Het opstellen van goede onderzoeksvragen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Differentiatie in de klas
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Het formuleren van hoofd- en deelvragen
Hogere denkvaardigheden
BattleBots The school battle.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
De toekomst van de Cyberschool Gaan we de goede kant op? Praktijkonderzoek van Kim Tran, Dianne Maasdijk & David van Diepen.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Willem de Zwijger Schoonhoven
Kennis - Intelligentie
Academische vaardigheden - C1.5
Gebruikservaringen van leerkrachten met WebQuests
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Meervoudige intelligentie
Actieonderzoek instructietafel.
Voortgangsgesprek fase 1
Competentiegericht leren vmbo
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Wikiwijs Hoe herken je kwalitatief goed lesmateriaal
Onderzoek doen een methodische aanpak
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Werkstukken en rapporten
VOORBEREIDING BEROEPS PRAKTIJKVORMING SCHOOLJAAR
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Bijeenkomst September 2015
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Lezen: doe het goed voor
schpa.  Projectmatig werken  Opzet module  Opdrachten  Projectgroepen vormen  Wat verder nog ter sprake komt.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Keuzethema: differentiatie
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
W ORKSHOP DESKUNDIGHEIDSBEVORDERING Onderzoek doen in de realiteit.
Doelstellingen Nieuwsbegrip Motiverend begrijpend lezen Uitbreiding van kennis van de wereld Transfer.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Meervoudige Intelligentie theorie (Gardner)
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Differentiatie.
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Wat is coöperatief leren?
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Interview voorbereiden
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Met behulp van formulieren
Rekenen in andere vakken
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Transcript van de presentatie:

Het opstellen van goede onderzoeksvragen Cor Oudijn

Het opstellen van goede onderzoeksvragen Even een rondje… ? Het opstellen van goede onderzoeksvragen

Het opstellen van goede onderzoeksvragen Programma: Onderzoek. Onderzoeksvragen. Vragen. Het opstellen van goede onderzoeksvragen

Het opstellen van goede onderzoeksvragen Onderzoek doen hoort bij het mens-zijn. Onderzoek doen hoort bij het docent-zijn. Onderzoek doen: gemakkelijk of moeilijk? Onderzoek doen begint niet met onderzoeksvragen… …maar onderzoeksvragen zijn wel essentieel. Het opstellen van goede onderzoeksvragen

Het opstellen van goede onderzoeksvragen Onderzoek doen hoort bij het mens-zijn. Onderzoek doen hoort bij het docent-zijn. Onderzoek doen: gemakkelijk of moeilijk? Onderzoek doen begint niet met onderzoeksvragen… …maar onderzoeksvragen zijn wel essentieel. Het opstellen van goede onderzoeksvragen

Het opstellen van goede onderzoeksvragen Onderzoek doen hoort bij het mens-zijn. Onderzoek doen hoort bij het docent-zijn. Onderzoek doen: gemakkelijk of moeilijk? Onderzoek doen begint niet met onderzoeksvragen… …maar onderzoeksvragen zijn wel essentieel. Het opstellen van goede onderzoeksvragen

Het opstellen van goede onderzoeksvragen Onderzoek doen hoort bij het mens-zijn. Onderzoek doen hoort bij het docent-zijn. Onderzoek doen: gemakkelijk of moeilijk? Onderzoek doen begint niet met onderzoeksvragen… …maar onderzoeksvragen zijn wel essentieel. Het opstellen van goede onderzoeksvragen

Het opstellen van goede onderzoeksvragen Onderzoek doen hoort bij het mens-zijn. Onderzoek doen hoort bij het docent-zijn. Onderzoek doen: gemakkelijk of moeilijk? Onderzoek doen begint niet met onderzoeksvragen. …maar onderzoeksvragen zijn wel essentieel. Het opstellen van goede onderzoeksvragen

Onderzoeksvragen maken (1) Inlezen. Problematiseren: wat wil IK weten? Doel formuleren. Het opstellen van goede onderzoeksvragen

Het opstellen van goede onderzoeksvragen Afbakenen: focus. Onderzoekbaar formuleren. Verhoeven pag. 85 – 88 Negen kenmerken Voorbeelden: verschillende vraagtypen 6W-formule Het opstellen van goede onderzoeksvragen

Het opstellen van goede onderzoeksvragen Deelvragen (Verhoeven pag. 88 – 92) Vloeien logisch voort uit de hoofdvraag Inzoomen op (specifiek) aspect van de hoofdvraag Relevant Geen overlap ∑ (deelvragen) = hoofdvraag Het opstellen van goede onderzoeksvragen

Het opstellen van goede onderzoeksvragen Tot nu toe? voorbeelden Het opstellen van goede onderzoeksvragen

Het opstellen van goede onderzoeksvragen Voorbeeld 1a Probleemstelling/Onderzoeksvraag Is het mogelijk om tijdens de lessen [vak R] op het [schoolA] en [schoolB] aan te sluiten bij alle acht de intelligenties binnen de theorie van de Meervoudige Intelligentie?   Drie tot vijf deelvragen Wat houdt de theorie van de Meervoudige Intelligentie in? Hoe worden de acht intelligenties binnen de theorie van de Meervoudige Intelligentie toegepast [schoolX]? Wordt de theorie van de Meervoudige Intelligentie toegepast op de [schoolA] en [schoolB] ? Hoe kan de kennis, opgedaan op [schoolX] toegepast worden op [schoolA] en [schoolB] ? Het opstellen van goede onderzoeksvragen

Het opstellen van goede onderzoeksvragen Voorbeeld 1b Vraagstelling Op welke manier kunnen de ervaringen van werken met Meervoudige Intelligentie op [schoolX] de lespraktijk van [vak R] aan 3 vmbo/lwoo op [schoolA] en aan 2 havo op [schoolB] verrijken? Drie deelvragen Wat houdt de theorie van de Meervoudige Intelligentie in? Hoe worden de acht intelligenties binnen de theorie van de Meervoudige Intelligentie toegepast op [schoolX] ? Wordt de theorie van de Meervoudige Intelligentie toegepast in de lessen op [schoolA] en [schoolB] ? Hoe kan de kennis, opgedaan op [schoolX] de lespraktijk verrijken op [schoolA] en [schoolB] ? Het opstellen van goede onderzoeksvragen

Het opstellen van goede onderzoeksvragen Voorbeeld 2 Welke drie werkvormen kan ik bij mijn lessen in klas 1 HAVO inzetten om een krachtige leeromgeving te creëren? Welke werkvormen worden door andere docenten gebruikt in klas 1 HAVO? Welke werkvormen passen bij de leerstijl van leerlingen uit 1 HAVO? Welke werkvormen zijn er waarbij leerlingen zelf experimenteren met de lesstof? Welke werkvormen zijn er waarbij de leerlingen aan anderen uitleggen? Het opstellen van goede onderzoeksvragen

Het opstellen van goede onderzoeksvragen De krachtige leeromgeving kom ik niet tegen! Deelvragen zijn een specificering van een deel van de hoofdvraag. Ze moeten onderzoekbaar zijn en bijdragen aan de beantwoording van de hoofdvraag. Dit is me bij deze deelvragen niet duidelijk. Ik vraag me altijd bij elke deelvraag af: waarom stel je deze deelvraag? Als het goed is kan ik dat bij elke deelvraag eenvoudig beantwoorden. Vervolgens stel ik mijzelf de vraag of de optelsom van de deelvragen de hoofdvraag is (en niet meer of minder). Beoordeel met deze bril je eigen deelvragen eens! Het opstellen van goede onderzoeksvragen

Het opstellen van goede onderzoeksvragen Voorbeeld 3 In hoeverre wordt er op het VLC-Hoevelaken, op het VMBO, rekening gehouden met meervoudige intelligenties van de leerlingen? Hoe komen docenten die les geven op het VMBO aan  hun kennis over meervoudige intelligentie. In hoeverre zijn de docenten die les geven op het VMBO zich bewust van het gebruik van meervoudige intelligenties in de les? In hoeverre wordt het gebruik van meervoudige intelligenties ingezet bij de lessen die gegeven worden op het VMBO? In hoeverre zijn er verschillen te zien tussen de niveaus op het VMBO wat betreft het gebruik van meervoudige intelligenties in de lessen? Het opstellen van goede onderzoeksvragen