De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode Tom van Weert, Steven Nijhuis Lectoraat ICT en Hoger Onderwijs Hogeschool Utrecht.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode Tom van Weert, Steven Nijhuis Lectoraat ICT en Hoger Onderwijs Hogeschool Utrecht."— Transcript van de presentatie:

1 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode Tom van Weert, Steven Nijhuis Lectoraat ICT en Hoger Onderwijs Hogeschool Utrecht

2 HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs Studenten (volgens de methode) n Ontwerpen en implementeren oplossingen n niet-standaard problemen uit de praktijk n echte opdrachtgevers n Mobiliseren bestaande kennis en passen deze toe n Ontwikkelen competenties ‘on the job’ n Ontwikkelen nieuwe kennis (ten dienste van de opleiding / lector) n Werken individueel of in teams

3 HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs Docenten (volgens de methode) n Helpen bij verbeteren van kwaliteit van: n praktijkoplossing n ontwikkelde competenties n ontwikkelde kennis n Gebruiken expliciete, valide kwaliteitscriteria n Beoordelen op gerealiseerde verbeteringen

4 HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs Methode is gefaseerd n Voorbereiden n Vraagontwikkeling n Bemensing/ advertentie n Project ontwikkelen: Plan van aanpak n Probleemanalyse n Projectorganisatie n Oplossing realiseren n Ontwerpen: conceptueel ontwerp. n Ontwikkelen: oplossing die kan "werken" n Implementeren: oplossing werkt in het echt n Verbeteren van ontwerp en/of oplossing n Opleveren van werkende oplossing n Opleveren ontwikkelde kennis en competentie

5 HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs Validatie De methodologie Praktijk- probleem Studenten- project Plan van aanpak Formele evaluatie halverwege Eindpresentatie / Lessons Learned Vraag ontwikkeling Kick-off Startup review Midterm review Endterm review Competentie- vraag Rollen / advertentie Kennisvraag Vraag ontwikkeling Kwaliteitscriteria Akkoord offerte Akkoord ontwerp Akkoord oplevering Ervaring implemnt.

6 HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs Drie stromen, drie vragen n P: Oplossen van praktijkprobleem voor opdrachtgever n K: Ontwikkelen van kennis voor kennisopdrachtgever n C: Ontwikkelen van competenties

7 HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs Ontwerpprojecten in praktijk n P: Maak plan voor ontwikkeling van voormalig Cereol-terrein binnen gegeven ruimtelijke en financiële randvoorwaarden en met behoud van culturele en creatieve bedrijvigheid (opdrachtgever: gemeente Utrecht) n K: Geeft het ontwikkelen van een aantal alternatieve plannen hier een verbetering ten opzichte van gangbare praktijk van stedelijke vernieuwing? (opdrachtgever: Kenniscentrum) n C: Ontwikkel competenties als vastgoedmanager (opdrachtgever: opleiding)

8 HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs Drie stromen in fasen

9 HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs Ontwerpprojecten in praktijk Kwaliteit: Kennis mobiliseren en toepassen

10 HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs Ontwerpprojecten in praktijk Kwaliteit: Valideren of geldig in praktijkcontext

11 HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs Ontwerpprojecten in praktijk Kwaliteit: Reviewen tegen kwaliteitscriteria

12 HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs Ontwerpprojecten in praktijk Centraal element: Plan van aanpak

13 HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs Ontwerpprojecten in praktijk Centraal element: Plan van aanpak Fase: Project ontwikkelen StappenResultaat Uitgangspositie bepalen  Analysekader Diagnose stellen  Probleemstelling: Bestaand  Gewenst Aanpak uitwerken  Probleemaanpak Project organiseren  Projectorganisatie Kwaliteit organiseren  Kwaliteitsbeheersing Plan van Aanpak

14 HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs Essentiële elementen n Praktijkprobleem met een opdrachtgever uit de praktijk: n Échte opdrachtgever, geen coachingsrol n Docent is coach, niet de deskundige die vertelt hoe het moet n Praktijkoplossing niet evident/niet zonder ontwerp en ontwerptoetsing te bereiken n Advertenties om studenten te selecteren leiden tot vraagsturing, ook bij verplichte projecten n Veilige omgeving voor studenten: n Vraagontwikkeling, validatie en reviews zorgen er voor dat ze niet ‘onderuit’ gaan en een acceptabel eindresultaat kunnen boeken n Student/team is zelfsturend: n Neemt beslissingen en gaat zelf achter informatie aan n Signaleert informatie- en coachingsbehoeften n Heeft de middelen om succes en kwaliteit te bewaken

15 Ontwerpprojecten in het hoger onderwijs Contact:


Download ppt "Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode Tom van Weert, Steven Nijhuis Lectoraat ICT en Hoger Onderwijs Hogeschool Utrecht."

Verwante presentaties


Ads door Google