De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De Kracht van een Team Hilde Bellaard van Krachtig Werk.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De Kracht van een Team Hilde Bellaard van Krachtig Werk."— Transcript van de presentatie:

1 De Kracht van een Team Hilde Bellaard van Krachtig Werk

2  Hilde Bellaard  Interim-manager  Trainer   Welkom

3 Krantenkoppen

4 Probleemgedrag in de ouderenzorg kan verminderd worden door de kracht van een team in te zetten. Stelling:

5  Stelling  Praktijkvoorbeeld  Teamdoelmatigheidsmodel  De Kracht van een team  Conclusie Agenda

6 Praktijkvoorbeeld

7  Missie  Cliëntgericht werken  Een thuis geven  Tevreden over de zorg  Team  Geen eenduidigheid  Onduidelijke communicatie  Niet buiten de kaders kunnen denken  Problemen in samenwerking  Normen en waarden  Eigen versus Professionele  Bejegening Wat gaat er nu mis?

8  Stelling  Praktijkvoorbeeld  Teamdoelmatigheidsmodel  De Kracht van een team  Conclusie Agenda

9 Teamdoelmatigheidsmodel: Missie Doelen Taken en Rollen Afspraken en Procedures Onderlinge verhoudingen

10  Vertaling missie door manager:  Missie organisatie is leidend, maar te abstract  Gezamenlijke missie met team formuleren.  Tussenstappen:  Bewustwording stimuleren: Wat is de drijfveer/missie van de medewerker om dit werk te doen ? persoonlijke visie op mensen Hoe wil een medewerker zelf wonen/leven Rechten van de mens  Onderlinge uitwisseling medewerkers De missie

11 Teamdoelmatigheidsmodel: Missie Doelen Taken en Rollen Afspraken en Procedures Onderlinge verhoudingen

12  Vertaling missie naar doelen door manager  Smart formuleren  Betrekken medewerkers  Betrekken cliënten (of vertegenwoordigers)  Betrekken multidisciplinair team  Check steeds: ondersteunt het doel de missie?  werkplan Doelen

13 Teamdoelmatigheidsmodel: Missie Doelen Taken en Rollen Afspraken en Procedures Onderlinge verhoudingen

14  Manager verduidelijkt taken en rollen  Teamopbouw  Functiebeschrijvingen/ functioneringsgesprekken  Mix van kwaliteiten in team  Wie is verantwoordelijk voor welk doel  Manager stuurt op de professionele rol/beroepscode?  Cliënt staat centraal  Gewoonten cliënt worden gerespecteerd  Emoties van de cliënt kunnen hanteren  Professionals kunnen zichzelf als instrument inzetten/zelfreflectie kunnen toepassen Taken en Rollen

15 Teamdoelmatigheidsmodel: Missie Doelen Taken en Rollen Afspraken en Procedures Onderlinge verhoudingen

16  Ga met het team na:  Welke afspraken/procedures zijn er en ondersteunen ze de missie?  hoe werkafspraken/procedures tot stand komen en wanneer deze worden geëvalueerd.  Wie welke afspraken mag maken  Wie verantwoordelijk is voor het nakomen van afspraken/procedures Afspraken en procedures

17 Teamdoelmatigheidsmodel: Missie Doelen Taken en Rollen Afspraken en Procedures Onderlinge verhoudingen

18  Voorbeeldfunctie bejegening  Organisatie naar medewerkers  Manager naar medewerkers  Medewerker naar medewerker DUS:Effect op bejegening naar cliënten Onderlinge Verhoudingen

19 Hoe kan de manager de onderlinge verhoudingen versterken?  Bejegening  Voorbeeldfunctie  Systeemtheorie  Verwachtingen in teamsamenwerking uitspreken en evalueren  Gelijkwaardigheid/ respect/veiligheid/openheid  Roddelcultuur doorbreken  Versterken Waardering en vertrouwen onderling  Kernkwaliteiten en kernkwadranten  Versterken communicatie:gesprekstechnieken  Complimenten  Oog voor succes Onderlinge verhoudingen

20 Hoe kan de manager de onderlinge verhoudingen versterken?  Collegialiteit  Aandacht voor lief en leed  Stimuleren helpcultuur  Fouten mogen maken/ kunnen groeien  Samen doelen bereiken  Professionaliteit  Bewustwording  Verantwoordelijkheid  Leerdoelen/capaciteiten benutten Onderlinge verhoudingen

21  Overige  Creativiteit/out of the box denken  Aandacht voor arbeidsvreugde Onderlinge verhoudingen

22  Stelling  Praktijkvoorbeeld  Teamdoelmatigheidsmodel  De Kracht van een team  Conclusie Agenda

23  = Samenspel  Gezamenlijke missie  Dezelfde doelen  Bundeling van taken, rollen, kwaliteiten  Duidelijke afspraken  Vertrouwen  Plezier  Voeding van buiten het team De kracht van een team

24  Hulpmiddelen :  Teamdoelmatigheidsmodel  Kernkwadranten analyse  Gesprekstechnieken  Zeven bronnen van arbeidsvreugde  Functioneringsgesprekken  Coaching individu en team  Beroepscode  Werkplan en evaluatie volgens cirkel van Deming De kracht van een team

25  Stelling  Praktijkvoorbeeld  Teamdoelmatigheidsmodel  De Kracht van een team  Conclusie Agenda

26 Praktijkvoorbeeld

27 Teamdoelmatigheidsmodel: Missie Doelen Taken en Rollen Afspraken en Procedures Onderlinge verhoudingen

28 Stelling:Probleemgedrag in de ouderenzorg kan verminderd worden door de kracht van een team in te zetten. Conclusie:

29 Vragen?

30 Bedankt voor de aandacht! Hilde Bellaard


Download ppt "De Kracht van een Team Hilde Bellaard van Krachtig Werk."

Verwante presentaties


Ads door Google