Omgevingsonderwijs DUURZAME ONTWIKKELING ENBI-OMGE1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Advertisements

PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Samenvatting: Stedelijke gebieden
Kansen voor een duurzaam Hillegersberg-Schiebroek
Autonomie in de derde graad
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Over consumenten, gedrag en marketing
Nieuw profiel Groen Wat betekent dat voor onze schoolexamens?
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
BattleBots The school battle.
HoekscheWaardDuurzaam
Stadswandeling ‘Milieu en gezondheid’ De Helix, Vlaams Kennis- en Vormingscentrum voor Natuur en Milieu
START DIA.
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
ACCOUNTANCY IN EEN NIEUW DECENNIUM
EVC en duurzaam beoordelen Welkom!
Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..
Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Een project in het kader van de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
7.1: duurzame ontwikkeling
Erbeterdezaak.nl Duurzame groei De “paradigm shift” door het Cradle to Cradle denken.
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Competentiegericht leren vmbo
DUURZAAM ONDERNEMEN DEFINITIE PIJLERS ACTIEPLAN M.V.O CONCREET
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Visie op Duurzaamheid  .
Veranderingstheorie over Voedselzekerheid
Rube Goldberg wedstrijd (kettingreactie)
Welkom 2012: het jaar van de grote verwarring?. Doel: - Ambitieuze / resultaatgerichte ondernemers - Onderwerpen verschillende invalshoeken - Interactie.
Duurzame energie Leefomgeving II M43. Wat gaan we doen?  Bekijken PVTA/Planning  Introductie dmv film  Theorie  Start met opdrachten.
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
Social work Week 2.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
3 havo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 1-4
3 vwo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 1-5
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Kosten en Waarden C2C ontwerp Mariska van Dalen Gecertificeerde Cradle to Cradle consultant
Welkom bij PPO glastuinbouw Startbijeenkomst hulpmiddelen ondernemerschap 8 juni 2004 Peter Vermeulen, Simone van Woerden.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Duurzaamheid 2014 – 2015.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
KEYPORT 2020 SYMPOSIUM 21 april Van Houtum Opgericht 1935 Omzet € 65 miljoen Aantal medewerkers200 Locatiekantoor en 2 fabrieken.
De ecologische voetafdruk. Footprint components Fossil Fuel Built-up Waste Food Fibres absorption.
Programma Natuur en Water Radenconferentie Midden-Holland 11 februari 2013 Jan Vente.
Deltapoort Samenhang door Samenwerken Jan Edens Programmamanager Deltapoort Dordrecht, 18 februari 2009.
Over NME en EDO PWC NME Minaraad 17 oktober
Building with nature (project Marconi) Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Duurzame ontwikkeling
Schakeldag, 21 juni Sessies over gezondheid en r.o.:  1.4 Waarom gezondheid? Zijn milieunormen niet genoeg?  2.18 Gelderse Gezondheidswijzer 
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
DUURZAAM ONDERNEMEN in het bedrijfsleven Een gezond, winstgevend en succesvol bedrijf door duurzaam ondernemen (SPRINT) MARKETING EN COMMUNICATIE.
Vernieuwend Middelbaar Beroepsonderwijs
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking
Samenleving en overheid
Schakeldag, 21 juni Sessies over gezondheid en r.o.:
Ruimtelijke ordening Een kwestie van keuzes.
Duurzaamheid voedselketen.
De ecologische voetafdruk
Duurzaam ondernemen.
ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ
als houvast voor uw project
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Hoofdstuk 5 Een toekomstbestendige samenleving
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 4 Profit.
Transcript van de presentatie:

Omgevingsonderwijs DUURZAME ONTWIKKELING ENBI-OMGE1

Wat is omgevingsonderwijs? Definities: Bij omgevingsonderwijs staat de eigen omgeving centraal als uitgangspunt en object van studie De eigen leefomgeving is de wereld waarin de leerling dagelijks verkeert voor school of werk, winkelen en recreatie. De leefomgeving drukt een relatie uit met sociale omgeving. Leefomgeving is deel van de samenleving Een leefomgeving is subjectief voor iedereen anders.

Inhoud van Omgevingsonderwijs

Wat is Duurzame Ontwikkeling? Een van de meest bekende en gebruikte is die van de commissie Brundtland, van de VN, en stamt uit 1992: “Een ontwikkeling die voorziet in de behoeften van de huidige generatie, zonder het vermogen van toekomstige generaties aan te tasten om in de eigen behoeften te voorzien" Duurzaam (in het Engels: sustainable) wil zeggen: op de lange termijn vol te houden. Door evenwichtigheid, in een gesloten kringloop (C2C), tegengaan van uitputting van de aarde, zijn allemaal zaken die samenhangen met duurzaamheid.

Cradle to Cradle Cradle to Cradle: Remaking the Way We Make Things (2002) is een boek van William McDonough en Michael Braungart, waarin ze een nieuwe visie op duurzaam ontwerpen geven.

Regenerate Take Make Take Cradle to Cradle Biologische en technologische cycli

Ecological Footprint Is the area of land and water ecosystems required to produce the resources that the population consumes, and to assimilate the wastes that the population produces.. (Rees, 2001).

People, Planet, Profit “Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) betekent; ondernemen met aandacht voor de drie p’s, people, planet en profit: –people: mensen binnen en buiten de onderneming; –planet: de gevolgen voor het (leef)milieu; –profit: de voortbrenging en economische effecten van goederen en diensten.

Wat gaan we doen? Uitgangspunten: Kiezen van een thema uit de educaties Omgevingsonderwijs als werkvorm Aan de hand van een gekozen thema in de eigen woonomgeving werken aan de drieslag: 1.Van Informatie naar Kennis (Informatieverzameling) 2.Onderzoek naar open vragen: waarheidsvinding en verdieping, eigen inzicht vergroten 3.Bevindingen van 1 en 2 creatief uitwerken in een video De ontwikkelde video is de basis van een individueel ontwikkelt leerlingenproject.

Eerste Stap Kiezen van een thema uit: De zes “Mens en Natuur” educaties 1.Natuur en Milieueducatie 2.Wereld Burgerschap 3.Educatie voor Duurzame Ontwikkeling 4.Techniek Educatie 5.Natuurhistorische educatie 6.Gezondheidseducatie Of bekijk aspecten van Duurzame Ontwikkeling “Duurzaam Consumeren” in het opdrachtenboekje

Tweede Stap: Invullen van een regionale case: Natuur en Milieu-Educatie Natuurontwikkeling in de regio Boeren en Natuur Bedrijven en Natuur Nieuwe natuur Parken en Stedelijk Groen (bermen) Biobedrijven (Memo-bedrijven) Stedelijk milieu Wereld Burgerschap Globalisering Openbaar vervoer Keuzes kunnen maken in eigen omgeving Biobrandstoffen CO2 compensaties Techniek Educatie Energiesparende techniek: windmolens, zonnepanelen (in de regio) Productie volgens duurzame principes Recycling Bio-brandstoffen Educatie voor Duurzame Ontwikkeling Ecologische voetafdruk De PPP punten van duurzaamheid Duurzaam consumeren Vakantie en duurzaamheid Duurzame ontwikkeling op school Natuurhistorische educatie Geschiedenis van een natuurgebied Landschapontwikkeling Het veranderde landschap Invloed van de verstedelijking Tuinwijken vs betondorpen Gezondheidseducatie Koopgedrag Duurzame productie van voedsel Welzijn en Welvaart Geneesmiddelen Ziekenhuis en duurzame ontwikkeling

Derde Stap: Onderzoek Hoe/waar vind ik invullingen van thema’s in de omgeving waar ik woon? Hoe speelt een bepaald thema in mijn regio? Welke invloed heeft dat op de regio? Mensen, natuur bedrijven? Analyse maken van Cradle to Cradle aspecten Verdiepen: Heb ik voldoende informatie over het thema? Hoe kan ik het vorm te geven als omgevingsonderwijs? Welke Educatie-doelen kies je? Hoe kan ik het gebruiken voor het leerlingenproject (opdracht B)

Vierde Stap: Uitwerken van een onderwerp Voldoende betrouwbare informatie verzamelen en door eigen beeldvorming / visie: informatie actief omzetten in kennis Een goede probleemstelling maken: waar gaat het over? Wat zijn de stappen van cradle to cradle en waar focus ik op? Wat zijn de PPP aspecten? Vereenvoudigde probleemstelling uitwerken in korte casus De casus uitwerken in een scenario Het scenario uitwerken in een beeldtaal: het draaiboek In draaiboek scènes beschrijven; type film kiezen (denk aan animaties, documentaire, speelfilm. Zie info in Bb) Scènes plannen en locaties zoeken Zelf opnames maken en monteren (kan in mediatheek) Een concreet leerlingen project ontwerpen voor het VO (kant en klaar) op basis van de film/video/clip

Vijfde stap: Beoordelingselementen Kleine opdrachten Verantwoording opzet film Kwaliteit film Presentatie film Verwerking film in project omgevingsonderwijs voor leerlingen Lesplan, leerlingen materiaal + handleiding project Een persoonlijke evaluatie