Iedere terugmelding is (g)een onderzoek waard

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
Advertisements

Workshop Gegevens in BRON als basis voor de bekostiging
Schade-expertisebureaus en de Wet bescherming persoonsgegevens
managementrapportages leerplicht
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Dienstverlening Dyade in het kader van SEPA. Overzicht Quick scan Projectmanagement Advies acceptgiro’s Machtigingenadministratie.
BAG - WOZ, planning en commitment
Beroepsgeheim en cliëntperspectief
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Motivatie van de professional Willy Limpens
Mogelijke oplossingen vrijwilligersbeleid NSL
Titel presentatie Bill Nolten Dienst Basisinformatie
BFS Verbetertraject SZW & CBS 20 juni 2011 Johan van Essen (SZW/FEZ)
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Informatievoorziening en VSV:
Gebaren als didactisch middel Gebaren kunnen een bijdrage leveren aan het klassenmanagement, aan het zichtbaar maken van kennis en bij het woordeloos communiceren.
Het is een vreemdeling zeker……
Stagecoördinatie op De Rank
Transitie Afnemers Tanja Mundt Coördinator Implementatie BRP afnemers
Tribune Operatie BRP 4 december 2014
Stap 1: Keuzes in regionale samenwerking VNG Project - Declaratie Jeugd
“De week van de ontdekking”
SIS is het Studenten Informatie Systeem voor studenten en docenten
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Magister voor ouders.
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 1 oktober 2015.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
Intro Brandveiligheid in de zorg Rotterdam | 9 oktober 2015.
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
PGB jaarovergang Renate van Huizen.
De Rode Knop van Viattence
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Parkeeradres in de BRP Kwaliteitsoverleg BRP. Verantwoordelijkheid basisregistratie parkeeradres - Geert Deenen Data integriteit: -Actueel,
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Sociale Verzekeringsbank Betaling & overzicht Tim Eijpe Tjitske Nieboer.
30 mei 2016 Transitie jeugdzorg, sturing gemeente, bijdrage GGD Paul vd velpen Directeur GGD Amsterdam.
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
ONBEKENDE GEBOORTEDATA IN DE BRP. Identificerend voor persoon, ouder, echtgenoot/GP en kind Bepalend voor toepassing recht Bepalend voor toekenning voorzieningen.
Handhaving De verbinding tussen rechtmatigheid, doelmatigheid en zorg.
Herziening Modelplan GROP GGD Samen beter voorbereid Bijeenkomst 1 november 2012 – Thérèse Claassen.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Jaarverslag Inleiding 2.OR en communicatie 3.Onderwerpen 4.Advies en instemmingsverzoeken 5.Kennis en scholing OR 6.OR en samenwerking met andere.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
RECEPT VOOR EEN GOEDE EXAMENREGELING
Piet Van Schuylenbergh
Regionale raadsinformatiebijeenkomsten Veilig Thuis en Crisis Interventie Team Oud-Beijerland, 15 februari 2017 Dordrecht, 22 februari 2017.
29 juni 2017 De Behandeldienst in Omgevingsloket online
Oprichting van de BIZ Krabbepolder/Zeehavengebied (Zuid)
Vraag en antwoord Datum: 28 september 2017.
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Doorontwikkelen BRON De Demo.
Excasso Voorstel wijziging Excasso Definitie/ doel: Controle op uitgaande betalingen tbv juistheid van de uit te betalen bedragen Probleemstelling In.
Samenwerking waterbeheerders
Rioolreparaties in GBI
Financiering van het zorgstelsel
Medezeggenschap? Ook voor u!
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Medezeggenschap? Ook voor u!
Privacy en Leerplicht/RMC
Groeien in ATEX volwassenheid
Financiering van het zorgstelsel
Workshop hernieuwde samenwerking gemeenten met Onderwijsinspectie
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Iedere terugmelding is (g)een onderzoek waard Terugmelden op de BRP Iedere terugmelding is (g)een onderzoek waard

Onderwerpen Waar ging het ook alweer over en algemene informatie Waarom (g)een onderzoek Casus (JustID-Gem. Leeuwarden / Politie Rotterdam Rijnmond-Gem. Rotterdam) De komende periode vanuit BPR bezien Discussie Afsluiting

Waar ging het ook alweer over, algemeen Verplicht gebruik per wBRP 2010 Verplicht terugmelden bij: Gerede twijfel Afwijken van BRP gegeven Terugmeldvoorziening (TMV) sinds 2007 1500-2000 terugmeldingen per maand Hoofdzakelijk belastingdienst (+/- 50%) Ongeveer 80 organisaties die meestal terugmelden, waarvan ongeveer 60 per maand Er hebben 300 verschillende organisaties (autorisaties minimaal 1x teruggemeld)

(G)Een onderzoek? Waarom deze titel? Sterke en zwakke terugmeldingen Niet alle terugmeldingen zijn het onderzoeken waard Beeldvorming De kwaliteit van de aangeleverde terugmeldingen is onvoldoende Er gebeurt niks met een terugmelding Animo om terug te melden en onderzoeken te doen? Hoe verder van hieruit Hoe kan ik de afnemer een betere terugmelding laten doen? Hoe kom ik erachter of mijn terugmelding wat oplevert? Over de schutting gooien of over de schutting kijken?

Casus POLITIE ROTTERDAM RIJNMOND en gemeente ROTTERDAM

BRP en terugmeldingen door de politie Klantendag Agentschap BPR 30 oktober 2014 Loes van der Ploeg Gemeente Rotterdam Rob Switser Politie Rotterdam

Aanleiding: bij politie Werkzaamheden: Aanhoudingen & Executietaken Kennis van fraude (uitkeringen, toeslagen, studiefinanciering, etc.) Geen vast loket bij gemeente Rotterdam Geen terugkoppeling Personen die ten onrechte ingeschreven bleven staan 30 oktober 2014 Centraal meldpunt persoonsgegevens

Aanleiding: bij gemeente 27-4-2017 Onderzoek naar Bulgaarse toeslagenfraude In juni 2012 door de driehoek (Korpschef, OM en Burgemeester) aangegeven aan Publiekszaken (PZR) om de samenwerking met de politie te optimaliseren om fraude tegen te gaan; Inrichting van Centraal Meldpunt Persoonsgegevens (CMP) 30 oktober 2014 Centraal meldpunt persoonsgegevens

Taken Centraal Meldpunt Persoonsgegevens Apart team bij Expertise Burgerzaken van Publiekszaken: Bewaken kwaliteit terugmeldingen Monitoren afhandeling adresonderzoeken Zelf uitvoeren adresonderzoeken (m.n. ambtshalve inschrijvingen) Terugkoppelen aan politie, elke vier weken, tot eindresultaat bekend is (streven 6 tot 8 weken) 30 oktober 2014 Centraal meldpunt persoonsgegevens

Afhandeling terugmeldingen door PZR Beoordeling sterke/zwakke melding; sterk is: procesverbaal van huisbezoek, verblijf in gevangenis, uitzetting van vreemdeling. Sterke melding in behandeling genomen: gegeven in onderzoek (zichtbaar voor politie) Onderzoek naar mogelijke verblijfplaats (administratief, ev. huisbezoek op vermoedelijk nieuwe adres) Resultaat van het onderzoek: Adreswijziging Uitschrijving naar Onbekend Geen wijziging in gegevens 30 oktober 2014 Centraal meldpunt persoonsgegevens

Middelen Politie gebruikt speciaal terugmeldformulier Apart mailadres van CMP Bijgehouden in Topdesk voor managementinfo Communicatie via email en telefoon 30 oktober 2014 Centraal meldpunt persoonsgegevens

Voordelen terugmelden via CMP Hogere kwaliteit van de BRP (belang alle afnemers) Politie kan op grond van melding AIO bepalen of zij huisbezoek afleggen  betere verdeling van beschikbare capaciteit Korte lijnen, gebruik maken van elkaars expertise 30 oktober 2014 Centraal meldpunt persoonsgegevens

Aantal terugmeldingen in 2013: 88 Aantallen Aantal terugmeldingen in 2013: 88 Totaal aantal meldingen bij CMP (dec. 2013-sept 2014): 317 Resultaten: VOW: 236 Woont er nog: 38 Verhuizing: 30 Overig: 13 30 oktober 2014 Centraal meldpunt persoonsgegevens

30 oktober 2014 Centraal meldpunt persoonsgegevens

Wat is/doet de Matchingsautoriteit Onderdeel JustID (O.A.) Verantwoordelijk voor identiteitsvaststelling in de strafrechtsketen en de bijhouding SKDB Daarmee heeft de MA zicht op welke partner wanneer iets met iemand aan het doen is, MA hanteert hierbij een zaakfocus en een persoonsfocus Alle partners in de strafrechtsketen dragen informatie aan over personen en zaken aan de MA aan Vanuit die informatiepositie meldt de MA terug over bijvoorbeeld adres en identiteitsgegevens Het vervolgens (binnen de wettelijke kaders) op orde krijgen van de gegevens blijkt meer dan eens een uitdaging

Voorbeeld: Uitleg afhandeling uitschrijving uit PI zonder nieuwe inschrijving in gemeente – Hoe loopt dat Wat te doen als we niet weten waar iemand naartoe is? Wat te doen als iemand naar een andere gemeente is? Welke informatie is al beschikbaar en welke informatie kan nog ontsloten worden? Mag de aanvullende informatie ontsloten worden? Hoe verhoudt zich dat tot wat er allemaal moet? Wat is nu het bovenliggend belang dat beiden delen?

Samenwerking! Ik moet in mijn eigen organisatie ook de processen op orde maken – ook de afnemer moet hierin iets doen Geen ‘ fire en forget’ Geldt ook voor geemeenten – binnen je eigen organisatie het belang van de terugmelding tussen de oren krijgen Wij zijn nu aan het kijken hoe we de samenwerking kunnen invullen Op de hoogte zijn van elkaars mogelijkheden en onmogelijkheden – raak met elkaar in gesprek

De komende periode Lopende onderzoeken Bij afnemers en gemeenten, vanuit MinBZK Gekwalificeerd terugmelden Een onderzoek door de gemeente is niet nodig DigiMelding Generiek terugmeldkanaal voor afnemers 2015 Meer, beter, gekwalificeerder, effectiever terugmelden? Terugmeldpotentiëel, bijdrage aan kwaliteit BRP Blikveld uitbreiden, niet alleen naar terugmeldingen kijken maar ook naar onderzoeken Nog groter blikveld, baten bij bijv. uitkeringverstrekking (fraude-aanpak)

Discussie Het klopt dat de terugmeldingen van onvoldoende kwaliteit zijn Meer terugmeldingen leveren geen voorname bijdrage aan een hogere kwaliteit De terugmeldvoorziening ondersteunt het proces onvoldoende Er is helemaal geen gelegenheid voor meer onderzoeken Wij hebben eigenlijk nooit gerede twijfel Het levert mij eigenlijk niks op …