PEARLE B E N E L U X Business Case BLMC SC Professional 2012 of “hoe de professionaliteit van de markt een familiebedrijf dreigt in te halen” Aanpak van Erik Botter
PEARLE B E N E L U X Wat is wereldwijd de #1 reden waarom bedrijven of services verdwijnen of imploderen ? “ Het management heeft verzuimd om adequaat te reageren op verander(en)de marktcondities “ Introductie
PEARLE B E N E L U X PEARLE B E N E L U X De opdracht: Welke bergtop(pen) gaan we beklimmen ? + 33 % Sales + Y % Gross Margin - Z % Days of Sales in Inventory Definieer wat we als Kinoa willen zijn voor wie Met ons “strong heritage” steeds in het achterhoofd en Wat verwachten we te vinden op de top ?
PEARLE B E N E L U X Multidiciplinair en integraal de weg naar de top bepalen: Welke route gaan we nemen ? En op welke plaatsen bouwen we een kamp ?
PEARLE B E N E L U X Ambitie Intellect Energie leidt tot Overtreffen van de verwachtingen en leveren van de doelen Structuur Optimisme Closeness leidt tot Creatief Samenwerken Betrokkenheid Focus, grip en voorspelbaar- heid Vastleggen van het corporate DNA: Wie wil er mee op reis ? en PLEZIER
PEARLE B E N E L U X PEARLE B E N E L U X O = Objectives G = Goals S = Strategies M = Measures Hoe gaan we het aanpakken ? OGSM Hoe gaan we het aanpakken ? OGSM “ een goed plan is meer dan het realiseren van extra omzet ”
PEARLE B E N E L U X 1.Bied oplossingen om de geprojecteerde groei te faciliteren en -te accelereren 2.Werk aan margeverbetering en kostenreductie en genereer cash 3.Drijf programma’s om te komen tot “operational excellence” 4.Word een High Performing Organization de O GSM tool: Het masterplan voor de expeditie O bjectives
PEARLE B E N E L U X de O G SM tool: Het masterplan voor de expeditie Een greep uit de G oals 1.Creëer vertrouwen door het zeker stellen van de (grote) klanten 2.Bouw de Supply Chain organisatie met extra aandacht (middels een op te richten bedrijfsbureau ) voor: Voorraadbeheer, orderflowbeheer, productieplanning, S & OP (incl. forecasting) en samenwerking in de hele keten 3.Start (prijs)onderhandelingen met de supplier base; schuif deel van de werkvoorraad terug en formaliseer de uitkomsten 4.Vertaal de nieuwe marktwensen (prijs, kwaliteit EN flexibiliteit) in nieuw commercieel beleid en kom overeen wie eigenaar is van “de digitalen” 5.Maak keuzes m.b.t. leveranciers en assortiment Werk met kernassortimenten en maak daar goede afspraken over 6.Injecteer kennis en leiderschapscompetenties 7.Maak sleutel-informatie zichtbaar
PEARLE B E N E L U X de OG S M tool: Het masterplan voor de expeditie 1.Initieer maandelijkse meetings met Sales om verkoop & promoties te evalueren en toekomstige resultaten te forecasten 2.Verkoop de overstock Norcas terug aan de leverancier 3.Werk met de leveranciers aan betere grip en voorspelbaarheid op de aanlevertijden van grondstoffen en heroverweeg de aanleverfrequentie 4.Automatiseer en professionaliseer (technisch) de online verkoop 5.Onderzoek of er synergie-effecten met de moederorganisatie te behalen zijn 6.Verhoog de voorraadbetrouwbaarheid 7.Beslis welke productie wordt uitbesteed 8.Stel commitment m.b.t. gedrags- en cultuurverandering zeker Een greep uit de S trategy en Tactics
PEARLE B E N E L U X de OGS M tool: Het masterplan voor de expeditie 1.Prioriteitstelling; wat wanneer 2.Verantwoordelijkheid; wie heeft de regie in het veranderproces 3.Support; wie helpt 4.Continue evaluatie; zijn de doelen nog haalbaar of overtreffen we de verwachtingen ? M easures
PEARLE B E N E L U X Aan allen die aanmonsteren “ Onze diepste angst is niet dat we onbekwaam zijn; onze diepste angst is dat we tot onmeetbaar veel in staat zijn ”
PEARLE B E N E L U X Volledig voorbeeld KINOA OGSM als bijlage beschikbaar
PEARLE B E N E L U X Bijlage Voorbeeld KINOA OGSM deel 1 Voorbeeld KINOA OGSM deel 2
PEARLE B E N E L U X Voorbeeld KINOA OGSM deel 1
PEARLE B E N E L U X Voorbeeld KINOA OGSM deel 2