De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014 Periode 1 KOP

Verwante presentaties


Presentatie over: "Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014 Periode 1 KOP"— Transcript van de presentatie:

1 Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014 Periode 1 KOP

2 Leerdoelen en instructiemodellen

3 Welkom Terugblik bijeenkomst 15 september Vooruitblik Theorie leerdoelen & vragen stellen Verwerkingsopdrachten Terugblik op hoofdpunten en opbrengst Afsluiting

4 Leerdoelen De student kan het belang van het formuleren van leerdoelen uitleggen. De student kan drie argumenten noemen waarom vragen stellen in de onderwijsleersituatie van belang is. De student kan de 5 doelen uitleggen die een leraar kan bereiken door het stellen van vragen. De student kan de vier criteria van het stellen van een vraag uitleggen. De student kan een onderwijsleergesprek onderscheiden van een klassengesprek en een sociaal gesprek

5 Leerdoelen voor deze les De student kan SMART leerdoelen en lesdoelen formuleren. De student kan vragen formuleren die het lagere orde leren en het hogere orde leren stimuleren. De student kan de vier criteria voor het stellen van een vraag herkennen en toepassen.

6 Terugblik Wat: feedback (tips/tops) geven op het lesvoorbereidingsformulier Tijd: 10 minuten Hoe: lesvoorbereidingsformulier in duo’s bespreken + aantekeningen maken met aandacht voor theorie Hulp: werken in duo’s Uitkomst: overzicht van tips / tops met betrekking tot het lesvoorbereidingsformulier Klaar: bespreken bevindingen met ander duo + korte klassikale bespreking

7 Leerdoelen Het nut van leerdoelen Formuleren van leerdoelen – gekoppeld aan eindtermen – inhoudscomponent – gedragscomponent (kunnen + ) – conditiecomponent – Meetbaar

8 Leerdoelen Soorten leerdoelen – Cognitieve leerdoelen – Affectieve leerdoelen – Sociale leerdoelen – Motorische leerdoelen

9 Verwerkingsopdracht leerdoelen Bekijk de leerdoelen van je buurman/ buurvrouw 1. Geef per leerdoel aan wat voor soort leerdoel er is geformuleerd. 2. Pas (indien nodig) de leerdoelen zo aan dat ze voldoen aan de eisen rondom formulering en noteer deze nieuwe leerdoelen.

10

11 Vragen stellen Het stellen van een vraag heeft altijd een doel: – Contact – Verzoek – Aandacht sturen – Stimuleren – Controleren

12 Vragen stellen Waarom vragen stellen – Het stellen van vragen is een effectieve groepsdidactische strategie. – Zichtbaarheid van het denken – Aansluiten bij voorkennis – Effectieve beklijving van nieuw te leren informatie Welke vragen docenten stellen is bepalend voor de kwaliteit van het denkproces.

13 Vragen stellen Brophy & Good (1986) onderscheiden 4 fasen bij het stellen van vragen: - Het formuleren van de vraag - Bepalen aan wie de vraag gesteld gaat worden - Gelegenheid tot antwoorden - De reactie op het antwoord

14 Vragen stellen 4 criteria bij het stellen van vragen (Ebbens & Ettekoven, 2013) – Individuele aanspreekbaarheid Iedereen kan op bijdrage aangesproken worden – Veiligheid – Structuur en non-verbale kwaliteiten Leerlingen weten welke leeractiviteit verwacht wordt – Wachttijd Tijd om over antwoorden na te denken Wachttijd 1 en wachttijd 2

15 Verwerkingsopdracht vragen stellen Bedenk een vraag rondom het thema “herfst” Stel deze vraag up tempo voor de klas en houdt hierbij rekening met de fasen van vragen stellen (Brophy & Good) en de criteria voor het stellen van een vraag (Ebbens & Ettekoven, 2013) Iedereen stelt up tempo als docent voor de klas een vraag en vangt een reactie op, rekening houdend met de 4 criteria.

16 Afsluiting 1. Noteer een persoonlijk leerdoel voor deze week met betrekking tot het thema van vandaag. 2.Bedenk een vraag rondom dit thema waar je graag antwoord op wilt vinden in de komende week.

17 Thuiswerk Lezen Handboek voor leraren hoofdstuk 2.5 Effectief leren H3, H4 + H5 Voorbereiding thema 1.5 (wiki)


Download ppt "Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014 Periode 1 KOP"

Verwante presentaties


Ads door Google