De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

THEMA 2 Bijeenkomst 1.7 12 oktober 2015. PROGRAMMA  Welkom  Terugblik week 1.6  Leerdoelen  Thema: meervoudige intelligenties  Evaluatie  Afsluiting.

Verwante presentaties


Presentatie over: "THEMA 2 Bijeenkomst 1.7 12 oktober 2015. PROGRAMMA  Welkom  Terugblik week 1.6  Leerdoelen  Thema: meervoudige intelligenties  Evaluatie  Afsluiting."— Transcript van de presentatie:

1 THEMA 2 Bijeenkomst oktober 2015

2 PROGRAMMA  Welkom  Terugblik week 1.6  Leerdoelen  Thema: meervoudige intelligenties  Evaluatie  Afsluiting

3 TERUGBLIK WEEK 1.6

4 LEERDOELEN WEEK 1.7 De student kan: - het belang van het werken met MI uitleggen. - de acht meervoudige intelligenties benoemen, uitleggen en herkennen. - verschillende werkvormen en opdrachten die tegemoet komen aan meervoudige intelligenties herkennen en toepassen in een les.

5 VOORBEREIDING 1.Op welke intelligentie scoorde je in de gemaakte MI test het hoogst? 2.Klopt deze score bij je eigen verwachtingen? 3.Op welke momenten / in welke situaties herken je deze “intelligentie” bij jezelf? Bespreek dit met je buurman of buurvrouw

6

7 WAT ONTBREEKT ER?

8 WAT IS INTELLIGENTIE? David Wechsler > Intelligentie is het vermogen doelgericht te handelen, rationeel te denken en effectief met de omgeving om te gaan. WISC-III Bepalen algemene intelligentie 6-16 jr. Leidt tot drie IQ-scores

9

10

11 MEERVOUDIGE INTELLIGENTIES  Gardner > Intelligentie is de aard van bekwaamheid waarmee een probleem op te lossen of een resultaat aan te passen is, die ten minste in één cultuur gewaardeerd wordt.  Relativeert het belang van IQ-cijfer  Meerdere intelligenties aanwezig in unieke mix aanwezig

12 MEERVOUDIGE INTELLIGENTIES

13 WAAROM WERKEN MET MI? 1. Recht doen aan verschillen tussen leerlingen  Inzicht in sterke kanten van leerlingen  Extra invalshoek bij beschouwen en doorgronden van het leerproces van de leerling  Mogelijkheid om bijzondere kwaliteiten van leerlingen in te zetten 2. Variatie in de onderwijsleersituatie  Sterke kanten van leerlingen herkennen en het lesgeven op afstemmen  Bredere vorming van leerlingen 3. Voorbereiding op de toekomst  Stimulerende ervaringen > hersenpotentieel tot ontwikkeling brengen

14

15 WETENSCHAPPELIJK?  Onvoldoende empirische aanknopingspunten voor de door Gardner onderscheiden intelligenties.  Afzonderlijke intelligenties vs geïntegreerde intelligenties  Intelligentie vs vaardigheid

16 DE WAARDE VAN MI Don’t  Curriculum ontwerpen op basis van meervoudige intelligenties Do  Veelzijdig / gevarieerd lesgeven  Erkenning van de individuele leerling en zijn/haar talenten  Adaptief onderwijs

17 AAN DE SLAG Tijd: voorbereiding 20 minuten / uitvoering max. 2 minuten per groep Hoe: met medestudenten met dezelfde voorkeursintelligentie Hulp: medestudenten / boek Uitkomst: je gaat de uitkomst klassikaal presenteren aan je groepsgenoten Wat: presenteer jullie talent/intelligentie in maximaal 2 minuten in een vorm die past bij jullie intelligentie.

18

19 EVALUATIE Noteer Een potentieel leerdoel t.a.v. MI voor je eigen lespraktijk.

20 AFSLUITING  Voorbereiding thema 1 > week 1.8  Zie wiki  Voorbereiding responsiecollege 

21


Download ppt "THEMA 2 Bijeenkomst 1.7 12 oktober 2015. PROGRAMMA  Welkom  Terugblik week 1.6  Leerdoelen  Thema: meervoudige intelligenties  Evaluatie  Afsluiting."

Verwante presentaties


Ads door Google