De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3."— Transcript van de presentatie:

1 Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3

2 Peercoaching  https://www.leraar24.nl/video/990/intervisie-vip-model-peer- coaching#tab=0

3 Leerlijn 3  Drijfveren  Kwaliteiten  Erkenning & zichtbaarheid  Gevoelens en overtuigingen  Teamprestaties  Basisbehoeften team  Groepsdynamica  Groupthink  Synergie  Bewustzijn en coachen  Bewustzijn, poppenspeler of marionet  Cirkel van invloed  Coachen op drijfveren

4 Drijfveren, waarom werk ik hier?  Kwaliteiten  Erkenning & zichtbaarheid  Gevoelens en overtuigingen Bezinning (waarden & normen) Overtuigingen en opvattingen (attituden & gevoelens) Focus op talenten (aansluiting op belevingswereld) Nieuwsgierig naar de ander (openheid & toegankelijkheid) Teamprestaties

5 Collegiale consultatie  https://www.leraar24.nl/video/578#tab=0

6 Wat beweegt mensen? Kwaliteiten Overtuiging Drijfveren

7 Wat beweegt mensen?  Wat beweegt mensen?  Welke kwaliteiten?  Wanneer voelt men erkenning, zichtbaarheid?  Wat heeft iemand nodig? Sociale verbondenheid AutonomieCompetentie

8 Basisbehoeften  Sociale verbondenheid: Het samenwerken met anderen aan het leveren van teamprestaties.  Autonomie: De eigen wil. Het maken van duidelijke keuzes en de verantwoordelijkheid hiervoor.  Competentie: Het gevoel dat je professionele taken aankunt. Sociale verbondenheid Autonomie Competentie

9 Vragen  Hoe kun je de autonomie van een leraar bevorderen?  Hoe kun je de perspectieven en kwaliteiten van je collega’s benutten?  Hoe kun je een gevoel van verantwoordelijkheid en zelfsturing bevorderen?

10 Teamprestaties  Basisbehoeften team, collectief leren  Groepsdynamica  Groupthink  Verdedigingsmechanismen: slim praten werkt statusverhogend  Kenmerken van groepsdenken  Synergie  Het vergt moed!: Open en kwetsbaar opstellen ten opzichte van je groep.

11 Groepsdenken  De illusie van onkwetsbaarheid: Alleen positieve kant zien van eigen plannen.  De illusie van unanimiteit: Als iedereen het unaniem eens is, dan kun je als individu er niet tegenin gaan.  Onderdrukking van persoonlijke twijfel: Leden negeren signalen die gemaakte plannen dwarsbomen.  Bewakers van groepsmening: Geen andere opvattingen toegestaan.  Druk uitoefenen: De groepsagenda wordt gemanipuleerd door (zachte) leider met stilzwijgende goedkeuring van de leden.  Rationaliseren: Bedreigingen die consensus in de weg staan, worden weggerationaliseerd (geredeneerd).  De illusie van ethiek: Het doel heiligt de middelen, wij doen niks fout.  Stereotypen: Er ontstaan zwart-wit denkgedrag, nuances (het grijze gebied) vallen weg. Vastgeroeste overtuigen worden als ‘feiten’ opgevat. (de Roode, 2012)

12 Synergie  Sociale attractie GROEP Onderlinge relatieTaakgerichtheid

13 Boven- en onderstroommodel

14 Bewustzijn en coachen  Bewustzijn, poppenspeler of marionet  Cirkel van invloed  Coachen op drijfveren

15 Wie ben jij?  Poppenspeler of Marionet?

16 Bewustzijn en coachen  Coachen: Het beste uit mensen halen!  Zelfsturing  Verantwoordelijkheid  Wederzijdse afhankelijkheid vormgeven  Emotionele binding coach-coachee  Bewustzijn  Gerichte aandacht  Helderheid  Concentratie  Vertrouwen

17 Opdracht  Hoe nieuwsgierig ben jij naar je collega’s?  Waar ligt het probleem nu werkelijk bij de implementatie van het ICT beleid?

18 Een coachgesprek  https://www.leraar24.nl/video/1765/oplossingsgericht- coachingsgesprek#tab=0 https://www.leraar24.nl/video/1765/oplossingsgericht- coachingsgesprek#tab=0  Wat vond je goed aan dit gesprek?  Wat heb je gemist?

19 Cirkel van invloed

20 De klacht is niet het echte probleem  Zoeken naar het echte probleem: Klacht Probleem Overtuiging Drijfveer

21 Leren doe je voorbij je comfortzone

22 Coachen op drijfveren 1. Achterhalen onbewuste drijfveren en overtuigingen I. Het voorkomen van herhaling II. Vastzitten in (oude) denkpatronen 2. Op zoek naar ideaalbeelden I. Ideaalbeeld en hoge verwachtingen II. Ideaalbeeld dat klachten in stand houdt III. Ideaalbeeld bijstellen 3. Overtuigingen opsporen I. Blindmakers II. Beperkende overtuiging in stand houden van problemen 4. Inzicht geeft uitzicht I. Gebrek aan zelfkennis II. Beperkende overtuiging bijstellen: iets doen wat je normaal vermijdt III. Patronen doorbreken en balans herstellen 5. De onbewust coach I. Ken je eigen drijfveren en beperkingen II. Ken de drijfveren van de ander, focus op talent (Schouten, 2014): “Neem geen genoegen met een half leven.”


Download ppt "Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3."

Verwante presentaties


Ads door Google