De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Projectmatig onderwijs en projectmanagement hebben iets met elkaar Niki Vaes Inge Geurts Ad Paulissen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Projectmatig onderwijs en projectmanagement hebben iets met elkaar Niki Vaes Inge Geurts Ad Paulissen."— Transcript van de presentatie:

1 projectmatig onderwijs en projectmanagement hebben iets met elkaar Niki Vaes Inge Geurts Ad Paulissen

2 2 introductie projectmatig onderwijs en projectmanagement hebben iets met elkaar:  inventarisatie  voorbeeld-1 (begeleiden en leiderschap)  voorbeeld-2 (teamvorming – interactieve oefeningen) mogelijk vervolg en afsluiting  kennisbank uitbreiden met projectmatig onderwijs  kenniscafe – thema’s voor een vervolgbijeenkomst Opzet van de workshop

3 3 introductie projectmatig onderwijs en projectmanagement hebben iets met elkaar:  inventarisatie  voorbeeld-1 (begeleiden en leiderschap)  voorbeeld-2 (teamvorming – interactieve oefeningen) mogelijk vervolg en afsluiting  kennisbank uitbreiden met projectmatig onderwijs  Kennis cafe – thema’s voor een vervolgbijeenkomst Opzet van de workshop

4 4 status project project management (PM)projectmatig werken in onderwijs (PW) voorbereiden business case Project Initiatie Document (PID) TOKIG : Tijd, Organisatie en risico’s, Kwaliteit, Informatie, Geld project inrichten project kick off wie is de opdrachtgever wie zit er in stuurgroep (BUS, business-user-supplier vertegenwoordigers) wie is de projectleider wie zijn de teamleden start bijeenkomst (verheldering, teamvorming, motivatie, afstemming, eerste afspraken,) project loopt projectleider managet het project (zorgt dat iedereen aan het werk kan en is, lost conflicten op, houdt TOKIG in de gaten en stelt bij) projectleider rapporteert periodiek aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor projectleider rapporteert issues (noodsituaties, risico’s) aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor project afsluiten projectleider maakt eindrapportage voor akkoord opdrachtgever en stuurgroep lessons learned projectleider zorgt voor goede overdracht projectresultaten projectleider wikkelt projectorganisatie af

5 5 status projectproject management (PM)projectmatig werken in onderwijs (PW) voorbereiden business case Project Initiatie Document (PID) TOKIG : Tijd, Organisatie en risico’s, Kwaliteit, Informatie, Geld leerplan, leerdoelen, waarom werkvorm PW inhoudelijk en leerdoelen; beschrijving groepsopdracht of projectopdracht tijd, organisatie van de groepen/groepsindeling, gewenste kwaliteit werk, informatievoorziening, middelen project inrichten project kick off wie is de opdrachtgever wie zit er in stuurgroep (BUS, business-user-supplier vertegenwoordigers) wie is de projectleider wie zijn de teamleden start bijeenkomst (verheldering, teamvorming, motivatie, afstemming, eerste afspraken) project loopt projectleider managet het project (zorgt dat iedereen aan het werk kan en is, lost conflicten op, houdt TOKIG in de gaten en stelt bij) projectleider rapporteert periodiek aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor projectleider rapporteert issues (noodsituaties, risico’s) aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor project afsluiten projectleider maakt eindrapportage voor akkoord opdrachtgever en stuurgroep lessons learned projectleider zorgt voor goede overdracht projectresultaten projectleider wikkelt projectorganisatie af

6 6 status projectproject management (PM)projectmatig werken in onderwijs (PW) voorbereiden business case Project Initiatie Document (PID) TOKIG : Tijd, Organisatie en risico’s, Kwaliteit, Informatie, Geld leerplan, leerdoelen, waarom werkvorm PW inhoudelijk en leerdoelen; beschrijving groepsopdracht of projectopdracht tijd, organisatie van de groepen/groepsindeling, gewenste kwaliteit werk, informatievoorziening, middelen project inrichten project kick off wie is de opdrachtgever wie zit er in stuurgroep (BUS, business-user-supplier vertegenwoordigers) wie is de projectleider wie zijn de teamleden start bijeenkomst (verheldering, teamvorming, motivatie, afstemming, eerste afspraken,) project loopt projectleider managet het project (zorgt dat iedereen aan het werk kan en is, lost conflicten op, houdt TOKIG in de gaten en stelt bij) projectleider rapporteert periodiek aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor projectleider rapporteert issues (noodsituaties, risico’s) aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor project afsluiten projectleider maakt eindrapportage voor akkoord opdrachtgever en stuurgroep lessons learned projectleider zorgt voor goede overdracht projectresultaten projectleider wikkelt projectorganisatie af

7 7 status projectproject management (PM)projectmatig werken in onderwijs (PW) voorbereiden business case Project Initiatie Document (PID) TOKIG : Tijd, Organisatie en risico’s, Kwaliteit, Informatie, Geld leerplan, leerdoelen, waarom werkvorm PW inhoudelijk en leerdoelen; beschrijving groepsopdracht of projectopdracht tijd, organisatie van de groepen/groepsindeling, gewenste kwaliteit werk, informatievoorziening, middelen project inrichten project kick off wie is de opdrachtgever wie zit er in stuurgroep (BUS, business-user-supplier vertegenwoordigers) wie is de projectleider wie zijn de teamleden start bijeenkomst (verheldering, teamvorming, motivatie, afstemming, eerste afspraken) project loopt projectleider managet het project (zorgt dat iedereen aan het werk kan en is, lost conflicten op, houdt TOKIG in de gaten en stelt bij) projectleider rapporteert periodiek aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor projectleider rapporteert issues (noodsituaties, risico’s) aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor project afsluiten projectleider maakt eindrapportage voor akkoord opdrachtgever en stuurgroep lessons learned projectleider zorgt voor goede overdracht projectresultaten projectleider wikkelt projectorganisatie af

8 8 status projectproject management (PM)projectmatig werken in onderwijs (PW) voorbereiden business case Project Initiatie Document (PID) TOKIG : Tijd, Organisatie en risico’s, Kwaliteit, Informatie, Geld leerplan, leerdoelen, waarom werkvorm PW inhoudelijk en leerdoelen; beschrijving groepsopdracht of projectopdracht tijd, organisatie van de groepen/groepsindeling, gewenste kwaliteit werk, informatievoorziening, middelen project inrichten project kick off wie is de opdrachtgever wie zit er in stuurgroep (BUS, business-user-supplier vertegenwoordigers) wie is de projectleider wie zijn de teamleden start bijeenkomst (verheldering, teamvorming, motivatie, afstemming, eerste afspraken) voor wie werkt de projectgroep (docent? extern zoals bedrijfsmentor, gesimuleerde opdrachtgever?) B: inhoudelijk deskundige (docent?) U: gebruikers, doelgroepen (van de projectproducten) S: wie zorgt voor de noodzakelijke middelen (docent? stafbureau?) rol in groep andere rollen in groep? eerste bijeenkomst van de groep (met docent? verheldering, teamvorming (rollen?), motivatie, afstemming, eerste afspraken) project loopt projectleider managet het project (zorgt dat iedereen aan het werk kan en is, lost conflicten op, houdt TOKIG in de gaten en stelt bij) projectleider rapporteert periodiek aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor projectleider rapporteert issues (noodsituaties, risico’s) aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor groep werkt (volgens rollen?) docent begeleidt de groep, lost problemen mee op (inhoudelijk, groepsproblemen) groep rapporteert tussentijds aan docent (zoals afgesproken), docent geeft feedback groep/groepslid rapporteert noodsituatie aan docent project afsluiten projectleider maakt eindrapportage voor akkoord opdrachtgever en stuurgroep lessons learned projectleider zorgt voor goede overdracht projectresultaten projectleider wikkelt projectorganisatie af groep maakt eindrapport voor docent; docent beoordeelt de groepsopdracht (cijfer?, cijfer voor groep, cijfer voor groepsleden individueel; geeft feedback, lessons learned studenten) groep draagt groepsproducten over docent wikkelt werkvorm af (cijfers vastleggen, lessons learned en evaluatie tbv volgende keer; (feedback op leerplan, evaluatie werkvorm, administratief)

9 9 status projectproject management (PM)projectmatig werken in onderwijs (PW) voorbereiden business case Project Initiatie Document (PID) TOKIG : Tijd, Organisatie en risico’s, Kwaliteit, Informatie, Geld leerplan, leerdoelen, waarom werkvorm PW inhoudelijk en leerdoelen; beschrijving groepsopdracht of projectopdracht tijd, organisatie van de groepen/groepsindeling, gewenste kwaliteit werk, informatievoorziening, middelen project inrichten project kick off wie is de opdrachtgever wie zit er in stuurgroep (BUS, business-user-supplier vertegenwoordigers) wie is de projectleider wie zijn de teamleden start bijeenkomst (verheldering, teamvorming, motivatie, afstemming, eerste afspraken, voor wie werkt de projectgroep (docent? extern zoals bedrijfsmentor, gesimuleerde opdrachtgever?) B: inhoudelijk deskundige (docent?) U: gebruikers, doelgroepen (van de projectproducten) S: wie zorgt voor de noodzakelijke middelen (docent? stafbureau?) rol in groep andere rollen in groep? eerste bijeenkomst van de groep (met docent? verheldering, teamvorming (rollen?), motivatie, afstemming, eerste afspraken) project loopt projectleider managet het project (zorgt dat iedereen aan het werk kan en is, lost conflicten op, houdt TOKIG in de gaten en stelt bij) projectleider rapporteert periodiek aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor projectleider rapporteert issues (noodsituaties, risico’s) aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor groep werkt (volgens rollen?) docent begeleidt de groep, lost problemen mee op (inhoudelijk, groepsproblemen) groep rapporteert tussentijds aan docent (zoals afgesproken), docent geeft feedback groep/groepslid rapporteert noodsituatie aan docent project afsluiten projectleider maakt eindrapportage voor akkoord opdrachtgever en stuurgroep lessons learned projectleider zorgt voor goede overdracht projectresultaten projectleider wikkelt projectorganisatie af groep maakt eindrapport voor docent; docent beoordeelt de groepsopdracht (cijfer?, cijfer voor groep, cijfer voor groepsleden individueel; geeft feedback, lessons learned studenten) groep draagt groepsproducten over docent wikkelt werkvorm af (cijfers vastleggen, lessons learned en evaluatie tbv volgende keer; (feedback op leerplan, evaluatie werkvorm, administratief)

10 10 status projectproject management (PM)projectmatig werken in onderwijs (PW) voorbereiden business case Project Initiatie Document (PID) TOKIG : Tijd, Organisatie en risico’s, Kwaliteit, Informatie, Geld leerplan, leerdoelen, waarom werkvorm PW inhoudelijk en leerdoelen; beschrijving groepsopdracht of projectopdracht tijd, organisatie van de groepen/groepsindeling, gewenste kwaliteit werk, informatievoorziening, middelen project inrichten project kick off wie is de opdrachtgever wie zit er in stuurgroep (BUS, business-user-supplier vertegenwoordigers) wie is de projectleider wie zijn de teamleden start bijeenkomst (verheldering, teamvorming, motivatie, afstemming, eerste afspraken, voor wie werkt de projectgroep (docent? extern zoals bedrijfsmentor, gesimuleerde opdrachtgever?) B: inhoudelijk deskundige (docent?) U: gebruikers, doelgroepen (van de projectproducten) S: wie zorgt voor de noodzakelijke middelen (docent? stafbureau?) rol in groep andere rollen in groep? eerste bijeenkomst van de groep (met docent? verheldering, teamvorming (rollen?), motivatie, afstemming, eerste afspraken) project loopt projectleider managet het project (zorgt dat iedereen aan het werk kan en is, lost conflicten op, houdt TOKIG in de gaten en stelt bij) projectleider rapporteert periodiek aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor projectleider rapporteert issues (noodsituaties, risico’s) aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor groep werkt (volgens rollen?) docent begeleidt de groep, lost problemen mee op (inhoudelijk, groepsproblemen) groep rapporteert tussentijds aan docent (zoals afgesproken), docent geeft feedback groep/groepslid rapporteert noodsituatie aan docent project afsluiten projectleider maakt eindrapportage voor akkoord opdrachtgever en stuurgroep lessons learned projectleider zorgt voor goede overdracht projectresultaten projectleider wikkelt projectorganisatie af groep maakt eindrapport voor docent; docent beoordeelt de groepsopdracht (cijfer?, cijfer voor groep, cijfer voor groepsleden individueel; geeft feedback, lessons learned studenten) groep draagt groepsproducten over docent wikkelt werkvorm af (cijfers vastleggen, lessons learned en evaluatie tbv volgende keer; (feedback op leerplan, evaluatie werkvorm, administratief) leiderschap en begeleiding (kennisbank)kennisbank leiderschap en begeleiding (kennisbank)kennisbank

11 11

12 12 introductie projectmatig onderwijs en projectmanagement hebben iets met elkaar:  inventarisatie  voorbeeld-1 (begeleiden en leiderschap)  voorbeeld-2 (teamvorming – interactieve oefeningen) mogelijk vervolg en afsluiting  kennisbank uitbreiden met projectmatig onderwijs  kenniscafe – thema’s voor een vervolgbijeenkomst Opzet van de workshop

13 Achtergrond onderwijs en projectleiderschap Vanaf 2001 werkzaam bij Fontys Hogeschool Sociale Studies Colleges projectmatig werken, begeleiding en beoordeling projectmatig werken Vanaf 2012 werkzaam bij de diensten als projectmanager, o.a. implementatie HR2day Voettekst13

14 Projectmatig werken succesfactoren Projectleider zorgt voor strak beheer en voortgang (tokig) Samenwerking Iedereen kent het doel en staat daarachter Communicatie Teamsamenstelling Juiste persoon op de juiste plek Voettekst14

15 Problemen in onderwijsproject Inhoud of doel is niet helder Samenwerking loopt niet Teamsamenstelling klopt niet Doelen lopen door elkaar projectmatig werken versus inhoudelijk doel Motivatie van de projectleden: waarom projectmatig werken, wat heb ik daar aan? Voettekst15

16 Verschillen tussen onderwijs en praktijk 1.Wie stelt het team samen? 2.Op basis waarvan wordt het team samengesteld? 3.Leren samenwerken of samenwerken Voettekst16 Teamsamenstelling en samenwerking

17 Teamsamenstelling praktijk Uit te voeren door Projectleider, op basis van: 1.Competenties en vaardigheden 2.Productkennis en specialismen 3.Teamrollen, rollen van belbin of hoeden van bono; Eigenschappen die nodig zijn in het project 4.Werkstijlen 5.Praktische omstandigheden Voettekst17

18 Teamsamenstelling onderwijsproject Uit te voeren door docent of student, op basis van: Praktische omstandigheden 1.samenstelling lesgroep op basis van alfabet? 2.Vrienden en hij woont ook nog lekker dichtbij 3.eigenschappen: hij is ook een doener etc. 4.Wij vinden het zelfde onderwerp interessant of liepen op dezelfde plek stage Al lerende elkaars competenties ontdekken Voettekst18

19 Oefening 1 Ga allemaal op een stoel zitten verspreid door de ruimte, de stoel moet vrij staan in de ruimte 1 persoon staat op en gaat zo ver mogelijk van zijn/haar stoel weg staan Het is zijn/haar doel om weer op een lege stoel terecht te komen Moet altijd op rustig tempo lopen Voettekst19

20 spelregels Voettekst20 Rennen, vliegen etc om te voorkomen dat persoon op lege stoel gaat zitten is toegestaan Eenmaal opgestaan mag je niet terug naar je eigen stoel. Wel naar een andere lege stoel. Als je staat moet je lopen!!! Er mag géén geluid worden gemaakt Er mogen geen gebaren worden gemaakt Er mag niet geduwd of getrokken worden

21 Oefening 2 Voorbereiding: Verdeel rollen over de groep, maak afspraken wie welke rol heeft! Reactief/actief Extravert/introvert Zelfde regels! Voettekst21

22 Conclusie teamsamenstelling Zorg indien mogelijk dat studenten invloed hebben bij het samenstellen van de projectgroep Hou rekening met diverse factoren/rollen bij het samenstellen van de projectgroep Leer studenten hoe een projectgroep samen te stellen Zorg voor diversiteit! 22

23 23 introductie projectmatig onderwijs en projectmanagement hebben iets met elkaar:  inventarisatie  voorbeeld-1 (begeleiden en leiderschap)  voorbeeld-2 (teamvorming – interactieve oefeningen) mogelijk vervolg en afsluiting  kennisbank uitbreiden met projectmatig onderwijs (> KB)KB  Kennis cafe – thema’s voor een vervolgbijeenkomst Opzet van de workshop

24


Download ppt "Projectmatig onderwijs en projectmanagement hebben iets met elkaar Niki Vaes Inge Geurts Ad Paulissen."

Verwante presentaties


Ads door Google