De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Welkom!! Bij de bijeenkomst over Functionerings- & Beoordelingsgesprekken Arnold van der Leden KEI Consultancy www.keiconsultancy.nl.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Welkom!! Bij de bijeenkomst over Functionerings- & Beoordelingsgesprekken Arnold van der Leden KEI Consultancy www.keiconsultancy.nl."— Transcript van de presentatie:

1 Welkom!! Bij de bijeenkomst over Functionerings- & Beoordelingsgesprekken Arnold van der Leden KEI Consultancy

2 Wie is wie….? Zeer kort voorstelrondje: •Wie ben je? •En wat zijn je behoeftes vanavond?

3 Wat gaan we vanavond doen? •Kort rollenspel van trainer •Theorie •Oefenen feedback geven •Evaluatie van de oefening •Pauze •Theorie FG & BG •Voorbereiden van een functioneringsgesprek •Resumé •Afronden van de avond en eindevaluatie

4 Kortom Plezier maken….. en… ook nog wat leren…!!

5 Theorie •In F&B gesprekken komt van alles samen: –Geschiedenis van de medewerker –Spanning tussen medewerker en leidinggevenden, andere medewerkers.. –Aansturingsproblemen –Onduidelijkheden (in werkwijze, doelstellingen, communicatie) –Feedback geven –Etc etc etc

6 Daarom… •Is het belangrijk om F&B gesprekken goed en adequaat te doen. •Onthoud altijd het doel…! •(wat is het doel??)

7 Doel(en) F&B gesprekken •Motivatie versterken!!! •En dan ook: ………. beter met elkaar laten samenwerken……..

8 Korte rollenspelen Trainer speelt een aantal rollen Deze persoon zit tegenover je…..

9 Daarom een stukje theorie 45% 35% 20% Soorten communicatie Inhoud Intonatie Non Verbaal

10 Conclusie •We moeten in communicatie allereerst goed: •Kijken, daarna •Luisteren (= actief luisteren en open vragen gebruiken) •Uitvragen (of doorvragen) •Toetsen, en •Samenvatten: •Kortom: in communicatie zijn we de KLUTS

11 Waar gaat het mis? •Onduidelijkheden in verwachting, aansturing, doelen, etc •Verkeerde manier van feedback geven in het verleden •Sterke taakgerichtheid van leidinggevende ipv mensgerichtheid •Communicatie en dan met name de luistervaardigheid van de leidinggevende… •Geen oog voor eigen valkuilen….

12 Het belangrijkste.. •Geef feedback op het moment dat iets gebeurt.. •Ken je dat, dat je (negatieve) feedback uitstelt?

13 Daarom nu oefenen •Op feedback geven: –Je hoort dat een medewerker negatief roddelt over een ander –Een medewerker levert een document te laat aan een andere medewerker aan(komt afspraak niet na) •In groepjes van vier: –Methode: •G methode (gedrag, gevolg, gevoel, gewenst gedrag) •20 minuten de tijd (minimaal twee van de vier personen moeten hebben geoefend in feedback geven..) •Bereid het eerst voor, voordat je het rollenspel uitvoert..

14 Evaluatie van rollenspel •Wat hebben jullie geleerd? •Wat ging goed? •Wat kon beter?

15 PAUZE

16 Voorbereiding FG en BG 1.Is bekend op welke punten medewerker wordt afgerekend? 2.Zijn plussen en minnen van medewerker goed bijgehouden? 3.Nodig medewerker schriftelijk uit, geef hierin uitleg over doel en voorbereiding 4.Bereid gesprek goed voor (zijn er emoties, geschillen, bereid ook complimenten voor, denk aan je doelstelling…)

17 Basisvoorwaarden: Houdt alle zaken bij in personeelsfile Wissel verbeterpunten af met complimenten (!!) Wees duidelijk in reden van het gesprek naar medewerker Houdt eigen doel voor het gesprek in de gaten (=motiveren) Maak afspraken SMART (concreet en op een tijdstip) Sluit gesprek altijd positief af FunctioneringsgesprekBeoordelingsgesprek Medewerker bereidt zich ook voorManager bereidt eindbeoordeling voor Vooral op toekomst gerichtBeoordeling ahv het verleden Afspraken om te verbeterenAfrekening op basis van verleden Gelijkwaardig, tweezijdig: vraag ook feedback!!!! 1-richting: manager-medewerker: je beoordeelt medewerker Tijdsduur ca. een uurTijdsduur max. half uur Verschil Functionerings- en beoordelingsgesprekken

18 Structuur Beoordelingsgesprek •Nodig medewerker schriftelijk uit •Bereid gesprek voor op +++ en --- •Aanvang van gesprek: het ijs breken •Uitleg over doel van het gesprek •Afrekenpunten doornemen, feedback geven per punt •Conclusie van functioneren: promotie, salaris.. •SMART afspraken maken •Positief het gesprek eindigen!!

19 Structuur Functioneringsgesprek •Nodig medewerker schriftelijk uit, vraag medewerker gesprek voor te bereiden (wat gaat goed, waar behoefte aan, waar moeite mee…) •Bereid gesprek goed voor (++ en --), wees bereid ook feedback te krijgen!!!! •Aanvang van gesprek: kwispelen…! Doel uiteenzetten, gezamenlijk agenda bepalen •Agendapunten bepraten •SMART afspraken maken •Positief afsluiten

20 Belangrijk bij Functioneringsgesprekken •Tweezijdig, dit betekent: –Luisteren! –Vertrouwen met elkaar opbouwen –Feedback vragen en ontvangen ook over eigen functioneren! –Mening/ ideeën van medewerker zeer serieus nemen –Neem genoeg tijd in acht

21 Werkopdracht: bereid concreet een FG voor Iedereen: bereid een FG concreet voor één van uw medewerkers voor: –Concrete afrekenpunten van uw medewerker –+++ en --- –De structuur van het gesprek –Bereidheid om ook feedback te krijgen (= open vragen stellen en luisteren) –Goede ijsbreker/ aanvang van het gesprek bedenken (essentieel)

22 Resumé van de avond •Spreek feedback direct uit (+++ en ---) •Let op wijze van feedback uitspreken (G methode) •Houd feedback bij in personeelsfile •Bepaal afrekenpunten van medewerker

23 Resumé van de avond •Bereid FG en BG goed voor: –Nodig medewerker schriftelijk uit (doel, evt. voorbereidingsopdracht erin) –Pak punten uit personeelsdossier van afgelopen tijd –Pak afrekenpunten erbij –Bereid ++ en – voor –Bereid structuur gesprek voor (o.a. doel) –Bereid je voor op verschil tussen FG en BG

24 Resumé van de avond •Tijdens FG of BG: –Goede aanvangsfase om het ijs breken –Reden uitspreken van gesprek –Structuur vasthouden –++ en – uitspreken (die al bekend zijn) –Concrete afspraken maken –Maar vooral … positief afsluiten

25 Vragen?? Succes met de gesprekken!! & Bedankt voor de aandacht! Voor meer informatie of hulp kom ik graag vrijblijvend bij u langs! Arnold van der Leden


Download ppt "Welkom!! Bij de bijeenkomst over Functionerings- & Beoordelingsgesprekken Arnold van der Leden KEI Consultancy www.keiconsultancy.nl."

Verwante presentaties


Ads door Google