Kwaliteitszorg Het leveren van kwaliteit kost geld; het niet leveren van kwaliteit kost kapitalen’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
STRATEGISCHE PLANNING
Deadline week 8 •Alle producten moeten kant en klaar gepresenteerd worden •Tijdschriften in print en ingebonden •Films gemonteerd •Web applicaties online.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Motivatie van de professional Willy Limpens
Van probleemstelling naar doelstelling
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Onderwijskundig ontwerpen
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Kwaliteit en kwaliteitszorg
1.3 Kwaliteitsborging.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Proeve van Bekwaamheid
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Convergeren en selecteren
Centrale facilitering van personeelsprocessen
2014 EVALUATIES N+1.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Verpleegkundig redeneren
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Evaluatie Cursus.
Landelijke infrastructuur eenduidige inhalatie instructies
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Company LOGO Leerlingvolgsysteem StudieLogboek Presentator Harry A. Hoeve.
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Het accreditatiestelsel: het verleden en het heden.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Begeleiding bij Werkplekleren
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
SHEQ SHQ.
Lesgeven zonder cijfer?
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Kwaliteitszorg les 3.
Is testen een project op zich?
Opgaven in het sociale domein
Kwaliteit in de zorgverlening
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Kwaliteitszorg Het leveren van kwaliteit kost geld; het niet leveren van kwaliteit kost kapitalen’

Doel: Student kent de eisen en uitgangspunten van kwaliteitszorg op macro niveau, kent de wijze waarop hierop op instellingsniveau op wordt ingespeeld en de gevolgen hiervan op uitvoerings/micro niveau. kan op dit niveau kwaliteitsvraagstukken identificeren kent de instrumenten om de kwaliteit te verbeteren.

Kwaliteitszorg jaar 2 (Nb voor instromers verwijzen naar de powerpoints) Het begrip kwaliteit Modellen voor kwaliteitzorg

Dit college Verdieping van het begrip kwaliteit inzoomen op meso- en microniveau Instrumenten voor kwaliteitszorg op uitvoeringsniveau

Voor wie is wat kwaliteit? Extern en centraal aangestuurde kwaliteitssystemen Centrale aanpak vanuit een organisatie zelf Decentrale aanpak van kwaliteit

Kenmerken begrip kwaliteit Normatief: uitdrukken van een bepaalde waardering Subjectief: afhankelijk van eigen positie en bedoelingen, open of verborgen agenda’s.

Kenmerken begrip kwaliteit Krijgt pas betekenis als het aan iets concreets verbonden wordt Relatief begrip: afhankelijk van de context

relativiteit De twee beste ziekenhuizen volgens Elsevier zijn de slechtste bij het AD: ze komen daar op plaats 76 en 83. Hoe kunnen metingen zo verschillen

Ontwikkeling in de tijd Jaren 30: de kennis, vaardigheden en techniek die je in dienst stelt van een patiënt Jaren 60: de mate waarin de gestelde doelen zijn behaald Jaren 70: balans tussen effectiviteit en efficiëntie

Anno nu Nu: Mate waarin tegemoet gekomen wordt aan de reële wensen en behoeften van de patiënt en die doeltreffend, doelmatig en patiëntgericht wordt verleend.

Een in de praktijk bruikbare uitleg Nationale Raad voor de Volksgezondheid (1986): "Kwaliteit is het geheel van eigenschappen en kenmerken van een product, proces of dienst dat van belang is voor het voldoen aan vastgelegde of vanzelfsprekende behoeften."

Kwaliteit van de beroepsuitoefening Kwaliteit van het methodisch-technisch handelen Kwaliteit van de attitude van de beroepsbeoefenaar Kwaliteit van de organisatie van de beroepsuitoefening

Methodisch-technisch handelen Doeltreffendheid Deskundigheid Indicatiestelling Geschiktheid Veiligheid Zorgvuldigheid

Attitude van de beroepsbeoefenaar Respectvolle bejegening Informatiebereidheid Vertrouwensrelatie Coöperatie Verantwoordingsbereidheid

Organisatie van de beroepsuitoefening Continuïteit Beschikbaarheid Doelmatigheid Integrale zorg

Stappen identificeren van mogelijke problemen in de kwaliteit van de zorg definiëren van het gewenste niveau van kwaliteit in de vorm van richtlijnen of standaarden beoordelen of de beoogde kwaliteit wordt gerealiseerd stappen die worden ondernomen om de kwaliteit te verbeteren scheppen van voorwaarden om de beoogde kwaliteit en kwaliteitszorg te realiseren

knelpunten probleemidentificatie is onvoldoende of impliciet gewenste niveau van kwaliteit is onvoldoende gedefinieerd analyse en toetsing wordt gedaan op basis van hoe men denkt dat de werkelijkheid eruit ziet, zonder echt te meten verbeteren stopt na de evaluatie en het verbeterde proces wordt niet meer gevolgd Ettema 2000

zorgvuldig meten waarom meten we wat moet gemeten worden hoe moet/kan gemeten worden wanneer door wie?

4 kernproblemen in de zorg toegenomen kennis en mogelijkheid om te communiceren toegenomen complexiteit relatieve schaarste verlies aan personaliteit van zorgbehoevende mensen

Interne en externe drijfveren Intern: aspecten van de professionaliteit Extern: wetgeving, concurrentie, eisen van financiers of gebruikers

Externe methoden Accreditatie/Visi-tatie Inspectie Benchmarking FONA commissie MIP commissie

Interne methoden Functionerings- en beoordelingsgesprekken Intervisie Kwaliteitscirkels Intercollegiale toetsing

voorwaarde Steun van het management én opstelling gericht op streven naar continue verbetering bij medewerkers

Intercollegiale toetsing

Hulpmiddelen bij de analyse Stroomschema Trendsanalyse visgraatdiagram Paretodiagram Benoemen van kritische kwaliteitskenmerken Verzamelen van informatie

visgraatdiagram

paretodiagram 80 % van de problemen worden veroorzaakt door 20 % van de oorzaken, maar ook:

Criteria opstellen Wanneer is het doel bereikt? Meetpunten: beschrijven wenselijke situatie RUMBA/SMART

Gegevens verzamelen Wat wil je weten Waar is de info te vinden of wie heeft de info Welke gegevens zijn al aanwezig Hoe kan info verzameld worden Over welke tijdsperiode moet info verzameld worden Steekproefgewijs of in alle veel voorkomende gevallen Hoe kan de inspanning en de kans op fouten worden gereduceerd Wie moeten er bij betrokken worden

toetsen Vergelijken verzamelde gegevens met de norm Interpreteren: is de afwijking een probleem Conclusies: mogelijke oorzaken

Borgen Veranderingen doorvoeren Evaluatie

aandachtspunt Kwaliteitszorg van binnenuit kan te eenzijdig op de norm vanuit de beroepsgroep worden opgesteld Aandacht voor input vanuit andere belanghebbenden: Klantenperspectief Ketenperspectief: multidisciplinaire aanpak

Maak het zichtbaar!

kwaliteitsslogans Making things better Our products are allready good! In Niets Geëvenaard 'Wat adje snijdt is kwaliteit'

literatuur voor de toets de collegestof