De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

THEMA 2 Bijeenkomst 1.6 5 oktober 2015. PROGRAMMA  Welkom  Terugblik week 1.5  Leerdoelen  Thema: > Basisbehoeften autonomie / relatie / competentie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "THEMA 2 Bijeenkomst 1.6 5 oktober 2015. PROGRAMMA  Welkom  Terugblik week 1.5  Leerdoelen  Thema: > Basisbehoeften autonomie / relatie / competentie."— Transcript van de presentatie:

1 THEMA 2 Bijeenkomst oktober 2015

2 PROGRAMMA  Welkom  Terugblik week 1.5  Leerdoelen  Thema: > Basisbehoeften autonomie / relatie / competentie  Evaluatie  Afsluiting

3 TERUGBLIK WEEK 1.5

4 BEKEND – BENIEUWD - BEWAARD Bekend: > Wat weet je al over de thema’s basisbehoeften / leerklimaat Benieuwd: > Welke vragen heb je over dit thema, waar ben je nieuwsgierig naar? Bewaard: einde van de les > Wat heb je onthouden / wat neem je mee?

5 LEERDOELEN WEEK 1.6 De student kan:  de drie elementen van het ARC-model benoemen en uitleggen.  uitleggen hoe in de lespraktijk rekening gehouden kan worden met deze behoeften van leerlingen.

6 HET LEERKLIMAAT “ Dat wat leerlingen nodig hebben om optimaal te functioneren” (Stevens, 2002)

7 BEHOEFTEN VAN DE MENS

8 BASISBEHOEFTEN VAN LEERLINGEN 3 basisbehoeften (Stevens)  Autonomie (ik kan kiezen)  Relatie (ik hoor erbij)  Competentie (ik kan het) 3 basisvoorwaarden voor het vormgeven van het eigen leren en daarmee als voorwaarde van een leerklimaat

9

10 AUTONOMIE  Autonomie = zelfbepaling of zelfbeheer  Wat is nodig om autonomie te kunnen ervaren?  Keuze  Innerlijke bekrachtiging  Flexibiliteit  Weinig druk 10

11 RELATIE  Voorwaardelijk voor het welbevinden van leerlingen  Omgang met anderen biedt de mogelijkheid om onze “menselijkheid” te ontwikkelen  Kenmerken van “goed met elkaar omgaan”  Veiligheid  Respect  De klas als groep

12 COMPETENTIE  Leerlingen voelen en weten dat ze iets kunnen > wil om te onderzoeken en te exploreren  Bijdragen aan competentie door > structuurondersteuning  Leerdoelen aangeven  Beoordelingscriteria communiceren  Verwachtingen duidelijk maken  Procedures en afspraken communiceren  Hulp bieden

13 Controlerende leeromgeving Motiverende leeromgeving Permissieve leeromgeving Veeleisende en inconsequente leeromgeving Veel autonomie ondersteuning Weinig autonomie ondersteuning Veel structuurondersteuning Weinig structuurondersteuning

14 OPDRACHT 1.Ontwerp een opdracht waarbij je rekening houdt de kenmerken van autonomie.  Keuze  Innerlijke bekrachtiging  Flexibiliteit  Weinig druk 2.Welke structuurondersteuning zou je leerlingen bieden bij de uitvoering van deze opdracht en hoe?  Verwachtingen duidelijk maken  Procedures en afspraken communiceren  Hulp bieden  Betekenis geven aan de leerstof

15 HET LEERKLIMAAT De docent is verantwoordelijk voor het leerklimaat in de klas:  hij/zij geeft vorm,  zijn/haar activiteiten zetten de toon,  hij/zij heeft een voorbeeldfunctie  hij/zij zet de norm en zendt daarmee signalen uit naar leerlingen

16 HET LEERKLIMAAT Werken-metWerken-voor ll-en nemen meer verantwoordelijkheid voor eigen leerproces ll-en afhankelijk(er) van inititiatief van de docent Bieden van keuzesll-en en docent staan niet meer met elkaar in verbinding Dialoog aangaanDocenten denken na over hoe zij ll-en aan de slag kunnen zetten

17 DE ROL VAN DE DOCENT 1. Accepterende grondhouding  Iedereen mag er zijn 2. Twee rollen tegelijk integreren  erkenning en acceptatie vs grenzen stellen 3. Model staan 4. Zelfkennis in het beroep  voortdurend kennis

18 LEERKLIMAAT VORMGEVEN  Verschillende opvattingen leveren verschillend leerklimaat op  Visie op leerlingen en ontwikkeling  Identiteitsontwikkeling  Vertrouwen Uitwisselen van opvattingen tussen docenten onderling, ouders en leerlingen is nodig!

19 EVALUATIE: BEWAARD

20 THUISWERK  Lezen week 1.7  Handboek voor leraren, paragraaf  Effectief leren hoofdstuk 5  Voorbereiding thema 1.7 op de wiki


Download ppt "THEMA 2 Bijeenkomst 1.6 5 oktober 2015. PROGRAMMA  Welkom  Terugblik week 1.5  Leerdoelen  Thema: > Basisbehoeften autonomie / relatie / competentie."

Verwante presentaties


Ads door Google