A Waarde voor het onderwijsproces  Inzet van sociale media maakt onderwijs kwalitatief beter: o Effectiever / Efficiënter / Activerender o Bewuste ingezet,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Advertisements

Wat is het? Hoe gebruik je het? Wat biedt het?
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Privacy & Social media – Job Vos 13 februari 2013
UvAnalytics learning analytics voor de UvA Sijo Dijkstra
Basis van digitaal collectiemanagement
Social Media (Wat is dat & Wat kan de kerk daar mee?)
Nieuw studievolgsysteem
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Trefwoorden overbodig? De gebruiker aan het woord Annemieke Jurgens InfoManagement 27 april 2006.
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
April ’17.
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
OFC28 mediawijsheid les 2. Toetsopdracht voor deze week was: Beantwoord de volgende vragen (je levert ze in bij je docent en bewaart ze in een aparte.
Meer dan 200 loopbaanprofessionals doen mee! Dag van de Loopbaan Wat is de Dag van de Loopbaan? Op 27 september zetten ruim 200 Noloc erkend (register)
#kennisdelen | #samenwerken | #durftevragen
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Onderwijs op maat met ICT Bertjan Verbeek (hoogleraar Politicologie en docent van het jaar 2014) Jos in den Bosch (programmanager vernieuwingen ICT in.
De Bouwplaats-ID, een goed idee?
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
OnderwijsPortal Case: ROC unit Sport en Bewegen. Inloggen op de portal Inloggen met persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord. Wachtwoord vergeten? Vraag.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Aan de slag met haarlemmermeervoorelkaar.nl een praktische handleiding Stap 1. Aanmelden Ga naar
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Heb je vragen voor het Facilitair Bedrijf:
Beeldcommunicatie in de GGZ
Sociaal media DESIGN BY TALHA.
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Social media Door: Eloise Post Docent: E. Louisse
Resultaten ICT monitor 2002
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Direct Uitwerken concept DEM
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Direct Juridische aspecten
DAGINDELING (Elke sessie duurt ca. 1,5 uur)
HNS Communicatie naar studenten
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
DESIGN BY TALHA Klas j1a Docent P. Broekhuizen
ClupApp van HTV Berg & Dal
Digitale architectuur
Centrale aansturing: Examinering Nederlands en Rekenen
Elvie Pepper 29 maart 2019.
Mediawijsheid Netiquette.
KBO en omgaan met privacy
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
IBP en AVG, wat moet wij er op school mee?
Transcript van de presentatie:

A Waarde voor het onderwijsproces  Inzet van sociale media maakt onderwijs kwalitatief beter: o Effectiever / Efficiënter / Activerender o Bewuste ingezet, niet alleen omdat het kan.  Het gekozen sociale medium past bij onderwijskundige en didactische doelen van het vak (constructive alignment).  De functionaliteiten van het sociale medium zijn een aanvulling op de functionaliteiten van instellingsapplicaties.  De didactische mogelijkheden van verschillende media zijn afgewogen (tip: spar met een collega / bekijk ICTO-website). B Wet- en regelgeving en interne afspraken  De gebruikersvoorwaarden van het medium zijn in orde. o Controleer of deze voldoet aan de Europese privacyrichtlijn: - worden persoonlijke gegevens gebruikt in relatie tot het sociale medium? Vraag toestemming aan informatiemanagement. - is de afkomst van het medium Europees? Dan is privacy voldoende geborgd - niet Europees: Controleer de gebruikersvoorwaarden of deze refereren naar de Safe Harbor principes en of het medium zich hieraan houdt. Dan is privacy geborgd. Zoek het medium op in: Harborhttps://safeharbor.export.gov/list.aspx o Gebruik alleen sociale media waar jij door studenten gecreëerde inhoud kan beheren (bekijken/wijzigen/verwijderen/archiveren) o Controleer app- en privacyinstellingen van het medium en stel deze vooraf nauwkeurig in, zodat materialen voldoende afgeschermd zijn en niet zomaar openbaar gemaakt kan worden. Stimuleer dit ook studenten te doen.  De inzet van media is consistent met de instellingsreglementen: o ICT-reglement | reglement auteursrecht | reglement bewaartermijn van stukken o Privacy reglement | integriteitscode o Sociale media- en communicatie beleid (nog in ontwikkeling).  Sociale media worden altijd gebruikt als aanvulling op de centraal gefaciliteerde instelling applicaties. Gebruik voor het opslaan/delen van materialen in het kader van summatieve toetsing of bewaarplicht nooit sociale media. C Praktische overwegingen  Gebruik je gezond verstand: wil je niet dat bepaalde mensen kennis nemen van bepaalde informatie, zet het dan niet online, in een sociaal medium. Stel altijd de vraag wat de impact is als de informatie openbaar wordt.  Je hebt je ideeën met een collega, ICTO-adviseurs of juridische medewerkers binnen de instelling gecheckt.  Gebruik vooral sociale media die studenten al kennen of zich makkelijk eigen maken. Dat voorkomt dat er veel tijd verloren gaat aan uitleggen, installeren en testen.  Gebruik sociale media die andere collega’s ook inzetten en maak hier afspraken over. Dit voorkomt uitleg en testen en geeft duidelijkheid aan studenten.  Zorg dat alle gebruikers op de hoogte zijn van alle te gebruiken functionaliteiten van het medium.  Voorkom dat de inzet van het sociale medium dubbele administratie bezorgt (zowel in de applicatie als in de centraal gefaciliteerde applicaties). D Ethische overwegingen  Studenten zijn op de hoogte van de reden waarom jij als docent dit sociale medium wil inzetten (waarom, doel, hoe, wat).  Met de studenten is afgestemd over het gebruik van het sociale medium: het gebruik van sociale media is een keuze van de gebruikers zelf. Gebruik daarom sociale media alleen in overeenstemming met die gebruikers.  Er zijn afspraken gemaakt tussen student en docent over beschikbaarheid en communicatie via het sociale medium.  Bezwaren van studenten zijn in kaart gebracht en hier wordt rekening mee gehouden bij de keuze en inzet van het medium.  Er is een gedragscode, “code of conduct” of netiquette afgesproken met studenten.  Studenten zijn op de hoogte van belangrijke privacyinstellingen van de applicatie (laat ze deze direct doorvoeren).  Docenten (studentassistenten) gebruiken aparte accounts - niet hun privé accounts of profielen - binnen onderwijsactiviteiten. Stel beide accounts nauwkeurig in, zodat er een duidelijke scheiding is tussen privé en zakelijk. Checklist v0.1 (concept).nov Gebaseerd op Doen en laten – Sociale media als onderwijs- en leermiddel in het HO. (2013). HAN & HHS. Vragen? /