer samen met de praktijk en in de praktijk n Ruimte inbouwen in stage (ook in dagen) voor verdieping: meekijken met andere disciplines, ketenzorg etc. 12Praktijkleren bachelor verpleegkunde 18 juni 15

Nog onduidelijk 13 n Precieze opdrachten en thematiek stages n Projectweken (twee keer per jaar een week): ook tijdens stage? n Hoeveel basisonderwijs (anatomie, fysiologie, pathologie) terug moet komen en hoe dan in de stages? n Hoe thema’s als ondernemen, zelfmanagement en preventie vorm krijgen in de stages n Stagevoorbereiding: iets vervangend voor leerstationzorg? n Blended learning n Een eerstelijnsstage standaard? n Per jaar nieuw curriculum uitrollen of alles in 1 keer….