De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inleiding Voorbeeld Noord-Zuid-projecten Casus Uva project Benin Onderwijsopzet Transdisciplinaire projecten Leerdoelen Uitdagingen voor verbetering Balans.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inleiding Voorbeeld Noord-Zuid-projecten Casus Uva project Benin Onderwijsopzet Transdisciplinaire projecten Leerdoelen Uitdagingen voor verbetering Balans."— Transcript van de presentatie:

1

2 Inleiding Voorbeeld Noord-Zuid-projecten Casus Uva project Benin Onderwijsopzet Transdisciplinaire projecten Leerdoelen Uitdagingen voor verbetering Balans Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO

3 Kenmerken Noord-Zuid projecten: Duurzame ontwikkeling Interdisciplinair & intercultureel Lokale relevantie Combineren kennisniveaus/vaardigheden, participatie Studentgericht HBO / WO, samenwerking lokale HO instelling Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO

4 Samenwerking Universiteit Benin & Universiteit van Amsterdam Samenwerking lokale groepen Sindomin-Benin -> NGO Participatie HBO en WO studenten Thema leven in Wetlands Voorbeeld Benin – Universiteit van Amsterdam Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO

5 Onderwijsopzet 25 jaar ervaring en verbetering Transdisciplinair 14 weken, fasering duidelijk omlijnd (projectontwerp, uitvoering, evaluatie) Veel nadruk op procesbegeleiding, monitoring en evaluatie essentieel 4 Beninese en 4 NL studenten per team Vraaggericht; afbakening onderwerp door studenten Economisch / ecologisch / sociaal (studierichtingen) Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO

6 Transdisciplinariteit Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO Bedrijfsleven Burgers Overheden Kennis NGO’s instellingen ten Stud en groep

7 Leerdoelen Herkennen van en omgaan met verschillende belangen mbt duurzame ontwikkeling Samenwerken in multidisciplinair team / kennisintegratie Samenwerken met mensen met andere culturele achtergrond Gebruik en productie van kennis op diverse niveaus Opzet, afbakening en afronding relevant onderzoek (binnen gegeven tijdsbestek) Persoonlijke leerdoelen Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO

8 Uitdaging voor verbetering Verwachtingen bij de doelgroep (lokale organisaties) Samenwerking universiteit van Benin Groepsproces: verschil in achtergrond, kennis & vaardigheden, taal Procesbegeleiding: vaardigheden docenten Inhoudelijke kwaliteit / bruikbaarheid eindproduct Follow-up Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO

9 Verwachtingen doelgroep Onderwijsdoelen van de opdracht benadrukken (garantie perfect eindproduct onmogelijk) Inhoudelijke onafhankelijkheid studenten, maar leerdoel = bruikbaar eindresultaat Participatie in de aanpak benadrukken, implementatie ligt bij doelgroep Concrete afspraken tijdsinvestering doelgroep Heldere communicatie verwachtingen / verantwoordelijkheid Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO

10 Samenwerking universiteit van Benin Verschillen in aanpak zoals: student-docent relatie Naar co-ontwerp van onderwijskundig model Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO

11 Groepsproces: verschil in achtergrond, kennis & vaardigheden, taal Strenge selectieprocedure inc. individuele intakes Balans in de groep bij groepssamenstelling Goede voorbereiding Veiligheid / openheid in de groep, tussenevaluaties Tegenstellingen / taboes niet laten sluimeren maar bespreken en profiteren van verschillen Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO

12 Procesbegeleiding: vaardigheden docenten Niet-directief, studenten stimuleren tot kennisontwikkeling, conflictbeheersend Selectie: inzicht in groepsprocessen Docentenbegeleiding middels wekelijkse bijeenkomsten Inhoudelijke (staff) begeleiding middels bijeenkomsten deskundigen Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO

13 Inhoudelijke kwaliteit / bruikbaarheid Vraaggericht werken Extra aandacht voor methodologie in begin module – bevordert interdisciplinaire karakter en kwaliteit Studenten stimuleren evenwicht te vinden in ‘objectiviteit’ / eigen expertise en wensen doelgroep Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO

14 Follow-up Inbedding in doelgroep-organisatie Interdisciplinaire, of individuele studentenopdrachten Langdurige relatie samenwerkende partners Investeren in netwerk Follow-up van de leerervaringen – delen met medestudenten Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO

15 Balans -Kleinschalig -Arbeidsintensief (mn bij start) -Relatief kostbaar + Unieke leerervaring + Diepte-investering + Spinn-off op projectniveau Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO

16 Meer informatie Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO


Download ppt "Inleiding Voorbeeld Noord-Zuid-projecten Casus Uva project Benin Onderwijsopzet Transdisciplinaire projecten Leerdoelen Uitdagingen voor verbetering Balans."

Verwante presentaties


Ads door Google