OMGAAN MET LIJDEN VANUIT SCHRIFT EN THEOLOGIE HDGI-Gent, 2007 PRESENTATIE 3 Verkenningen : 3 Lijdenstheologie in een post-christelijke tijd 4 De wanhopige.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Honger, naar GOD. Het motief om te vasten..
Advertisements

Plaatje vrienden op een bank
Johannes 11:1-44 Lazarus, de broer van Maria en Marta
De zeven kruiswoorden van Jezus…
Ik wens je De kracht van god.
Mattheus 12: Toen antwoordden Hem enige der schriftgeleerden en farizeeën en zeiden: Meester, wij zouden wel een teken van U willen zien. Maar Hij.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
het licht van Pasen schijnt. Het is aan ons te zorgen dat, Wanneer vele paaskaarsjes branden Is dat een prachtig gezicht. Want dan zie je iedereen.
Welkom.
Bestemming God eren ….
Kinderen, het laatste uur is aangebroken. 1 Johannes 2:18 Vergeet vooral niet dat er aan het einde van de tijd spotters zullen komen, die hun eigen begeerte.
De 10 plagen Zweren Hagel Sprinkhanen Duisternis Dood oudste zoon
Welkom kruis Lijden hoort tot het standaardpakket en het basisonderwijs van het christen-zijn. Petrus’ eerste reactie daarop was: God verhoede het Heer!
Romeinen Denken en Dienen. En de God van de volharding en van de vertroosting – Israël! Deuteronomium 8:2-5; 29:5 moge u geven hetzelfde gezind.
Psalm ste boek 2-de boek 3-de boek 4-de boek 5-de boek Genesis Exodus Leviticus Numeri Deuteronomium 2.
De Grote Opdracht Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de.
Godsdienst 1 1.
Welkom.
Woord van Leven November 2012.
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
1 Gen 37:3 En Israël (Jacob) had Jozef lief boven al zijn zonen, omdat hij hem een zoon des ouderdoms was; en hij maakte hem een pronkgewaad. 4 Toen zijn.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Geldermalsen  (Jezus)”…. gij zult mijn getuigen zijn ……………tot het uiterste der aarde.  “GETUIGE”: Delen wat God heeft gedaan in mijn leven.
Vrede: - Romaans: pax, peace - Germaans: vrede, Friede (-> vriend, vrijen) - Hebreeuws:shalom.
Handen af van het evangelie van genade! Paulus met hartstocht en passie in de bres voor het evangelie van genade om de jonge gelovigen in ‘Kelten-land’
Antwoorden op vragen over kerk, cultuur, Bijbelboeken, … & geloven.
Matteus 18: 2- 6 Hij riep een kind bij zich, zette het in
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
Vrolijk Grappen maken Lol TREUREN??? Carnaval 26 februari.
Verlangens van God.
Verlangen naar licht.
VREDE.
Met handen en voeten geloven 1
‘De weg, de waarheid en het leven’?
‘Als u iets kunt doen, heb dan medelijden met ons en help ons
Avondmaal: het nieuwe leven vieren
Zingen Vers 1 Laat ieder ‘s HEREN goedheid prijzen,
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Jij, God en je kind.
Zingen Vers 1 'k Hef mijn ziel in vast vertrouwen
Zingen Vers 1 Bij U, o HEER, berg ik mijn leven.
Hoe ver kijk jij echt vooruit?
Preek. Het kruis van Christus als baken wijst je de weg naar het leven.
Welkom 7de Lijdenszondag 2015.
Preek 1 Koningen 17: Louis Hersent
O Heer, wat ben ik moe!.
Jochem Schermers DE PIJN VAN GOD. JEREMIA 2: Het woord van de HEERE kwam tot mij: 2. Ga ten aanhoren van Jeruzalem: Zo zegt de HEERE: Ik denk aan.
Kom in de veilige schuilplaats bij God. Dan ben je veilig en behouden
Welkom Israelzondag.
Christus Koning van het Heelal Cyclus B Koraal van Bach voor het einde van het liturgisch jaar « Ecce Homo » in de Kalvariekerk ZONDAG.
Welkom Gezamelijke avonddienst, zondag 13 december 2015 Voorganger: Ds. H. J. H. Pap Ouderling van dienst: Egbert Duurkoop Organist: H. Snel Lezing: Psalm.
Als je een doorbraak in je leven wilt, moet je uit je boot stappen!
Gods aanwezigheid maakt het verschil. Mozes was gewoon de schapen en geiten van zijn schoonvader Jetro, de Midjanitische priester, te weiden. Eens dreef.
Samen in de Naam van Jezus - Kerst 2015
DE ZEGEN VAN EVANGELISATIE Huh?? Zegen??. WELK BEELD HEEFT U?
OMGAAN MET LIJDEN VANUIT SCHRIFT EN THEOLOGIE HDGI-Gent, 2007 PRESENTATIE 5a De bijbelse zoektocht naar de plaats van God temidden van alle leed : een.
Shema Yisrael … de ENE God…. Shema' Jisrael, Adonai Eloheinu, Adonai echad.
Wat heeft een eenzaam en bang schaap nodig?. Zoek je ook naar liefde, warmte, bemoediging en bescherming? Verlang je naar een goede relatie? Is er iemand.
10 april 2016 Zoetermeer. Matteüs Maar Hij antwoordde hun en zeide: Een boos en overspelig geslacht verlangt een teken, maar het zal geen teken.
♪ 280:1,2,4,5 ♫ KND Voor we gaan ♪ 273:1,2,4 ✝ PS31 ♪ :1,2,3 ✝ LUC 23:38-47 ♪ 31:4,6,15 ♪ 91a:1,2,3 ▶ OPW :614 ♪ 675:1,2.
JEZUS ZONDER HANDEN.
Red de verlorenen! Lucas 10,30-37 "Een man reisde van Jeruzalem naar Jericho. Onderweg werd hij door rovers overvallen. Zij rukten hem de kleren van het.
4G Geven Gunst Genade Gratie Geven 4G Geven & ontvangen …
Het nieuwe verbond Koen Minderhoud 22 mei Ps 25:14 (Herziene Statenvertaling) 14 Vertrouwelijk gaat de HEERE om met wie Hem vrezen, Zijn verbond.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Blz. 714 (GK) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, De leer over de.
Voorganger: ds. B.J.P. de Bruin Welkom in deze dienst Schriftlezing:Hosea 1 : 1 – 12.
Jezus Christus gekruisigd Mattheus 27: Mattheus 1:1-2:3 koningslijn (Jezus) getuigenis (12 discipelen) zending 28:20 3:1-4 Johannes doper kkrijk.
Illustratie van Kees de Kort Marcus 10:49-52 En Jezus stond stil en zei dat men hem roepen moest. Toen riepen ze de blinde en zeiden tegen hem:
Les 12 De Zoon verlost Wat doe ik hier vandaag?
Transcript van de presentatie:

OMGAAN MET LIJDEN VANUIT SCHRIFT EN THEOLOGIE HDGI-Gent, 2007 PRESENTATIE 3 Verkenningen : 3 Lijdenstheologie in een post-christelijke tijd 4 De wanhopige vraag : “waarom?’

Lijdenstheologie in een post-christelijke tijd

Post-christelijke tijd “Dit weke pluralisme biedt weinig houvast in lijdenssituaties” (Marc Desmet) Het ontbreken van “een levensbeschouwelijke ruggengraat” (Bert Vanderhaegen)

Post-christelijke tijd Een cultuur van “agnosme” (Anton Houtepen) Een diffuus proces waarbij God en de verwijzing naar God langzamerhand uit het bewustzijn verdwijnen. Een leefvorm waarin God in de vergetelheid geraakt : God hoeft niet meer. (“Wat missen we eigenlijk wanneer we God uit ons woordenboek schrappen?” ) Het culturele agnosme is een diepgaand proces van bewustzijnsverandering : van anders denken, anders voelen, anders handelen met betrekking tot alle domeinen van het leven, inclusief de grenzen ervan: geboorte en dood.

Post-christelijke tijd De onmacht om in God te geloven “Ik zou het prachtig vinden als ik kon aanvaarden dat God bestond. Dat vind ik een van de grootste tragedies, dat God niet zozeer dood is als wel een rationele onmogelijkheid.” (Freek De Jonge)

Post-christelijke tijd “Betty Mellaerts over de mens” in KNACK van 21 maart Gelooft u in God? Nee. Ik ben erg wetenschappelijk ingesteld. Het is in hoge mate te verklaren hoe alles is ontstaan en hoe het leven is geëvolueerd. Er blijft altijd een mysterie over, maar dat heeft voor mij niets met godsdienst of religie te maken. (stil) Dit is wel een van de moeilijkste onderwerpen, natuurlijk. (…)

Post-christelijke tijd “Betty Mellaerts over de mens” in KNACK van 21 maart (…) Maar ik ga ervan uit dat na dit leven alles ophoudt, dat er verder niets bestaat, geen hiernamaals, geen God, geen goden. Ik zie wel dat andere mensen troost vinden in hun godsdienst, maar ik schiet daar niets mee op. (…)

Post-christelijke tijd Benijdt u de gelovige mens soms niet? Nee, want ik kan mij niet voorstellen dat ik de verantwoordelijkheid voor mijn leven zou afstaan aan iets of iemand die buiten mezelf ligt. Misschien heb ik dat al te vaak gedaan in mijn leven. Ik zou me niet kunnen onderwerpen aan dat systeem. (…)

Post-christelijke tijd (…) En ik heb ook geen godsdienst nodig om te weten hoe ik een goed mens kan proberen te zijn, hoe ik kan proberen te leven op een vriendelijke manier, zonder andere mensen pijn te doen. En zelfs toen mijn vader op sterven lag, is het geen seconde bij mij opgekomen om iets of iemand te aanroepen om mij bij te staan.”

De wanhopige vraag : ‘WAAROM’?

GEZOND vanzelfsprekende verhoudingen lichaam-instrument groot territorium begrip, organisatie rond ego theoretische vraag weinig waaroms ZIEK conflictueuze belevingen LICHAAM lichaam-hinder DINGWERELD klein territorium MENSENWERELD onbegrip – isolement EINDIGHEID ervaring, te veel waaroms GENEZEN groeiend naar nieuwe harmonie lichaam-partner waarde van het alledaagse begrip om onbegrip solidariteit kern-leven aanvaarding

“Mijn lastige vriend” Katrien KUTI “Ik zeg je, meisje sta op.” Over hoop en vreugde als je leeft met beperkingen.

Waarom-continuüm INTERESSE-uitersteWANHOOP-uiterste Alles wat als mogelijk antwoord bedacht of gevonden is in de buurt van het interesse- uiterste van het waarom-continuüm, is ongeldig in de buurt van het wanhoop- uiterste

Wanhoop-continuüm INTERESSE-uitersteWANHOOP-uiterste In de buurt van het wanhoop-uiterste van het continuüm wordt de waarom-vraag in toenemende mate een hulp-vraag.

Wanhoop-continuüm INTERESSE-uitersteWANHOOP-uiterste Gespecialiseerde hulpdiensten en therapeuten zijn niet bij machte naar behoren in te gaan op de hulpvraag die verborgen zit achter de uiterste waarom-vraag.

“U geeft mij antwoord” Psalm 22 en de waarom-vraag

Mc 14,50.15, “Toen lieten allen hem in de steek, en vluchtten weg.” “Samen met hem kruisigden ze twee misdadigers, de een rechts van hem, de ander links. De voorbijgangers keken hoofdschuddend toe en dreven de spot met hem : ‘Ach, kijk nu toch eens! Jij die de tempel afbreekt en in drie dagen weer opbouwt, red jezelf toch door van dat kruis af te komen.’ Ook de hogepriesters en de schriftgeleerden maakten onder elkaar zulke spottende opmerkingen: ‘Anderen heeft hij gered, maar zichzelf redden kan hij niet; laat die messias, die koning van Israël, nu van het kruis afkomen. Als we dat zien, zullen we geloven!’ Ook de twee andere gekruisigden beschimpten hem. Op het middaguur viel er een duisternis over het hele land, die drie uur aanhield. Aan het einde daarvan, in het negende uur, riep Jezus met luide stem : Eloï, Eloï, lema sabachtani?’, wat in onze taal betekent : ‘Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten?’.”

Jean ROULLAND “Le Christ Oublié” (1975)

[2] Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten? U blijft ver weg en redt mij niet, ook al schreeuw ik het uit. [3] ‘Mijn God!’ roep ik overdag, en u antwoordt niet, ’s nachts, en ik vind geen rust.

[4] U bent de Heilige, die op Israëls lofzangen troont. [5] Op u hebben onze voorouders vertrouwd; zij hebben vertrouwd en u verloste hen, [6] tot u geroepen en zij ontkwamen, op u vertrouwd en zij werden niet beschaamd. (…)

[20] HEER, houd u niet ver van mij, mijn sterkte, snel mij te hulp. [21] Bevrijd mijn ziel van het zwaard, mijn leven uit de greep van die honden. [22] Red mij uit de muil van de leeuw, bescherm mij tegen de horens van de wilde stier. U geeft mij antwoord.

[23] Ik zal uw naam bekendmaken, u loven in de kring van mijn volk. [24] Loof hem, allen die de HEER vrezen, breng hem eer, kinderen van Jakob, wees beducht voor hem, volk van Israël. [25] Hij veracht de zwakke niet, verafschuwt niet wie wordt vernederd, hij wendt zijn blik niet van hem af, maar hoort zijn hulpgeroep.

[26] Van u komt mijn lofzang in de kring van het volk, mijn geloften los ik in bij wie u vrezen. [27] De vernederden zullen eten en worden verzadigd. Zij die hem zoeken, brengen lof aan de HEER. Voor altijd mogen jullie leven! [28] Overal, tot aan de einden der aarde, zal men de HEER gedenken en zich tot hem wenden. Voor u zullen zich buigen alle stammen en volken. [29] Want het koningschap is aan de HEER, hij heerst over de volken.

[31] Een nieuw geslacht zal hem dienen en aan de kinderen vertellen van de Heer; [32] aan het volk dat nog geboren moet worden zal het van zijn gerechtigheid verhalen: hij is een God van daden.

“Natuurlijk ben ik van mening dat het christelijk geloof, uiteindelijk, onuitsprekelijk troostrijk is. Maar het begint niet met troost. Het begint met verslagenheid en het heeft geen enkele zin naar die troost op zoek te gaan zonder eerst die verslagenheid te doorlopen.” C.S. LEWIS